نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر سبب شده که سد ها ،رودخانه ها و تالاب های کشور در شرایط وخیمی قرار گیرند.همچنین وضعیت آب های زیر زمینی هم تعریفی ندارد.

با توجه به میزان منابع آب و سرانه مصرف، ایران از جمله کشورهایی است که در گروه کشورهای مواجه با کمبود فیزیکی آب قرار دارد. به طوریکه در سال ۲۰۲۵ با کمبود فیزیکی آب مواجه خواهد شد.

متاسفانه برخی از مردم این نعمت الهی را هدر میدهند و در مصرف آن صرفه جویی نمی کنند،که این برمی گردد به عدم فرهنگ سازی مناسب در مدیریت مصرف آب که متاسفانه تا کنون به آن پرداخته نشده است.

تصور اینکه روزی در لوله کشی ساختمان آبی وجود نداشته باشد برای همه ما سخت است ولی اگر وضعیت آب در کشور به این صورت طی شود با این صحنه روبرو خواهیم شد.لذا بحران آب در کشور نیازمند چاره اندیشی اساسی است و هر روز غفلت از این مسئله ما را به فاجعه ای دردناک نزدیک می کند.

بنابراین دولت و مردم باید برای حل این بحران اقدام کنند.

یکی از کارهایی که بایددر جهت آگاه سازی مردم درباره صرفه جویی در مصرف آب صورت بگیرد فرهنگ سازی است. که رسانه ها نقش مهمی را می توانند در این زمینه ایفا کنند.

دولت نیز می تواند با اقدامات تشویقی و تنبیهی به طور جدی مردم را به سمت مدیریت در مصرف آب سوق دهد.

دولت  همچنین در بخش کشاورزی و صنعت بایستی الگوی مصرف آب را رعایت کند.

در بخش کشاورزی الگوی کشت در سراسر کشور نامناسب است و در برخی مناطق با شرایط آبی آن منطقه ناسازگار است.

دولت لازم است محصولات آب بر از جمله برنج را در مناطق شمالی تولید کند و همچنین از آبیاری قطره ای برای هدر نرفتن آب استفاده کند.

لازم به ذکر است بگوییم میزان آب مصرفی درحوزه کشاورزی معادل ۷۰ درصد است که این امر نشان از بالا بودن میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد پس بایستی بیش از بخش صنعت به آن توجه کرد.

همچنین در بخش صنعت صنایعی مانند فولاد که آب بر هستند در مناطق شمالی و جنوبی فعالیت کنند.

امید است که با رعایت مدیریت مصرف در بخش خانگی توسط مردم و بخش کشاورزی و صنعت توسط دولت از این بحران عبور کنیم چرا که اگر در این رابطه کوتاهی صورت بگیرد به زودی شاهد آسیب های فراوانی خواهیم بود و جنگ آب در کشور رخ بدهد.

نجمه کریمیان