به گزارش پایگاه خبری ربیع، در آغاز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید، امسال با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین، نامگذاری شد. تولید برای سالهاست که محور نام سال است که بطور قطع علتش اهمیت و ارزش آن است. اما هر سال در جریان نامگذاری سال شیرینی ها و تلخی های سال گذشته نیز اشاره می شود که این نیز دلیل مهمی دارد و آن نگاه به پشت سر برای عبرت گرفتن از شیرینی ها و تلخی هاست. شیرینی ها را باید پاسداری و محافظت کرد و برای رفع تلخی ها باید چاره اندیشی نمود. تردیدی نیست که عبرت‌ها می تواند راه رشد و کمال را در پیشرفت و کمال هدایت و رهنمون سازد راه درست را به ما نشان دهد، عبرتها چراغ‌هایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند چنانچه مولا علی علیه السلام فرمودند: «الاعتبارُ یَقودُ الی الرُّشد؛ عبرت گرفتن، انسان را به سوی راه صواب و درست می‌کشاند.» ثمره این هدایت‌گری نیز، دوری از خطاست: «الاعتبارُ یُثمرُ العصمَه؛ میوه عبرت گرفتن، نگاهداری است.» عبرت، چراغی فرا روی آینده انسان می‌باشد، و فردای درخشان و بهتر در گرو عبرت از گذشته است: «ولو اعتبرتَ بما مَضی حفظتَ ما بَقی؛ اگر از آنچه گذشته است، عبرت بگیری؛ آنچه را که باقی است، حفظ خواهی کرد.»،

بدین دلیل که تاریخ تکرارپذیر است؛ اختلاف حوادث و رویدادهای تاریخی، در جزئیات آنهاست. انسان‌های عاقل و عبرت‌گیر، می‌توانند با موازنه و مقایسه این پدیده‌ها و بررسی اسباب و عوامل آنها، پیامدها و نتایج آنها را پیش‌بینی کنند و تصمیم درست و متناسب را در هر مورد اتخاذ نمایند. امام علی علیه السلام در نامه خویش به حارث هَمدانی، به این نکته اشاره نموده‌اند: «واعتبر بما مضی من الدّنیا لما بقی منها؛ فإنّ بعضها یشبه بعضاً و آخرها لاحق بأوّلها وکلّها حائل مفارق؛ از حوادث گذشته دنیا برای باقی‌مانده آن عبرت بگیر؛ چرا که بعضی از آن شبیه بعضی دیگر است و پایانش به ابتدای آن می‌پیوندد و در هر حال، تمام آن گذرا و ناپایدار است.»

رهبر معظم انقلاب همه ساله ارزیابی کوتاه، عمیق و کارشناسی از تلخی‌ها و شیرینی‌های سال گذشته برای مردم بیان و جامعه را به واقع نگری و عبرت از گذشته و افتخار به دستاوردهایش هدایت میکنند. ایشان در پیام نوروزی خود فرمودند: «سال ۱۴۰۰ هم به پایان رسید با همهٔ شیرینی‌ها و تلخی‌ها و فرازها و فرودها که در زندگی طبیعی است. زندگی مجموعه‌ای از همین فراز و فرودها و شیرینی‌ها و تلخی‌هاست» (۲۹/۱۲/۱۴۰۰)

رهبر معظم انقلاب همه ساله ارزیابی کوتاه، عمیق و کارشناسی از تلخی ها و شیرینی های سال گذشته برای مردم بیان و جامعه را به واقع نگری و عبرت از گذ شته و افتخار به دستاوردهایش هدایت میکنند. ایشان در پیام نوروزی خود فرمودند: «سال ۱۴۰۰ هم به پایان رسید با همهٔ شیرینی‌ها و تلخی‌ها و فرازها و فرودها که در زندگی طبیعی است. زندگی مجموعه‌ای از همین فراز و فرودها و شیرینی‌ها و تلخی‌هاست» (۲۹/۱۲/۱۴۰۰)

براساس روایتی که می فرماید” رحم الله امرا علم من این و فی این و الی این” ملتی که کار بزرگی به نام انقلاب اسلامی داشته و با همه دشمنی ها توانسته بیش از چهار دهه را پشت سر بگذارد باید در ادامه راه خود و در گردش هر سال نگاه به پشت سر وآنچه گذشته و نگاه به جلو و آنجا که باید برسد داشته باشد ضمن اینکه باید موقعیت فعلی خود را نیز خوب بشناسد و با تمام توان از آن حفاظت کند. در این نگاه ارزیابی و قضاوت رهبر دوراندیش وکلان نگر انقلاب اسلامی معیار و محک منصفانه و دقیقی برای تشخیص نقاط مثبت و منفی عملکرد ها در راه طی شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی حوادث سال ۱۴۰۰ را به دو نوع تلخ و شیرین تقسیم کردند شیرینی هایی همچون: مشارکت مردم در انتخابات درعین شدت بیماری کرونا و تلفات انسانی ناشی از آن، وی کار آمدن دولتی تازه نفس و موفقیت مقابله جدی با بیماری همه گیر کرونا و کاهش تلفات انسانی با انجام واکسینایون برای همه، پیشرفت علم و فناوری؛ درتولید واکسن ضد کرونا و پرتاب ماهواره جدید به فضا، حضوررئیس جمهور در بین مردم، تقویت روابط کشور با همسایگان، پیروزی ملت ایران در مقابل فشار حداکثری آمریکا (درجنگ اقتصادی) و شکست خفت بار آمریکا در برابر استقامت و پایداری ایران و … و البته تلخی ها و سختی هایی که مردم از سوء برنامه ریزی ها در معیشت داشتند و گرانی ها و تورم های سخت کننده زندگی که نیازمند برنامه ریزی است که راسش حرکت به سمت تولید دانش بنیانی است که بتواند با دانش فرزندان این مرز و بوم و اشتغال جوانان تحصیلکرده قله‌های بلند تولید را فتح و مشکلات معیشتی و اقتصادی را از میان بر داشت. آری، دیرور ما وابستگی و فرمانبری از اربابان مسکبر بود و امروز خودکفایی و جرات و جسارت در شکافتن علم و دستیابی به فنون پیشرفته و رسیدن به جایگاه‌های قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته و حتی داشتن رتبه‌های یک رقمی در بسیاری از علوم که دنیا را شگفت زده نموده است و به یقین اگر همه ارکان نظام دست در دست هم دهند و حرکت درست داشته باشند با تحقق شعار امسال، زمینه رفع مشکلات معیشت مردم نیز فراهم خواهد شد و گره بسیاری از مشکلت گشوده خواهد شد.