فاطمه براتی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از بهترین ویژگی‌هایی که در زندگی مشترک می‌تواند بسیار کمک کننده و اثرگذار باشد گذشت است که امروزه در زندگی مشترک کمتر به آن توجه می‌شود و این کم‌توجهی تبعات بسیاری به همراه دارد.

گذشت، بهترین صفت انسانی

نوشین میرجهانیان دکترای مشاوره و روانشناس خانواده به خبرنگار ربیع اظهار می‌کند: یکی از بهترین صفاتی که هر انسانی می‌تواند در خود پرورش دهد بخشش و گذشت است، معمولاً در زندگی شخصی و اجتماعی خود همیشه با افرادی مواجه می‌شویم که با رفتارهای خودشان سبب آزردگی و ناراحتی افراد یا خانواده می‌شوند، مسلماً اینجا نحوه برخوردمان با یکدیگر در چنین مواقعی متفاوت است؛ برخی مقابله به مثل می‌کنند و برخی با سعه صدر و گذشت با مسئله روبرو می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم توضیحی مختصر در مورد بخشش و گذشت داشته باشیم می‌توانیم بگوییم این حس یک نوع انگیزه آگاهانه برای کاهش احساسات ناخوشایندی مانند: خشم و انتقام و تنفر است، که جایگزین مناسبی است برای اینکه احساسات مثبت را به جای احساسات منفی داشته باشیم.

گذشت، سرمایه معنوی

این دکترای مشاوره و روانشناس خانواده می‌گوید: به گفته برخی روانشناسان در جوامع به خصوص جامعه ایران، گذشت یک سرمایه معنوی محسوب می‌شودکه نیرویی عظیم وبی پایان رابه انسان عطا می‌کند و می‌تواند در مسیر زندگی به خوبی انسان‌ها را در رویارویی با مشکلات و موانع یاری کند.

وی اضافه می‌کند: البته مورد قبول است که بخشش در مواردی به سادگی امکان پذیر نیست، زیرا فرایند بخشیدن پس از یک ضربه روحی نیاز به همیاری و کمک دارد ولی در برخی مسیرها مانند زندگی مشترک این گذشت و بخشش می‌تواند مسیر زندگی را تغییر دهد و گاهی حتی از فروپاشی آن جلوگیری کند.

زوجین باید صمیمیت را حفظ کنند

میرجهانیان تصریح می‌کند: باید توجه داشت که گذشت و بخشش وظیفه زوجین است و همسران باید بتوانند از لغزش‌ها و خطاهای یکدیگر بگذرند و صمیمیت و آسایش خانواده را حفظ کنند، همچنین اضطراب، عصبانیت، بدبینی، احساس گناه، فاصله و گاهی خیانت و حتی جدایی نتیجه عدم بخشش و گذشت در زندگی مشترک است.

از مشاوران کمک بگیرید

وی خاطرنشان می‌کند: در تمام ازدواج‌ها مواردی پیش می‌آید که زوجین به یکدیگر آسیب می‌رسانند بی احترامی می‌کنند و احساسات یکدیگر را نادیده می‌گیرند و ممکن است به هر دلیلی اعتماد زوجین از بین برود و حتی نسبت به یکدیگر دلسرد شوند ولی با گفتگوی صحیح با یکدیگر بیان احساسات و حتی استفاده از نفر سوم (بی طرف) مانند مشاوران و متخصصان این زمینه در بسیاری از موارد نه تنها می‌توان راه حل‌های موثری پیدا کرد بلکه می‌توانند با حس عمیق گذشت آرامش و درک و همراهی آینده‌ای بهتری در ارتباطات خود رقم بزنند.

عدم گذشت مانع جدی در ارتباط

وی اضافه می‌کند: در نظر داشته باشید که عدم گذشت مانع جدی در ارتباط و زندگی است، زمانی که فردی رفتار نامطلوبی انجام می‌دهد و با بی توجهی گفتاری ناشایست دارد به راحتی اعتماد دیگران را از دست می‌دهد، بنابراین زوجین باید توجه داشته باشند در مواردی که می‌دانند مقصر هستند عذر خواهی همراه با تغییر رفتار را فراموش نکنند. عذر خواهی نشان می‌دهد نه تنها احساسات طرف مقابل مهم است بلکه این فرصت را نیز می‌دهد که فرد طعم شیرین گذشت و بخشش را بچشد و رضایت درونی را تجربه کند.

میرجهانیان می‌افزاید: به عبارت دیگر بخشش نوعی تصمیم است زمانی که افراد تصمیم می‌گیرند زخم خود و دیگران را التیام بخشند و رابطه را حفظ کنند.، البته در نظر داشته باشید زوجین از مسائل زندگی خود بهتر از هر کس دیگر آگاه هستند و گاهی نمی‌توانند اشتباهی که باعث نابودی و تباهی رابطه زناشویی شده است را ببخشند و تصور می‌کنند با بخشش به خود ظلم می‌کنند و شایسته است در زمانی‌هایی که نمی‌توانند با گذشتن از خطای زوج کنار بیایند، لازم است از یک متخصص کمک بگیرند و بهترین راه حل را پیدا کنند.

فاطمه براتی