به گزارش پایگاه خبری ربیع، سیره مدیریت امام مهدی (عج) عدالت براساس کتاب خدا است، او هواپرستی را به خداپرستی سوق می‌دهد، و همه افکار و اندیشه‌ها و انسانها را متوجه قرآن می‌سازد، امام عدالت را معنا می کنند و نشان می‌دهند که حکومت عدل یعنی چه. او برای حفظ این اساس، مسئولان و کارگزاران ستمگر را با دقّت مؤاخذه می‌نماید، و هر که را پا از سیرت عدالت بیرون نهاده است، به سختی مجازات می‌کند و رفاهی تام برای مردمان فراهم می‌نماید.

امیرمؤمنان علی (ع) درباره دولت و سیرت مهدی (ع) چنین خبر داده است: «یَعْطِفُ الْهَوَی عَلَی الْهُدَی، إِذَا عَطَفُوا الْهُدَی عَلَی الْهَوَی، وَ یَعْطِفُ الرَّأْیَ عَلَی الْقُرْآنِ إِذَا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَی الرَّأْیِ… أَلاَ وَ فِی غَدٍ وَ سَیَأْتِی غَدٌ بِمَا لاَ تَعْرِفُونَ یَأْخُذُ الْوَالِی مِنْ غَیْرِهَا عُمَّالَهَا عَلَی مَسَاوِیءِ أَعْمَالِهَا، وَ تُخْرِجُ لَهُ الاَْرْضُ أَفَالِیذَ کَبِدِهَا، وَ تُلْقِی إِلَیْهِ سِلْمًا مَقَالِیدَهَا، فَیُرِیکُمْ کَیْفَ عَدْلُ السِّیرَهِ، وَ یُحْیِی مَیِّتَ الْکِتَابِ وَ السُّنَّهِ.» نهج البلاغه، خطبۀ ۱۳۸

 

[چون مهدی ظهور کند] خواهش‌های نفسانی را به هدایت آسمانی بازگرداند، و آن هنگامی است که مردم رستگاری را تابع هوا ساخته‌اند؛ و رأی آنان را پیرو قرآن کند، و آن هنگامی است که قرآن را تابع رأی خود کرده‌اند… آگاه باشید که فردا و فردا پس از این با چیزهایی که نمی‌شناسید می‌آید کسی بر شما حکومت خواهد کرد که غیر از خاندان حکومت‌هاست؛ او مسئولان و کارگزاران را به جرم کردار زشتشان کیفر خواهد کرد. زمین گنجینه‌های خود را برای او خارج خواهد ساخت، و کلیدهایش را تسلیم وی خواهد نمود. آن‌گاه است که مهدی به شما نشان خواهد داد که سیرت عدل کدام است. او کتاب و سنّت را که پیش از او مرده‌اند، زنده خواهد ساخت.

هر انسانی به فطرت خود که عشق به کمال مطلق است خواهان زندگی مبتنی بر عدالت فراگیر و رفاه کامل است؛ ونیز اخلاق و ایمان محبوب دل انسان و بی اخلاقی و کفر و زشتکاری ناخواه دل آدمی است: «وَلکِنَّ اللهَ حَبَّبَ إِلَیکُمُ الإِیمَانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُم وَ کَرَّهَ إِلَیکُمُ الکُفرَ وَ الفُسُوقَ وَ العِصیَانَ» (ولیکن خداوند ایمان را برای شما دوست داشتنی گردانید و آن را در دل‌های شما بیاراست و کفر و پلیدکاری و سرکشی را در نظرتان ناخوشایند ساخت). (حجرات/۷) از این رو، سخن از آرمان‌های مهدوی، پاسخی به تمنّای فطرت آدمی است.

افق زندگی مهدوی با پنج امر در حد کمال آن معنا می‌یابد: عدالت، امنیت، رفاهت، اخلاق وعقلانیت. زندگی مهدوی زندگی بر اساس عدالت فراگیر، امنیت همه جانبه، رفاه فراگیر، اخلاق مداری و عقلانیت به کمال رسیده است؛ و این افق می‌آموزد که مردمان برای چه باید تلاش کنند و در چه جهت حرکت کنند.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که با قدری اختلاف شیعه و سنّی آن را نقل کرده‌اند، آمده است: «لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلاَّ یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذلِکَ الْیَوْمَ حَتَّی یَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی یَمْلاُ الاَرْضَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَ جَوْرًا.» (الغیبه، طوسی، ص ۱۱۲)

اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند همان یک روز را چنان دراز کند تا مردی از خاندان من خروج کند و زمین را پس از آن‌که پر از ستم و بیداد شده باشد، پر از عدل و داد کند.

و این عدالت منتهای آرزوی جامعه بشری است، جامعه ای که دائم در حال تجربه جدید ظلم و ستمگری است و با انواع مختلف ظلم و فساد  دست و پنجه نرم می کند.

خداوند پیامبرانش را در میان مردم برانگیخت و پی در پی فرستادگانش را به سوی آنان فرستاد تا پیمان فطرت را از انسانها مطالبه نمایند و نعمت‌های فراموش شده را به یادشان آرند و با ابلاغ دستورهای خدا حجّت را بر ایشان تمام کنند و گنج‌های پنهانی عقل‌ها را آشکار سازند.

این رسالت با ظهور مهدی (ع) به کمال می‌رسد، و عدالت و امنیت و رفاه و تربیت چنان‌که باید معنا می‌یابد و محقق می‌شود.

در پرتو جامعه مهدوی ستم و بیداد ریشه‌کن شود و عدالت رخ نماید و امنیت و رفاهتی همه‌جانبه که لازمه رشد و کمال همه‌جانبه است حاکم گردد و همگان به حقوق حقّۀ خویش برسند، چنان‌که در خبری از امام صادق (ع) آمده است: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ حَکَمَ بِالْعَدلِ، وَ ارْتَفَعَ فِی أَیَّامِهِ الْجَوْرُ، وَ أَمِنَتِ السُّبُلُ، وَأَخْرَجَتِ الاَرْضُ بَرَکَاتِهَا، وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ إِلَی أَهْلِهِ. فَحِینَئِذٍ تُظْهِرُ الاَرْضُ کُنُوزَهَا، وَ تُبْدِی بَرَکَاتِهَا، وَ لاَ یَجِدُ الرَّجُلُ مِنْکُمْ یَوْمَئِذٍ مَوْضِعًا لِصَدَقَتِهِ، وَ لاَ لِبِرِّهِ، لِشُمُولِ الْغِنَی جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ.» (الارشاد، مفید، ص ۳۴۳) هنگامی‌که قائم قیام کند، به عدل حکم نماید، و در روزگار او بیداد به تمامی نابود گردد، و راه‌ها امن شود، و زمین برکات خود را آشکار سازد، و هر حقّی به صاحبش برگردانده شود. آن هنگام زمین گنج‌های خود را آشکار سازد و برکاتش را ابراز دارد و همگان چنان بی‌نیاز شوند که چون کسی بخواهد صدقه‌ای دهد و بخششی نماید، مستحقی نیابد که همه اهل ایمان به رفاه بی نیازی رسیده‌اند. وظیفه هر انسان دوستدار و منتظر قیام حضرت مهدی(عج) زمینه سازی قیام آن حضرت است، باید با عمل به دستورات قرآن و پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام در نزدیک نمودن ظهور حرکت و تلاش نمود.