زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آئین بزرگداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به ۲۶ آذر ماه که یادآور فرمام امام خمینی (ره) برای تخلیه بار از بنادر کشور بود و رانندگان و کامیون‌داران به این دعوت لبیک گفتند افزود: اکنون بیش از چهار دهه از آن زمان می‌گذرد و رانندگان سختکوش و پرتلاش در جاده‌ها هستند همچنین راهداران در زمستان و تابستان در بدترین شرایط انجام وظیفه می‌کنند که اول دی ماه به نام آنها نامگذاری شده است.

فرزاد دادخواه، با بیان اینکه همه فعالان در حوزه حمل و نقل راهداری شاخص هستند و رسم بر این است در مراسمی افراد با برنامه‌ریزی قبلی در بخش‌های مختلف معرفی شوند، گفت: امروز بالغ بر ۲۳۰ نفر از فعالان حوزه حمل و نقل شامل رانندگان زحمتکش، تشکل‌های صنفی حمل ونقل کالا و مسافر، پلیس راه، اورژانس و هلال احمر، سپاه و راهداری تقدیر شدند.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های صورت گرفته در بخش روکش آسفالت و ترمیم رویه آسفالت جاده‌های استان اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است، گفت: بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد روکش منعقد و در حال اجرا است. همچنین در بخش حمل و نقل به خصوص در ناوگان فرسوده مسافر، به دنبال پیگری وام‌های تبصره ۱۸ هستیم تا بتوانیم امسال و سال آینده عدد بیشتری را برای استان دریافت کنیم.

دادخواه گفت: پیگیری مشکلات کمبود سوخت ناوگان باری هستیم و امیدواریم به زودی شاهد کاهش این مشکلات باشیم.

*رشد دو برابری ترانزیت در راه‌های کشور

عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: در جنگ امروز، بسیاری تلاش می‌کنند مسیرهای جایگزین ترانزیت ایران را معرفی کنند و اگر این مسیر جایگزین ایجاد شد، برگشت آن دیگر امکان‌پذیر نیست اما با وجود تلاش‌های بسیار، میزان ترانزیت ایران حدود دو برابر رشد داشته و در این عرصه کارهای خوبی صورت گرفته است.

 محمد تیموری با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور بخش عظیمی از کارهای توسعه‌ای و نگهداری و حمل و نقل کشور را برعهده دارد، افزود: به دلیل تحریم‌های و محدودیت‌های حمل و نقل هوایی و ریلی ۹۰ درصد جابجایی مسافر و بار بر عهده حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با اشاره به اینکه ۵۰۵ میلیون تن کالا و ۱۹۰ نفر مسافر از طریق راه‌ها جابجا می‌شود، افزود: ۸ هزار شرکت حمل و نقل کالا و ۳۸۶ ناوگان باری و ۶۸ هزار ناوگان مسافربری و ۷۰۰ هزار نفر راننده دارای کارت هوشمند در کشور فعال هستند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در نگهداری راه‌ها ۲۱ هزار پرسنل در کشور فعالیت می‌کنند و همچنین شبکه راه‌های کشور ۲۱ هزار کیلومتر است و پرسنل ما در طول سال درگیر حجم مبادلات کالا هستند.

تیموری بیان کرد: حجم ترانزیت کالا در دنیا ۲۰ هزار میلیارد دلار است که یک سوم آن در آسیا و اروپا است که حدود ۶ هزار میلیارد دلار است که اگر ده درصد آن به کشور برگردد، معادل ۶۹۰ میلیون دلار است.

*باید مشکل معیشت نیروهای راهداری حل شود

وی با اشاره به مباحث امنیتی و فرهنگی و ابعاد مالی و اقتصادی ترانزیت کالا برای کشور، یادآور شد: ما در مسیر جاده ابریشم قرار داریم و همچنین بسیاری از کریدورهای حمل و نقل از ایران می‌گذرد و کشور را به نقاط مختلف دنیا متصل می‌کند.

