به گزارش پایگاه خبری ربیع، شعبان ماه ولادت ها، شادی و نشاط و مقدمه ای بر ورود به مهمترین میهمانی است یکی از این روزهای شادی آفرین یازدهم شعبان سالروز ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام است که فرمودند در صورت و سیرت شبیه ترین فرد به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است و به همین مناسبت این روز به روز جوان نامگذاری شده است. در همین جا فرصت را غنیمت دانسته این عید بزرگ را به همه مسلمانان بویژه به جوانان عزیز تبریک و تهنیت عرض میکنیم. جوانی، بهار عمر و فصل طربناک زندگی است. هیچ دوره‌ای از زندگی چون روزگار جوانی، سرسبز و خرّم نیست، و هیچ انسانی همانند زمان جوانی، توان مند و پرانرژی نیست. بسیاری از پیروزی ها و کامیابی ها، تن‌ها در سایه جوانی امکان پذیر است و بسیاری از آرزوها و هدف ها، فقط در فرصت جوانی قابل دست یابی است. جوانی فرصتی است که بر خلاف بسیاری از فرصت های دیگر، تن‌ها یک بار در اختیار همه قرار می گیرد و چون به انجام خویش برسد، هرگز امکان تکرار نخواهد داشت.

پس «فرصت جوانی»، طلایی ترین فرصت ها و ناب ترین موهبت هاست و نمی توان در این نکته تردید کرد که هدر دادن روزگاران خوش جوانی و تباه کردن این بهار زندگانی، به اندوهی انبوه و حسرتی متراکم خواهد انجامید، اما این روزگار، اقتضاهایی دارد؛ اقتضاهایی که بخشی از آنها به جوان بر می گردد و بخشی نیز به آنها که با جوان در تعاملند. آنها که به جوان بر می گردد، «نازها» و «نیازها» ی جوانی است. نازها، یعنی «سرزندگی، شیک پوشی، آراستگی، جمال گرایی، آرمان گرایی و…؛ و نیازها، یعنی عبادت و تضرع؛ دانش اندوزی، مهار و تعدیل غرایز، تهذیب نفس، ورزش، مطالعه، مسئولیت پذیری و….

ایام و دوران جوانی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دوران در طول حیات انسان و دوران درخشندگی و فروغ زندگی اوست. جوان می‌تواند با استفاده از قدرت و نیروی خدادادی و روح سرشار از عشق و امید، شور و هیجان، سرنوشت و آینده خود را رقم بزند و به عالی‌ترین و باشکوه‌ترین منازل زندگی در مسیرحرکتش به سمت عبودیت وابدیت دست یابد.

از همین رو اسلام اهتمام بسیار زیاد و ویژه‌ای به ایام جوانی دارد و آن را مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش زندگی و عمر آدمی می‌شماردو آن را فرصت مناسب برای دست‌یابی به رشد و کمال و خوش‌بختی دنیا و آخرت معرفی می‌کند. چنان که امیرالمومنین (علیه‌السلام) در تفسیر آیه شریفه <وَ لاَ تَنسَ نَصیبَک مِنَ الدُّنیا> سهم خود را از دنیا فراموش مکن». می‌فرماید: «سلامتی، توانایی، فرصت، جوانی و شادابی‌ات را فراموش مکن، تا با آن‌ها، آخرت را به دست آوری».

حضرت امام صادق (علیه السلام) می فرمایند:

دوست ندارم جوان شما را جز در دو حال ببینم: دانشمند یا دانش آموز; زیرا اگر چنین نباشد، کوتاهی کرده است و چون کوتاهی کند، ضایع گشته و چون ضایع گردد، گنهکار باشد و چون گنهکار باشد، سوگند به آن که محمد را به حق برانگیخت در آتش جای گیرد.

و نیز آمده است که در زمان ظهور امام زمان (علیه السلام) و حکومت آن حضرت، جوانان نقش مؤثری دارند و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار خواهند بود; چنان که حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: اکثر یاران امام مهدی (عج) جوانان هستند.

و طوبی و خوشا بحال آن جوانانی که در رکاب مولا توفیق حضور دارند و آر این حضور لذت فوق لذات نصیبشان می شود.

واما یک نکته و توصیه مهم از امام (ره) به جوانان برومند ایران اسلامی:

«… ای عزیزان اسلام و سرمایه‌های ملت، مجاهده کنید که خودیت را از قلب خود بزدایید و باید بدانید و بدانیم که هر چه هست اوست و جلوه جمال او. جسم و جان و روح و روان همه از اوست. بکوشید تا حجاب خودی را بردارید و جمال جمیل او، جلّ و علا را ببینید، آن گاه است که هر مشکلی آسان و هر رنج و زحمتی گواراست و فدا شدن در راه او شیرین تر از عسل، بلکه بالاتر از هر چیز به گمان آید. مبادا غرور شجاعت و جوانی و پیروزی در دل شما راه یابد که با آمدن آن، همه چیز فرو ریزد و طاق و رواق آمال در هم شکند.» امام خمینی (ره)

و مقام معظم رهبری در مورد اهمیت دوران جوانی می فرمایند: جوان در هر جامعه و کشوری، محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه‌اند. اگر حرکت سازندگی یا حرکت فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است. حتی در حرکت انبیای الهی هم – از جمله حرکت صدر اسلام – محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک، جوانان بودند.

سخنرانی در دیدار با گروه کثیری از دانشجویان و دانش‌آموزان، به مناسبت سیزدهم آبان ماه ۱۵/۰۸/۱۳۷۰