زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیریت شهری در گام نخست مطالبه‌گر حقابه شهر اصفهان است و برای آن وقت و هزینه می‌گذارد وحقوق شهر را در حوزه آب پیگیری می‌کند.

شاه بیت صحبت های رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان، پیرامون اقدامات انجام شده دبیرخانه فرهنگی زاینده رود درجمع خبرنگاران حول این موضوع بود که اهمیت آب در زاینده رود آن قدر برای مدیریت شهری است که در دوره شورای ششم به موضوع آب بعنوان مقوله اصلی کمیسیون ویژه اختصاص داده شد.

مجید نادرالاصلی،با بیان اینکه نمایندگان مردم این استان در مجلس انسجام کافی برای حل خشکی زاینده‌رود و مطالبه جدی از دستگاه‌های مرتبط بویژه در سطوح ملی را ندارند گفت:در استان اصفهان روزانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب تولید و از این استان خارج می‌شود، این اختلافی است که همیشه بین وزارت نیرو و مسئولان اصفهانی وجود داشته و به نتیجه نرسیده است، به همین دلیل مدیریت شهری اصفهان به موضوع آب ورود کرد.

وی افزود: پیگیری بسیاری از طرح و پروژه‌های مرتبط با انتقال آب و احیای رودخانه بر عهده نمایندگان مجلس است و می‌طلبد آنان انسجام بیشتری برای انعکاس و مطالبه اصلی مردم این استان داشته باشند.

وی با اشاره به جلسه اخیر شماری از نمایندگان با رییس جمهور، اعلام نتایج آن جلسه در موضوع چالش زاینده رود را خواستار شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی شهر اصفهان امروز دست‌خوش فرونشست شده‌اند، تأکید کرد: زاینده‌رود باید جاری شود تا مشکلات محیط زیستی اصفهان نیز برطرف شود.

نادرالاصلی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم سیاه نمایی کنیم اما امروز اصفهان در بسیاری از بیماری‌ها رتبه اول را دارد، توضیح داد: اصفهانی‌ها دغدغه مند آب شرب هستند. در این راستا یک اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران را برگزار و تلاش کردیم سندی نوشته شود تا اقدامات راهبردی و وظایف مجموعه مدیریت استان تعیین شود.

این عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه چندین شرکت سهامدار شرکت آب هستند، اعلام کرد: شهرداری وظیفه‌ای در خصوص جاری شدن آب زاینده‌رود ندارد، اما به‌عنوان مطالبه گر ورود کرده و از هر حقوق شهر در این حوزه حمایت می‌کند.

یک ‌صدایی در استان اصفهان در خصوص زاینده‌رود وجود ندارد

وی با بیان اینکه متأسفانه یک ‌صدایی در استان اصفهان در خصوص زاینده‌رود وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ‌بر یک میلیون نفر مهاجر در استان زندگی می‌کنند و به‌طورمیانگین هرفرد سالانه حدود هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد عدالت در توزیع آب دراین استان مهاجرپذیر وجود ندارد.

عضو شورای شهر اصفهان، با بیان اینکه مدیریت کشوردرزمینه آب درحوزه شرب وغیرشرب نگران هستند، تصریح کرد: این نگرانی‌ها برای اصفهان بیشتر است و اعتقاد داریم باید در زمینه اهمیت تأمین آب اصفهان کار فرهنگی، سیاسی، اجتماعی همزمان انجام شود.

نادرالاصلی، درخصوص اقدامات مدیریت شهری درباره زاینده‌رود، افزود: سندی با محوریت اقدامات راهبردی و وظیفه هر یک از مدیران استان تهیه و تلاش شده نگاه علمی به این مسئله از سمت وسوی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد و در این راستا تفاهم نامه‌ای نیز در زمینه استفاده از طرح‌های دانش بنیان امضا شد.

وی افزود: کیفیت آب عمان بهتر از خلیج فارس بوده و عملیات اجرایی آن به سمت اصفهان در حال انجام است‌، بودجه و اعتبار خوبی گذاشته شده و کار با جدیت و حرکت جهادی شروع شده تا بتوانیم با استفاده از آب آورد دریای عمان مصارف صنعت را از زاینده رود به حداقل برسانیم.

