به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از دغدغه های خانواده‌ها ازدواج فرزندان است دغدغه ای که به علت‌های مختلف و با تاخیر سالهای اخیر به دغدغه ای ملی تبدیل شده است، بالا رفتن سن ازدواج مشکلات عدیده ای را برای خانواده‌ها و کشور ایجاد می کند و آسیب‌های اجتماعی را به ارمغان می آورد. امروزه یکی از مسائل مهم و سرنوشت‌ساز در خانواده ایرانی، موضوع ازدواج فرزندان است. طی سال‌های اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه، تحولات مهم و نگران کننده ای پیرامون این مسئله دستخوش تغییر شده‌است. بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت‌احوال کشور در سال ۱۳۹۸ میانگین سن ازدواج برای دختران ۳/۲۴ و برای پسران ۲/۲۹ سال بوده‌است. بررسی تغییرات میانگین سن ازدواج در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که میانگین سن ازدواج همواره روندی افزایشی را طی کرده‌است.

آمارها نشان می‌دهد در ۱۵ سال گذشته میانگین سن ازدواج همواره روندی افزایش داشته است و طی این مدت به طور عمومی مردان و زنان سه سال دیرتر ازدواج می‌کنند و البته سرشماری عمومی نفوس و مسکن در چند دهه اخیر نیز افزایش محسوس میانگین سن ازدواج را تأیید می‌کند.

انتظار می‌رود مسئولان و متولیان سیاستگذاری در حوزه ازدواج با چاره‌جویی و تسهیل فرآیند ازدواج، خانواده‌ایرانی را در مسیر تحقق سن مطلوب ازدواج فرزندان یاری کنند. زیرا در صورت عدم اصلاح شرایط، وضعیت سن ازدواج جوانان با توجه به تغییر نگرش و تبلیغات ضدفرهنگی روز به روز بحرانی‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. و این زنگ خطر بزرگی است که نیاز مند فکر و اندیشه و کاری جهاد است.

ازدواج یکی از مراحل بسیار دقیق و حساس زندگی است مرحله‌ای که در آن لازم است جوان را از جهت اقتصادی، شناختی، عاطفی، اجتماعی و… کمک کرد تا بتواند دست به گزینشی صحیح بزند مرحله‌ای است که اگر با دقت و تأمل صورت نپذیرد به جای بهشت تفاهم، جهنم ناسازگاری را به همراه خواهد داشت.

تردیدی نیست که اگر تلاشهای موثری برای تسهیل زندگی جوانان صورت گیرد و برنامه ریزی های صحیح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بخشهای مختلف انجام شود تا حدی می توان از بروز ازدواج‌هایی در سن بالا جلوگیری کرد که خود می تواند از بالارفتن نرخ رشد طلاق پیشگیری کند.

کارشناسان و مسئولان فرهنگی مدعی هستند که ازدواج جوانان در درجه اول اولویت قرار دارد؛ اما در عمل با یک بلاتکلیفی در بین دستگاه های سیاستگذار، قانون گذار و مجری مواجه هستیم، این عملکردهای سلیقه ای و نظارت های بدون اثر باعث می شود تا مسئله تحکیم بنیان خانواده با گره کوری روبرو شود و همچنان جوانان با مشکلاتی در زمینه ازدواج دست و پنجه نرم کنند؛ حال آنکه تاکیدات مکرر قرآن و ائمه بر تسهیل امر ازدواج برای جوانان است. یکی از موانع ازدواج مسئولیت ناپذیر بودن جوانان است؟ بسیاری از جوانان ما مسئولیت پذیر بار نیامده اند و زندگی مجردی بدون مسئولیت را به زندگی متاهلی و همراه با مسئولیت ترجیح می دهند. از طرفی بیش از ۶۰ درصد از دختران تحصیل شان را به ازدواج ترجیح می دهند و نگاه شان به تحصیلات تکمیلی است. این قشر ازدواج و تعهد به غیر را از چند جنبه طرد می کنند که مهمترین آنها عدم مسئولیت پذیری، استقلال مالی و رفتاری و حضور اجتماعی بعنوان نیروی کار است؛ اگرچه بسیاری از این دلایل با منطق فرهنگی کشور نیز سازگار نیست و نتیجه نامطلوب آن در دنیای غرب که تجربه صد ساله گذشته را با خود دارد بروز کرده است.

مشکل و مانع دیگر ازدواج، شغل تعداد بالای پسرانی است که امروز از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند اما با مشکل کار مواجه اند. از یک سو این افراد نیاز شدید به کار دارند تا بتوانند تشکیل زندگی دهند و از سوی دیگر بازار نیروی کار مونث را به دلیل هزینه ارزان تر به خدمت میگیرد و در رقابت کار بین جنس پسران و دختران عمدتا دختران پیروز اند و پسرانی که قرار است سرپرستی خانواده را به دوش بکشند ناکام می ماند اینجاست که دولت و مجلس باید وارد میدان شوند و با برنامه‌ای حساب و کتاب دار این معضل را حل کنند! مانع مهم دیگر بر سر راه ازدواج جوانان، خانواده‌ها هستند. پدران و مادرانی که از ترس هزینه‌های سرسام آور خودساخته شان برای زندگی مسیر ازدواج را برای جوانان دشوار ساخته اند و با کنار گذاشتن سبک زندگی ایرانی اسلامی جوانان را نه تن‌ها ترغیب به ازدواج نمی کنند بلکه ازدواج را برای آنها مثل غولی وحشتناک می نمایند. رهبر معظم انقلاب هشت سنت غلط: ۱. مهریه سنگین ۲. جهیزیه سنگین ۳. تجملات زیاد ۴. اسراف ۵. خرید از مکان‌های معروف به گرانی ۶. هتل‌ها و سالن‌های پرخرج ۷. لباس عروس گران‌قیمت ۸. به رخ کشیدن ثروت‌ها را از جمله موانع ازدواج آسانی می داند که به غلط در فرهنگ امروز جا افتاده است. لذا باید ابتدا نگرش خانواده‌ها به ازدواج فرزندانشان تغییر کند و از وضعیت تشریفاتی و خونمایی ها و.. خارج شود و در ریل درست اسلامی ایرانی برگردد تا این دغدغه مهم مرتفع گردد.

مؤسسه فرهنگی هنری نسیم هنر اصفهان