وی با اشاره به برخی درخواست‌های رانندگان، گفت: معیشت نیروهای راهداری یکی از اولویت‌هاست و آنچه در توان مادی و حقوقی ستاد بود انجام شده است، اما در استان اصفهان اعتبارات مناسب نیست بنابراین باید این مشکل حل شود.

تیموری همچنین به رفتن لایحه مدیریت حمل و نقل در صحن مجلس، گفت: از طریق این لایحه چند مشکل رانندگان حل خواهد شد، همچنین وضعیت پرداخت پنجاه درصد بیمه رانندگان در این لایحه دیده شده و هر راننده‌ای که وضعیت بیشتری را پر کند، حقوق او افزایش می‌یابد. از سوی دیگر در زمینه بیمه تکمیلی مسئله رفاه رانندگان حل می‌شود و با مصوبه شورای هماهنگی راه‌های کشور هزینه این بیمه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به مشکل تأمین لاستیک و روغن رانندگان، تاکید کرد: قرار است با راه‌اندازی سامانه فروش روغن در پایانه‌های بار اصفهان، این مشکل مرتفع شود و در بحث سوخت رانندگان نیز به دنبال پیگیری از طریق سامانه سپهبد هستیم.

*زندگی بدون حمل و نقل معنایی ندارد

استاندار اصفهان گفت: حوزه حمل و نقل یکی از موثرترین حوزه‌هاست، بدون حمل و نقل در حوزه صنعت، گردشگری، معدن، کشاورزی و گردشگری نمی‌توانیم کار کنیم و زندگی بدون حمل و نقل هیچ معنایی ندارد.

سیدرضا مرتضوی، با بیان اینکه قشر رانندگان از ابتدای انقلاب تاکنون دشمن را ناامید کرده‌اند و همواره در حوادثی چون سیل، زلزله و غیره پای کار بوده‌اند، افزود: رسانه‌های بیگانه بسیار تلاش کردند که ایران را تبدیل به سوریه کنند و مردم را مقابل یکدیگر قرار دهند و یکی از برنامه‌ها مربوط به رانندگان بود، اما این قشر دشمن را ناامید کرده‌اند و قطعاً تاریخ، این روزها را ثبت و ضبط خواهد کرد.

 وی با اشاره به اینکه از سال ۵۷ تاکنون رتبه زیرساخت‌های ریلی کشور از ۲۷ به ۱۵ رسیده است، همچنین رتبه حمل و نقل ریلی از ۳۱ به ۶ رسیده است، افزود: از سوی دیگر شاهد رشد ۱۸ برابری حمل و نقل هوایی بار، ۲۵ برابری حمل و نقل مسافری، ۱۲۵۰ برابری راه‌های روستایی و رشد ۸۰۰ درصدی حوزه آزادراه‌ها هستیم.

مرتضوی افزود: یکی از حلال‌ترین رزق‌ها در کشور رزق سر سفره رانندگان است و اگرچه محدودیت‌هایی وجود دارد و ناظر بر دشمنی دشمنان هستیم اما در این جریان یک مسیر را انتخاب کنیم که خوشبختانه انتخاب رانندگان انقلاب و حمایت از جمهوری اسلامی بوده است.

رانندگان در هر دو حوزه حمل و نقل مسافر و کالا افتخار آفریدند

فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز با بیان اینکه نباید از نقش حوزه حمل و نقل در انقلاب دوران دفاع مقدس و عرصه‌های سازندگی غافل شد، گفت: رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل یکی از موفق‌ترین اقشار در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی هستند.

سردار محمدرضا میرحیدری افزود: رانندگان در هر دو حوزه حمل و نقل مسافر و کالا افتخار آفریدند و به آنها درود می‌فرستم.

وی با اشاره به حوادث کشور افزود: کشور امروز درگیر جنگ نابرابر است با این حال رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل یکی از موفق‌ترین و دلسوزترین اقشار در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی و مقابله با این جنگ نابرابر و تحریم‌ها هستند.

  زهرا نصیری