به گزارش پایگاه خبری ربیع، مهمترین وظیفه منتظران در دوران غیبت زمینه‌سازی برای ظهور است. تجلی کمال یافته این زمینه‌سازی تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی است. با پیدایش اسلام و انتشار سریع و گسترده آن در میان اقوام و ملل و جلب و جذب فرهنگهای گوناگون بشری، بنای مستحکم و عظیمی از فرهنگ و تمدن انسان پایه گذاری شد که در ایجاد آن، ملل و نژادهای مختلفی سهیم بودند. این ملل با ارزش‌ها و ملاکهای نوین اسلامی موفق به ایجاد تمدنی شدند که بدان تمدن اسلامی گفته میشود، از این رو، تمدن اسلامی تمدن یک ملت یا نژاد خاص نیست بلکه مقصود، تمدن ملتهای اسلامی است که عربها، ایرانیان، ترک‌ها و دیگران را شامل میشود. تمدن اسلامی، تمدنی دینی است که همه مؤلفه‌های آن بر محور دین اسلام میگردد. به دلیل وجود همین پسوند پرمایه از یک سو، از قابلیت تجدید زمانی و تعریف معنایی برخورداراست؛ زیرا آغاز وانجامش مشخص است و از سوی دیگر، دارای گستردگی مفهومی و موضوعی بسیاری است که همه پیچیدگی ها، ظرایف و جهان شمولی دین اسلام را به عنوان دینی الهی در خود دارد، بدین ترتیب، تمدن اسلامی دارای همه ویژگی‌های تمدن الهی در چارچوب آموزه های قرآنی و متکی بر سنت پیامبر است و مؤلفه‌های آن دین، اخلاق، علم، عدالت، قوانین، مقررات، اصول دینی و… است. برای رسیدن به این تمدن نجات بخش زمینه هایی باید ایجاد شود که امروز باید منتظران در این زمینه سازی مجاهدت کنند تا زمینه های ظهور و گسترش تمدن اسلامی فراهم گردد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در شرح ابعاد و معنای «زمینه‌سازی» می‌فرمایند: «ما آن وقتی می‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدی موعود ارواحنافداه زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است»(۳۰/۱۱/۷۰) به تعبیر دیگر حرکت در همان مسیری که حضرت برای تحقق آن‌ها روزی ظهور خواهند کرد: «ما که منتظر امام زمان هستیم، باید در جهتی که حکومت امام زمان علیه‌الاف‌التحیهوالثناء و عجل‌الله‌تعالی‌فرجه تشکیل خواهد شد، زندگی امروز را در همان جهت بسازیم و بنا کنیم. البته ما کوچکتر از آن هستیم که بتوانیم آن‌گونه بنایی را که اولی‌ای الهی ساختند یا خواهند ساخت، بنا کنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و کار کنیم»(۲۲/۱۲/۶۸)

با این نگاه جایگاه انقلاب اسلامی به‌عنوان انقلابی که بنا دارد زمینه‌ساز ظهور حضرت باشد، مشخص می‌شود. «منتظران واقعی» حضرت در این حکومت سعی می‌کنند احکام اسلامی و قرآنی را در جامعه پیاده کنند و در برابر ظلم مستکبران عالم بایستند. بنابراین اهداف پیش روی نظام جمهوری اسلامی نیز همان اهداف حکومت حضرت حجت (عج) خواهد بود. با این تفاوت که تحقق این اهداف در زمان حضرت به معنای واقعی کلمه و به صورت کامل خواهد بود: «البته دولت اسلامی کامل به معنای واقعی کلمه، در زمان انسان کامل تشکیل خواهد شد؛ … ما به قدر توان و تلاشِ خود می‌خواهیم مجموعهٔ کارگزاران حکومت را – که خودمان هم جزو آن‌ها هستیم – به نقطه‌ای برسانیم که با نصاب جمهوری اسلامی تطبیق کند. ما می‌خواهیم خود را به حد نصاب نزدیک کنیم.»(۸/۶/۸۴)

آرمان نظام جمهوری اسلامی نیز که تابعی از مقصد نهایی حکومت حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، در یک جملهٔ کوتاه «ایجاد تمدن اسلامی» است. معنای این تمدن چیست؟ رهبر انقلاب چنین پاسخ می‌دهند: «تمدن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادی می‌تواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگی جهان طبیعت؛ تمدن اسلامی یعنی این؛ هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است.» (۱۴/۶/۹۲)

اما این تمدن اسلامی چه نسبتی با جامعهٔ مهدوی در زمان ظهور حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دارد؟ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره می‌فرمایند: «تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیهاللَّه ارواحنافداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد.» (۱۴/۷/۷۹) باید توجه داشت که تمدن اسلامی، امری مطلق نیست، فرآیندی طولانی و نسبی است که اهداف آن نیز به‌صورت نسبی محقق می‌شود: «فرایند تحقق هدف‌های اسلامی، یک فرایند طولانی و البته دشواری است. به‌طور نسبی انسان به آن اهداف نزدیک می‌شود؛ اما تحقق آن‌ها، بسیار طولانی است»(۲۱/۹/۸۰)

بنابراین تمدن اسلامی دو بخش دارد؛ بخشی که قبل از ظهور امکان تحقق دارد و زمینه‌ساز ایجاد جامعهٔ مهدوی و ظهور حضرت حجت (عج) است، و بخشی که پس از ظهور محقق می‌شود و حد اعلای تمدن اسلامی است. همچنان‌که ایشان خطاب به شیعیان می‌فرمایند: «شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینهٔ آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمی‌شود شروع کرد! جامعه‌ای می‌تواند پذیرای مهدی موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد، و الّا مثل انبیا و اولی‌ای طول تاریخ می‌شود.»(۱۰/۱۲/۶۸)

با این توضیح مشخص می‌شود که بزرگترین وظیفهٔ منتظران در دوران غیبت، خودسازی و آمادگی برای یاری حضرت و دنبال کردن اهداف حکومت ایشان از طریق ایجاد «تمدن اسلامی» است.

در تمدن اسلامی، تقدیر حیات بر اساس مصالح انسانی، برای حیات طیبه و معیشت سرفرازانه مورد نظر است. انسان هایی که در این تمدن تربیت می شوند؛ در عین بهره وری از همه مواهب حیات و استخدام و تسخیر همه مواد، برای فالح و رشد بشر، هیچ گاه مقهور طبیعت و ماده نمی شوند. تکریم جایگاه انسان، عقلانیت، رعایت حقوق مظلومان و مستضعفان، ولایت مداری، نگرش توحیدی، عدالت گستری، علم و معرفت، آزادی، توجه به سلامت و بهداشت و گسترش اخلاقیات ده شاخصه مهم، هدایتگر ما در تمدن سازی نوین اسلامی با الهام از قرآن و سخنان معصومین علیهمالسلام است که ملت ایران در راه قدم گذاشته و می رود تا راه را برای ایجاد تمدن اسلامی هموار نماید.