به گزارش پایگاه خبری ربیع، در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهٔ مشهود، باید اذعان کنیم که در دههٔ پیشرفت و عدالت، نمرهٔ مطلوبی درباب عدالت به دست نیاورده‌ایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهٔ اولویت، وادار سازد. توصیهٔ صاحب‌نظران به ما میگوید که راه درست برای این مقصود اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملّی یعنی: اشتغال، تولید، ارزش پول ملی، تورم، اسراف و امثال آن است. سیاستهای کلّی اقتصاد مقاومتی در این زمینه، راهنمای معتبری است.۱۳۹۹/۰۳/۰۷

هر چند این سخن بیش از دو سال قبل بیان شده است اما همچنان درد روز کشور اقصاد است که باید به جد مورد توجه مسئولان قرار گیرد. اکنو یکسال از دوره سیزده ریاست جمهوری می گذرد. در این مده کوتاه که یک چهارم از دوره فعالیت دولت محسوب می شود فعالیت هایی شده است و در اقتصاد نیز اقدامات و تحرکاتی به انجام رسیده است اما هنوز راه دور و زیادی تا تحقق این کلام نورانی مانده است که نیازمند کار جهادی و تصمیم‌های حساب شده می باشد؟ باید اذعان نمود معیشت طبقات ضعیف همچنان با مشکل مواجه است و این گره گشوده نشده است و حتی پیچیدگی نیز پیدا کرده است! اشتغالی ملموس و تاثیر گذار لازم است تا یک گام چذیرفته شده به چشم آید از طرفی در جهت تولید با اینکه با گرانی های بوجود آمده زمینه در آمدی خوبی برای تولید کنندگان پیش آمده اما تا رسیدن به قله تولید و خود کفایی و رقابت در کیفیت و قیمت راه درازی خواهد بود! ارزش پول ملی نیازمند احیاست که با افزایش نقدینگی عمق کسالتش بیشتر می شود

 

و به نفس آرودنش دو چندان زحمت می طلبد؟ در همین یکسال ارزش پول ملی باز هم تنزل داشته است که باید برای احیای آن اندیشه و حرکتی انقلابی و موثر انجام گردد. تورم و رکود هم همچنان دامنگیر کشور است. این تورم تا متوقف نشود که البته لازمه اش کاهش نقدینگی است کار بجایی نرسیده است. توصیه مهم مقام معظم رهبری که همچنان باید آویزه گوش و جان مسئولان باشد اقتصاد مقاومتی است. اگر همین دو کلمه در مسیر تحقق قرار گیرد بقیه راه پیمودنش سهل و آسان و سریع خواهد بود لذا فرموده اند:

«اقتصاد مقاومتی» باید بشدّت و با جدّیّت دنبال بشود. مقام معظم رهبری ۱۳۹۹/۱۰/۱۹

پرواضح است که دولت در این مسیر گاه به بن بست هایی هم بخورد چراکه کم کاری های دولت گذشته در همه زمینه ها گره های کوری را در بنیان اقتصاد کشور انداخته که باز کردن آن نیازمند کمک اقتصاددانان و صاحب نظران به دولت است و سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی نجات بخش خواهد بود.

به نظر می رسد تاکنون در زمینه اقتصاد برنامه‌ای جامع ارائه نگردیده است از طرفی عزم جزم و جدی در احیای اقتصاد بیمار کشور آشکار نگردیده است. البته اگر حتی برنامه ارایه شده برخی وزرا در جریان رای اعتماد عملیاتی گردد شاید نتایج عملی و تاثیر گذاری مشهود و شرایط را تغییر داده زمینه احیای اقتصاد را فراهم آورد. در این زمینه باید از مردم مدد خواسته شود و یک بسیج مردمی در جهت احیای اقتصاد ایجاد گردد که با همگامی مردم و دولت کارساز خواهد بود.

تردیدی نیست که تا وقتی ساختار های اقتصادی اصلاح نشود بسیج مردمی هم امکان ندارد. وقتی دشمنان از تحریم ظالمانه دست بر نمی دارند باید از توان ملت با برنامه ریزی درست برای رفع مشکلات استفاده نمود. زمینه این کار بخوبی فراهم است.

پیشنهاد می شود یک برنامه عملیاتی جامع بر اساس اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و شرایط ویژه اقتصاد ایران با کمک از صاحبنظران تدوین شود. گر چه این کار باید خیلی پیش از این انجام می شد اما بقول معروف هر وقت جلوی ضرر گرفته شود نفع است. اگر این اتفاق میمون و مبارک محقق گردد گرد و غبار کسالت زای اقتصاد کشور پاک خواهد شد و علاوه بر ناامیدی دشمن در تحریم ها که البته بسیاری از خواصش از دست رفته و با مقاومت ملی از بین رفته است اقصاد به پویایی و بالندگی دست می یابد و راه رشد اقتصادی کشور باز خواهد شد. نشاط اقتصادی کشور در گرو همگامی مردم و دولت است که گام اصلی در این پیوند و همگامی باید توسط دولت انقلابی و تازه نفس برداشته شود. توجه به این فرمایش رهبر فرزانه انقلاب و عمل به آن انتظار امروز ملت است:

یک مسئلهٔ مهمّی که امروز مطرح است، مسئلهٔ اقتصاد است؛ من اینجا این را هم عرض بکنم. همهٔ مسئولین و مطّلعین و آگاهان و آحاد مردم شاید معتقدند که امروز یکی از مسائل اصلی کشور مسئلهٔ اقتصاد کشور است. خب برای اصلاح اقتصاد کشور چه‌کار باید کرد؟ یک راه تکیهٔ به مردم است؛ [یعنی] اقتصاد مقاومتی. این را ما اعلام کردیم، همهٔ مسئولین کشور هم تصدیق کردند، یعنی هیچ‌کس مخالفت نکرد؛ حالا البتّه گاهی نقّ و نوقّی از گوشه و کنار شنیده میشود، امّا آن‌وقتی که سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام شد، همهٔ مسئولین کشور تصدیق کردند که راه همین است و بس. معنای اقتصاد مقاومتی، محصور شدن و زندانی شدن در داخل کشور نیست؛ نیایند بگویند که «ما میخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم»! خب، در اقتصاد مقاومتی ارتباط با دنیا وجود دارد؛ منتها گفته میشود که اعتماد بایستی به مردم باشد؛ اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا. جوشش حرکت اقتصادی از درون کشور است؛ استعدادهای مردم، امکانهای مردم، سرمایه‌های مردم. تدبیری اندیشه بشود که این سرمایه‌ها، این استعدادها، این ظرفیّتها به کار و تولید در داخل و ثروت‌سازی و ایجاد ثروت در داخل بینجامد؛ این تدبیر میخواهد. نگاهمان به خارج نباشد. البتّه اگر بخواهیم اقتصاد داخلی رونق پیدا کند باید صادراتِ خوب داشته باشیم، وارداتِ به‌مورد داشته باشیم، ارتباطات اقتصادی داشته باشیم؛ در این تردیدی نیست. سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در داخل باشد؛ ۱۳۹۶/۱۱/۲۹