شهرهای جنوبی اصفهان از بد آبی رنج می‌برند

وی افزود:براساس مطالعات دانشگاهیان هر فرد در سال هزار متر مکعب مصرف آب دارد؛ سخن ما این است که نیاز آبی مهاجران را به ما بدهید، ما می‌گوئیم در توزیع باید عدالت باشد.

نادرالاصلی با تاکید براینکه وزارت نیرو باید پای احیای زاینده رود بیاید، اضافه کرد: درکمیسیون برای مناطق کم برخوردار یکی از کارهای ما موضوع ایجاد اشتغال و انگیزه اشتغال است که برای مهاجران کار ایجاد کنیم و مهاجرت معکوس شود و تلاش می‌کنیم از درون استان انتقال آب انجام شود زیرا مجموعه شهرهای جنوبی اصفهان از بد آبی رنج می‌برند.

  ادعای برگردان آب به زاینده‌رود نداریم

همچنین معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه تلاش ما این است که به ‌زودی همه کشور مطالبه جریان دائمی زاینده‌رود را داشته باشد، گفت: زاینده‌رود یکی از ابعاد هویتی اصفهان است و پاسداری از اصفهان و تاریخ آن بدون جریان آب در این رودخانه ممکن نیست. دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با این هدف راه‌اندازی شده تا با استفاده از ابزار فرهنگ، اجماع ملی در این خصوص ایجاد شود، چراکه معضل زاینده‌رود ریشه فرهنگی دارد و حل این معضل ضروری است.

مجتبی شاهمرادی، تأکید کرد: استفاده از ظرفیت‌ها برای ملی کردن سیاست‌ها و گنجاندن موضوع زاینده‌رود از برنامه‌های ما بوده تا بارها موضوع زاینده‌رود را به گوش تصمیم‌گیران برسانیم.

وی با اعلام اینکه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ادعای برگرداندن آب به زاینده‌رود را ندارد و طبیعتاً جاری شدن آب مسئولان مشخصی خواهد داشت، افزود: شورای شهر و مدیریت شهری به‌طور مستقیم متولی رفع مشکل زاینده‌رود نیستند، اما به‌عنوان یک حقابه‌بر و همچنین به‌عنوان منتخبان و نمایندگان مردم در این خصوص مطالبه‌گر بوده و امروز نیز به دنبال برداشتن قدم‌های بلندی در این زمینه هستیم. تبدیل مسئله زاینده‌رود از امری امنیتی به یک موضوع فرهنگی از دستاوردهای دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است که با همراهی دستگاه‌های مختلف رقم خورد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان درباره عملکرد این دبیرخانه، توضیح داد: فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان آغاز شد و تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است. دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان دستاوردهای قابل‌توجهی داشت و در انتهای سفر نیز مقداری از آب زاینده‌رود را به‌عنوان گران‌بهاترین هدیه اصفهان تقدیم میهمانان کرد.

برداشت‌های نادرست؛ قطعه گمشده پازل خشکی زاینده‌رود

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود نیزگفت: پازل خشکی زاینده‌رود یک قطعه گمشده داشت که همان برداشت‌های نادرست از آن بود، اما مدیریت شهری توانست این قطعه را تکمیل کند.

سعید امامی، با تأکید بر اینکه مسئول جاری شدن زاینده‌رود دولت است، گفت: مطالبه جاری شدن آب زاینده‌رود  ۲۰ سال است که اتفاق می‌افتد، اما به‌طور مستمر باید دنبال شود تا به ثمر بنشیند.

وی گفت: تا زمانی که زاینده‌رود یک مطالبه ملی نشود و مدیران به فهم درستی از این موضوع نرسند و یا اطلاعات کافی به آن‌ها نرسد، معضل زاینده‌رود حل نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رودبا بیان اینکه پازل خشکی زاینده‌رود یک قطعه گمشده داشت که همان برداشت‌های نادرست از آن است، گفت: مدیریت شهری توانست این قطعه را تکمیل کند. در این زمینه دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود رسالت خود را فعالیت در حوزه فرهنگی مرتبط با زاینده‌رود قرار داده که بی‌شک اصحاب رسانه نیز نقش مهمی در این مسیر دارند.

زهرا نصیری