به گزارش پایگاه خبری ربیع، ساختار فرهنگی کشور دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی است. حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب. امام خامنه ای

این تذکر رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور و مدیران فرهنگی کشور است. نکته ای در گذشته نیز جزء مطالبات ایشان بوده و این تکرتار یعنی اهمیت موضوع و از طرفی عدم تحقق آنپچه باید به انجام برسد. بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی یکی از موضوع های مهمی است که تحقق آن به دلیل تاثیر و اهمیت فراوان در بخش مختلف کشور به ویژه در گام دوم انقلاب به اعتقاد کارشناسان به عنوان یک نیاز ضروری، امیدبخش است.

تردیدی نیست که بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی اقدام با اهمیتی است که می تواند راه را برای توسعه و پیشرفت بنیادین کشور در اقتصاد، سیاست، و تمامی ابعاد زندگی جامعه تاثیر گذار باشد و شکوفایی های زیادی را به ارمغان آورد. مشروط بر اینکه در این ساختار فرهنگی مردم به معنای واقعی کلمه ورود داشته باشند و ایفای نقش کنند. در واقع هر حرکت بنیادین به سوی توسعه همه جانبه و پایدار از مسیر فرهنگ می‌گذرد و توجه به فرهنگ عمومی در اقتصاد و توسعه پایدار هم تاثیرگذار خواهد بود.

برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ باید مبانی انقلاب و انحرافات، چالش ها و آسیب‌های آن را شناسایی کرد و برمبنای آن برنامه ریزی و اقدام نمود.

از جمله چالش هایی که امروز در جامعه بروز و ظهور دارد و باید برای آن چاره اندیشی نمود می توان از نداشتن تحلیل جامع از تحولات فرهنگی کشور، سیاسی شدن فرهنگ، افزایش ضریب بهره گیری از جریان رسانه‌ای و فرهنگی رقیب، ناکافی بودن فرآورده های فرهنگی در پاسخ به نیازهای جامعه و نسل جوان و آشنا نبودن با ظرفیت های فرهنگی جامعه یاد کرد که نیازمند کار عمیق و ارزشی است. چیزی که هست اینکه عمر دولت کوتاه است و بقول قدیمی ها چشم بهم بزنی دوره چهار ساله گذشته و فرصتی نمانده است چنانچه یکسالش گذشت؟ راستی در این یکسال در راستای شکوفایی فرهنگی و بازسازی انقلابی فرهنگ چه اتفاقی افتاده است؟ سوالی است که مسئولان فرهنگی باید پاسخ دهند.

نکته مهمی که نباید از آن غفلت نمود تهاجم فرهنگی ناشی از برنامه ریزی استعمارگران برای تسلط بر حیات فکری و اخلاقی جوانان است که هر ساله بر شدت آن افزوده می شود و حرکت کشور به سوی توسعه که در ادبیات جامعه شناسی از آن به عنوان یکی از عوامل زمینه‌ساز ناهنجاری یاد می شود، در ایجاد مخاطرات فرهنگی نقش مهم و موثری خواهند داشت. حالا چه برنامه‌ای در راستای رفع این چالش تدوین و در حال اجراست؟

بیش از نیمی از بندهای اصل سوم قانون اساسی با فرهنگ عمومی و آرمان های انقلاب اسلامی تناسب دارد و دستگاه های فرهنگی کشور تحت اشراف دولت و یا بخش خصوصی و عمومی ماموریت دارند مقاصد اصل سوم قانون اساسی را عینیت بخشند. سوال دیگر اینست که شورای فرهنگ عمومی چه تدبیری برای آنچه مطالبه موکد رهبری است در پیش رو دارد؟ این به تشکیل جلساتی تقریبا تشریفاتی و در حدی کم اثر اکتفا می کند یا با برنامه تشکیل می شود و تصیم سازیهای موثر داشته و خواهد داشت؟

همانطور که اشاره شد در نظام فرهنگی نقش مردم به طور مشخص برای اجرایی شدن بندهای ۹ گانه اصل سوم قانون اساسی و دیگر مصوبات قانونی مشخص شده است که واسپاری آمور فرهنگی و هنری و رسانه‌ای و نشر به مردم با پشتوانه قوی واعتماد ساز راهگشا خواهد بود. مردمی شدن فرهنگ، هنر و اعتماد به مردم نیاز به مردم باوری دولت دارد و اگر دولت ها برای خدمت به مردم وانقلاب هستند باید ساز و کار بهتر از گذشته را فراهم ساخت و در گام دوم انقلاب با اصلاح عیوب ساختاری در مسیر آرمان های فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت نمود.

نکته دیگر مهم اعتماد و مردم به مسئولان است اگر دولتمردان و برنامه ریزان فرهنگی بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند در بازسازی انقلابی فرهنگ و تحول فرهنگی موفق خواهند شد. و این اعتماد نیازمند یکی شدن حرف و عمل مسئولان فرهنگی است؟ مسئولان فرهنگی باید بیش از همه مدیران در دسترس مردم و بویژه در دسترس اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه باشند، باید برای جلب اعتماد دست اندرکاران مردمی فرهنگ و هنر و رسانه وقت صرف کنند و خود را از آنها بخاطر نقدی احتمالی دور نگه ندارند. تحولات در هر کشوری با آمادگی ذهنی مردم برای پذیرش آن انجام می شود زیرا عنصر اصلی فرهنگ اندیشه است و باید ابتدا ذهنیت مردم را برای هر تحول و توسعه فرهنگی آماده نمود. بدیهی است باید منتظر ماند تا برنامه مدون تحول و بازسازی فرهنگی مسئولان رسما اعلام گردد و راه و مسیر روشن و کار با یک حرکت جهادی به نتیجه برسد. کلام آخر اینکه، برای تحول در ساختار فرهنگی و بازسازی انقلابی آن باید مبانی امامین انقلاب مورد توجه ویژه قرار گیرد که این مبانی در صحیفه امام خمینی (ره) و مجموعه‌های سخنان و نوشتارهای مقام معظم رهبری قابل دسترسی است. علی ایحال بازسازی و تحول انقلابی ساختار فرهنگی کشور برای سلامت جسمی و روحی، نشاط عمومی و رشد اجتماعی، فرهنگی، عقلی و در نتیجه پیشرفت و تعالی مادی و معنوی جامعه ضرورت فراوانی دارد.