دفاع از مظلوم

فرازهای مهم وحساس تاریخ اسلام حاکی ازشهامت، شجاعت، ایثار، فداکاری و حق جویی انسانی است که جهان تاکنون نظیر آن را به خود ندیده و بعد از این هم نخواهد دید. به حق باید اعتراف کرد که علی علیه السلام نه تن‌ها درمیان ما مسلمانها ارزشمند بوده و محبوبیت دارد، بلکه شخصیت نادر و استثنایی آن حضرت برای همه بشریت قابل تقدیر وستایش است و همه خود را مدیون جوانمردی، صفا، صمیمیت و انسان دوستی او می دانند. پس بیان ویژگی و شخصیت واقعی آن امام همام، ازتوان بشر عادی خارج است و فقط درکلام روح بخش وحی می توان جلوه‌هایی از اوصاف واقعی آن حضرت رادریافت; که می فرماید: «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات واقاموا الصلوه و آتوا الزکوه لهم اجرهم عندربهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون.» کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند و نماز را برپا داشتند و زکات راپرداختند، اجرشان نزد پروردگارشان است; ونه ترسی برآن هاست و نه غمگین می شوند. آنچه که تاکنون درباره امام علی علیه السلام ازبیان و قلم گویندگان و نویسندگان تراوش کرده، ستایش و یا اشاره هایی است به گوشه‌ای ازابعاد وجودی آن بزرگ مرد تاریخ و بیان زوایایی از زندگی، افکار و اندیشه انسانی که جهان به وجود او افتخار می کند

و در مقابل سخنان زیبا و نغز او که در قالب «نهج البلاغه» به ودیعه باقی مانده، سرتسلیم فرود می آورد.

اساس حکومت علی علیه السلام برپایه عدالت، مساوات و ارزش‌های الهی و انسانی پی ریزی شده بود و روی همین جهت، هیچ چیزنتوانست امام علیه السلام را از بازگو نمودن حقیقت بازدارد. بدین لحاظ وقتی اطلاع حاصل می کند که فرزندش امام حسن علیه السلام یک مقداراز عسل بیت المال را قرض گرفته است، سخت ناراحت می شود و او را مورد سرزنش وملامت قرار می دهد. علی علیه السلام در پرورش عدالت و حمایت اززیردستان در اوجی قراردارد که بدون اغماض و گذشت، اعمال و کردار خود را نیز موردمحاسبه قرار می داد و ستمگران را مجازات می کرد و حقوق مظلومین را به آنان بازمی گرداند و با قاطعیت فریاد می زد: «الذلیل عندی عزیز حتی آخذالحق له والقوی عندی ضعیف حتی آخذالحق منه، رضینا عن الله قضاءه و سلمنا لله امره.» ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تاحقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من، حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از اوبستانم. ما در برابر فرمان خدا راضی هستیم ودر مقابل امر او تسلیم می باشیم. امام علیه السلام تاکید می فرمایند: «… آنچه که من را به قبول خلافت واداشت، اجرای حق و عدالت و گرفتن حق ضعیفان از زورمندان بود.» به خاطر این رفتار عدالت خواهانه است که امام علیه السلام بعد ازپذیرفتن مقام خلافت، در صدد برمی آید تاحکام ظالم و ستمگر را از تصدی امورمسلمین معزول دارد و در این تصمیم خودقاطع و مصمم بود. لذا در مقابل ابن عباس وعده ای دیگر که با عزل معاویه از قدرت مخالف بودند و حضرت را به سازش توصیه می کردند و می گفتند: فعلا عزل معاویه به صلاح نیست، ایستاد و در جواب آن‌ها فرمود: «من برای یک روز هم نمی توانم اشخاص فاسد و ناشایست را بر جماعت مسلمین حکمروا ببینم.» آری، اگر این رفتار الگوی حاکمان و مسئولان قرار می گرفت بخش اعظم مشکلات امروز کشور وجود نداشت و مردم در این وضعیت نابسامان و تنگنای معیشتی قرار نمی گرفتند یا شرایط خیلی بهتر از این بود. چرا که افراد فاسد در جایگاه مسئولیتی قرار نمی گرفتند و اختلاس و رشوه و رانت و فامیل بازی و سیاسی کاری و…زمینه مفاسد را فراهم نمی داشت. امروز نیز دست دست مالیدن و حفظ کسانی که ناتوانی آنها در سالها و گذشته مدیریتشان کاملا مشهود بوده و موفقیتی نداشته اند کار درستی نیست؟ دولت و مدیران ارشد باید هر چه زودتر تکلیف مدیران مانده از قبل را روشن کنند و مجموعه مدیریتی را همراه و همگام کنند تا کارها به درستی پیش برود؟ و الا چه مفهومی دارد مثلا گوشت با ارز ۴۲۰۰ توامنی وارد شود و با دلار ۱۵ هزار تومانی به فروش برسد در حالیکه با در حدود ۳۰ و حداکثر ۴۰ هزار تومان به دست مردم برسد؟ دولت باید دست سلطان ها ر ا کوتاه کند؟ پرا ۵ شرکت باید انحصار واردات گوشت کشور را در دست بگیرند و مردم را با قیمتهای نجومی به ستوه بیاورند؟ این ظلم به ملتی ۸۰ میلیونی نیست؟ این دولت که عنوان دولت مردمی و انقلابی دارد باید اجازه انحصار و تولد یا ادامه حیات را به سلطانهای کوچک و بزرگ در کشور ندهد؟ سلطانهای مکنده خون مردم باید خانه نشین شوند و البته آنجایی که دولتی ها عمل می کنند نیز باید قاطعانه نظارت شوند و الا در دل دولت نیز ممکن است خطاهای عمد و سهو و بوجود آورنده سلطانها بوجود آیند! تردیدی نیست که اصل تشکیل حکومت اسلامی مبارزه با انواع ظلم و ستمی است که بر مردم روا می شد و امروز نیز حکومت اسلامی باید همان راه یعنی مبارزه با انواع ظلم را در خود تقویت کند. امروز بسیاری از انسانها تحت ستم آمریکا هستند که ایران در راس مبارزان با حکام آمریکایی قرار دارد. البته در داخل نیز مردم با گرانی سرسام آور و تورم و رکود و از طرفی با سوء استفاده کنندگان از بیت المال، اختلاس، رشوه، گرانفروشی و کم فروشی رو به رو است که باید برای آن برنامه باشد و دستهای ناپاک بریده شود تا اقتصاد پویا و از وضع موجود خارج گردد. این ظلم گرانی و تورم باید چاره اندیشی شود.