به گزارش پایگاه خبری ربیع، در روایات یکی از ویژگیهای مؤمن، زیرکی است؛ «المؤمن کیس»؛ زیرک از همه فرصتها برای کسب رضای خدا و تعالی و رشد معنوی خود استفاده میکند؛ او از تمام اتفاقات عالم درس میگیرد و منتظر از پدیدهها عبرت میآموزد.
ماه مبارک رمضان نیز پدیدهای مبارک با درسهای آموزنده فراوان است که میتوان از آن نکات راهبردی زیادی برای سلوک منتظرانه آموخت.
روزهداری که در ماه مبارک رمضان روزه میگیرد، از ابتدای صبح نگران است و منتظر. نگران اینکه نکند روزه آن روز را به پایان نرساند و محروم از ثواب بیپایان آن و با یک گناه و عصیان سزاوار عقاب دردناک شود.
مؤمن منتظر فرارسیدن مغرب و ندای مؤذن و افطاری است تا موفقیت روزهداری را جشن بگیرد.
آن نگرانی موجب مراقبت بیشتر میشود و این انتظار، غنچههای شوق را لحظهبهلحظه در روح او سبز میکند.
شوق چشم به راهی برای فرارسیدن مغرب و در انتظار مؤذن بودن، تنها از آن کسی است که خود را در دریای دشوار روزهداری افکنده و امواج سهمگین نگرانی را به دوش کشیده و هر لحظه خود را نسبت به احکام و آداب روزه رصد کرده است.
شوق انتظار ظهور نیز تنها نصیب کسی میشود که تکلیف دشوار عصر غیبت را بپذیرد و نگران انجام دقیق آن باشد؛ آن وقت است که هرچه به وقت ظهور نزدیک میشود، عطش و شوق ظهور نیز در او افزونی میگیرد.
ادعای اشتیاق ظهور امام زمان ـ ارواحنا له الفداء ـ بدون تندادن به وظایف عصر غیبت، به همان اندازه دروغین است که ادعای انسان بیروزه درباره وقت افطار.
از الزامات است که روزهدار مکلف باید احکام و آداب روزهداری را بداند؛ زیرا بدون آگاهی از احکام و آداب روزهداری شرکت در میهمانی خدا کاری سخت و شاید ناممکن است.
ادعای انجام تکالیف زمان غیبت امام زمان (عج) که به آن «انتظار» گفته میشود نیز، بدون آگاهی از احکام و آداب آن و بدون آمادگی جسمی و روحی برای انجام آن، کاری بس ناشدنی است.
چرا بعضی از ما فکر میکنیم اگر فقط در انتظار حکومت عدل مهدوی باشیم، به خیمهگاه منتظران حضرت مهدی (عج) درآمدهایم؛ درحالیکه نه به لوازم انتظار آگاهیم و نه در انجام آن کوشا؟
تردیدی نیست که قرار گرفتن در جمع منتظران مهدی نیازمند عمل به دستورات او و پیمودن راه و صراط مستقیم الهی و گذشتن از نبایدهایی است که خدای متعال معین فرموده است.
یک روزهدار در عین اینکه منتظر فرارسیدن مغرب است، کارهای خویش را هم تعطیل نمیکند؛ بلکه به تمام مسئولیتهای خودش پایبند است.
اما نکته اینجاست که روح روزهداری در تمام کارهایش جریان دارد و حتی در کمیت و کیفیت انجام کارهایش مراقب است که برخلاف روزهداری کاری انجام ندهد و از انجام آنچه او را در این امر ناتوان میکند، پرهیز کند.
چه کسی گفته و کجا نوشته شده که انتظار ظهور به معنی تعطیلکردن کارهاست؟ چگونه میتوان ادعای چشمبهراهی دولت موعود را از کسی که در فعالیتهای روزمرهاش بویی از انتظار استشمام نمیشود پذیرفت؟
منتظر مولا باید مجاهدت کند و در کار و تلاش نیز نمونه باشد و حتی لحظهای از عمرش بیهوده از دست نرود؛ همچنان که روزهدار منتظر ندای اذان مغرب اگر برای افطار مهمان عزیزی داشته باشد، تنها گوش به زنگ صدای درب خانه نیست؛ بلکه علاوه بر انجام کارهای روزمره و کوشش برای حفظ روزه خود، تمام تلاش خویش را برای پذیرایی مطلوب از میهمانش به کار میبندد و در وقت افطار هم منتظر صدای زنگ در است که از آمدن محبوبش خبر میدهد.
منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) نیز تنها گوش به زنگ بانگ ظهور نیست؛ بلکه علاوه بر انجام کارهای شخصی، تمام تلاش خود را برای آماده کردن سفره پذیرایی از ایشان میکند تا به بهترین نحو از ایشان استقبال و پذیرایی نماید. این همان آداب و لوازم انتظار است.
از خدای متعال میخواهیم به برکت معنویت ماه صیام به ما توفیق عمل به آداب انتظار را عنایت فرماید و ما را از منتظران واقعی آن حضرت قرار دهد؛ آمین یا ربالعالمین.
مظفر حاجیان