به گزارش پایگاه خبری ربیع، کم کم صدای افزایش قیمت بنزین از این سو و آن سو شنیده میشود رسانههای جمعی در اخبار خود اعلام میکنند مسئولان افزایش حاملهای انرژی را گاهی تأیید و گاهی تکذیب میکنند.
متوسط مصرف بنزین، روزانه ۹۰ میلیون لیتر است و یارانه پرداختی آن هزینه سنگینی را بر دوش دولت گذاشته و دولت در تلاش است که با کمترین هزینه اجتماعی اقدام به اصلاح قیمتها نماید.
یکی از مزایای این افزایش قیمت کاهش هزینههای دولت و چاپ کمتر نقدینگی و نهایتاً کاهش تورم ناشی از چاپ پول هست و مزیت دیگر، اینکه باعث حذف رانت ناشی از یارانهها و قاچاق بنزین میباشد اما عیب بزرگ آن افزایش قیمت توزیع بار تورمی بر اقلام مصرفی خانوارها میباشد که باید توجه داشت در این چهل سال، دولتها بعد از چند سال ثبات قیمت در حاملهای انرژی به یک باره اقدام به افزایش چند برابری آنها کرده و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن را بر مردم وارد میکنند، بهتر است دولت بهای این حاملها رابر اساس تورم سالانه کشور افزایش دهد.
با توجه به تجربه کشورمان، دور باطلی وجود دارد که پس از چند دوره ثبات قیمت حاملها فشار تأمین بودجه بر دولت فزونی یافته و دولت به یکباره از زیر این بار سنگین شانه خالی میکند و آن را بر دوش مردم میگذارد و تبعات آن را تحمل میکند و مسئولان نوید ثبات قیمت داده و افزایش قیمتهای این کالا را بر دوش رئیس جمهور بعدی میاندازند بهتر است دولت بار تورمی را سالانه بر تمام اقلام اعمال نماید و ما مردم هم باید بپذیریم که ثبات قیمت حاملهای انرژی تنها دولت را مجبور به چاپ پول کرده که تورم ناشی از آن را در زندگی خود میبینیم و بعد از چند سال دولت مجبور به افزایش قیمت بنزین میشود و تورم آن را نیز تجربه خواهیم کرد.
اطلس محمودیان فرد