زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دراغتشاشاتی که درطول چند ماه گذشته دامنگیر کشور شده بود،حدود۱۵۰ آمبولانس تخریب شد که تعدادی از آنها غیر قابل استفاده و تعدادی دیگر دچار آسیب‌های جدی هستند که نیازبه اعتبار لازم برای جایگزینی و واردات دارند.

ازآنجا که خدمات اورژانسی و رسیدن نیرو های امدادی بر بالین بیماران و حادثه دیدگان ازجایگاه  با اهمیتی برخوردار است و هردستگاه آمبولانس در طول ۲۴ ساعت ۵ ماموریت امدادی را برعهده دارد لذا داغ فرسوده بودن ۳هزار دستگاه آمبولانس فرسوده اورژانس که عمری بالای ۱۵ سال دارند و هنوز به خدمت دهی مشغولند با تخریب ۱۵۰ دستگاه آمبولانس دراغتشاشات سال جاری تازه تر شود و همین امر سبب گردد مردم روزانه از ۷۵۰ ماموریت و خدمات رسانی محروم شوند.

اگر چه حدود چهار سال است که حتی یک دستگاه آمبولانس خریداری نشده است، اما وجود ۳ هزارآمبولانس فرسوده برای  ۳ هزار و ۱۰۰ پایگاه اورژانس در کشور نه تنها کافی نیست بلکه با احتساب یک آمبولانس برای هر پایگاه و هر سه پایگاه یک آمبولانس رزرو، بازهم ضرب و تقسیم تعداد آمبولانس ها با نیاز مردم و موقعیت های جغرافیایی تناسبی ندارد و نیاز است که مسئولان کشور برای رفع کمبودها حداقل ۳هزار آمبولانس جایگزین کنند تا بتوان نسبت به از رده خارج کردن آمبولانس‌های فرسوده اقدام کرد.

اما درآبان ماه امسال بود که در نشست شورای عالی سلامت مصوب شد تا سالانه ۱۵ درصد ناوگان فرسوده اورژانس جایگزین شود اما تحقق این موضوع مستلزم آن است که سران قوای مجلس و دولت در برنامه بودجه ای سال ۱۴۰۲ نسبت به تقویت زیر ساخت امداد رسانی و تهیه خودرو های امدادی که کاهش هزینه‌های دولت و بهبود خدمات رسانی به مردم را دربردارد اهتمام ویژه ای داشته باشند.

در اغتشاشات اخیردر هر استان اغتشاشاگران آسیب‌هایی را به آمبولانس‌های امدادی وارد کردند که استان اصفهان هم نیز ازاین اقدامات در امان نبود و اگرچه این ناوگان دچار صدماتی شد اما با برطرف شدن این آسیب‌ها خودرو های اورژانس مجددا به چرخه فعالیت بازگشتند، اما همه این ها مسکن هایی است از نوع آرام بخش که تنها و تا چند مدت می تواند التیام بخش زخم های نبود خودروی اورژانس در پایگاه های امدادی باشد و بعد ازآن به مرور زمان تعداد آمبولانس‌های غیرفعال افزایش یافته و به تدریج به تعطیلی پایگاه‌ها منجر می‌شود.

در استان اصفهان به ازای هر ۱۰ آمبولانس یک آمبولانس رزرو وجود دارد؛۶۷ آمبولانس از رده خارج شد

در همین پیوند، معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان درگفتگو با ربیع درباره مشکلات ناوگان اورژانس نصف جهان به این مسئله اشاره دارد که تابه حال به هر شکلی اجازه ندادیم که خروج آمبولانس‌ها از چرخه فعالیت آسیبی به مردم وارد کند اما درحال حاضر به جای آن که به ازای هر سه آمبولانس یک آمبولانس رزرو در اختیارمان باشد به ازای هر ۱۰ آمبولانس در استان اصفهان یک رزرو وجود دارد و اگر تعدد خرابی‌های آمبولانس در روز افزایش یابد مجبور به تعطیلی پایگاه‌ها می‌شویم.

محسن افتخاری،با اشاره به اینکه تعداد ۶۷ آمبولانس در استان اصفهان از رده خارج شده که عمده آن به دلیل عدم تامین منابع مالی مورد نیاز است افزود: برای بازگرداندن این آمبولانس‌ها به حدود ۲۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است اما از آنجایی که اورژانس ۱۱۵ درآمدزا نیست و تمام بودجه خود را صرف امدادرسانی به مردم می‌کند، توانایی بازسازی این آمبولانس‌ها را ندارد.

وی خواستارتزریق و تعریف منابع مالی مستمر و دائمی برای اورژانس پیش بیمارستانی شد وگفت: نمایندگان مجلس این امر را منوط به مطرح شدن لایحه از سوی دولت می‌دانند، این در حالی است که ما می‌خواهیم  اورژانس پیش‌بیمارستانی دارای یک ردیف درآمدی مشخص در بودجه کشوری باشد و برای آن پیشنهاداتی مثل عوارض جاده‌ای، فروش و بیمه خودروها و فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس ارائه کردیم تا درصد ناچیزی از آنها را به سازمان اورژانس اختصاص دهند.

 چرا سرمایه های مردم دراغشاشات مورد هجوم قرار می گیرد! دود نبود خودروی اورژانس به چشم مردم می رود

وی با انتقاد از اینکه چرا سرمایه های مردم دراغشاشات مورد هجوم قرار می گیرد و نباید خودرو های اورژانس که به دلیل تحریم ها قیمت های سر سام آوری دارند مورد تخریب قرار گیرند چرا که ناوگان اورژانس برای کمک به مردم در حال امداد رسانی است تصریح کرد: سال گذشته دردانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۳۰ میلیارد تومان صرف تهیه دارو و تجهیزات برای اورژانس شد بدون آنکه کمترین هزینه‌ای از بیمار اخذ شود؛ از طرفی نگهداری یک پایگاه اورژانس در سال ۱۴۰۱، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و برای تمام پایگاه‌های سطح استان به ۴۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است درحالی که بودجه اختصاص یافته به این بخش از نصف مقدار موردنیاز هم کمتر بوده است.

رقم های سرسام آور برای بازسازی و خرید آمبولانس

افتخاری ، هزینه بازسازی هر آمبولانس  را رقمی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این آمبولانس ها پس از بازسازی حداقل ۵ سال به چرخه امدادرسانی باز می‌گردند. ازسایر نهادها همچون سپاه و بسیج سازندگی می خواهیم در احیای آمبولانس‌ها ما رایاری کنند. بازسازی آمبولانس‌های اورژانس با توجه به نوع خودرو تخصص خاص خود را می‌طلبد ولی اگر در این نهادها افرادی در زمینه تعمیرات موتوری، بازسازی کابین عقب و صافکاری و نقاشی آمبولانس مهارت داشته و بتوانند به ما کمک کنند، ما از آنها استقبال می‌کنیم.

وی وضعیت واردات آمبولانس را با توجه به تحریم‌ها تشریح کرد و گفت:در حال حاضرتوانایی وارد کردن آمبولانس های جدید نداریم، در صورت وارد کردن هر آمبولانس ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه دارد، درحالی که با پول هر آمبولانس جدید می‌توان ۱۰ تا ۱۵ آمبولانس را بازسازی و تا پنج سال به چرخه امدادرسانی اضافه کرد.

صنایع بزرگ درعمل به وظایف اجتماعی خود برای بازسازی و خرید آمبولانس اقدام کنند

معاون اجرایی سازمان اورژانس استان اصفهان حضور سازمان‌ها و مجموعه‌هایی مثل پالایشگاه، مجتمع فولاد و ذوب‌آهن در استان برای انجام مسئولیت های اجتماعی شان را مورد اشاره قرارداد و گفت:این شرکت ها می توانند درقالب مشارکت‌های اجتماعی خود به بازسازی آمبولانس‌ها کمک کنند؛ همچنین مدیریت شهری می‌تواند درصدی از عوارض‌های اخذ شده از خودروها را به اورژانس اختصاص دهد. در تهران ۱۰ درصد عوارض شهرداری به اورژانس این شهر اختصاص می‌یابد چراکه آنها هم خدمات شهری انجام داده و به مردمی که عوارض می‌پردازند امدادرسانی می‌کنند.

فوریت‌های پزشکی باید از محل پرداخت عوارض عایدی داشته باشد

افتخاری گفت: خودرویی که در شهر تردد می‌کند علاوه‌بر معضلات آلودگی، تصادفات را نیز در پی دارد و بخشی از خدماتی که بابت آن عوارض می‌پردازد به فوریت‌های پزشکی مربوط می‌شود؛ از این رو فوریت‌های پزشکی نیز باید از محل پرداخت عوارض عایدی داشته باشد.

وی از قول مساعد وزارت کشور برای تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای بازسازی خودرو های اورژانس از طریق استانداری و مدیریت بحران استان خبر داد و گفت:اما این منابع تنها به بازسازی  درصد کمی از آمبولانس‌ها کمک میکند این در حالی است که ازافرادعلاقه مند به مشارکت در امور خیریه می خواهیم در بازسازی آمبولانس های مشارکت داشته باشند.

زهرا نصیری