به گزارش پایگاه خبری ربیع، دکتر بهرام سرمست استاندار قم در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم طی سخنانی به هنگام سازی، بومی سازی و اجرایی کردن سند آمایش سرزمین را دارای اهمیت دانست و گفت:‌ بایستی در تدوین برنامه هفتم و برنامه ریزی های سالانه بر اساس این سند عمل شود.

وی تاسیس دو شهرستان کهک و جعفرآباد قم را مورد توجه قرار داد و افزود: بایستی نقش و جایگاه این دو شهرستان در سند آمایش استان در نظر گرفته شود.

سرمست در ادامه سند آمایش سرزمینی استان قم را برداشتی از ویژگی های فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی قم دانست و گفت: با توجه به افق هایی که به لحاظ توسعه ی صنایع در شهرک های صنعتی قم شاهد هستیم باید رشته های فنی و حرفه ای نیز در این سند گنجانده شوند.

استاندار قم با بیان اینکه در چشم انداز توسعه استان، توسعه ی شهرک های صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان کمرنگ دیده شده است افزود: با توجه به اشباع شهرک های صنعتی در اطراف پایتخت، سرریز واحدهای صنعتی به استان قم اجتناب ناپذیر بوده و برای این مهم بایستی برنامه ریزی شود.

وی موقعیت استراتژیکی قم در قلب ایران و شاهراه مواصلاتی چندین استان کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: بایستی زیرساخت های ریلی، جاده ای و ترانزیتی برای حمل و نقل مسافر و ترانزیت کالا به عنوان یک راهبرد در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

سرمست خاطرنشان کرد: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خطوط ریلی سراسری به عنوان یک اولویت مهم می تواند افق های توسعه ای استان را گسترش داده و از اینرو باید هرچه سریعتر در راستای اجرا و بهره برداری از این طرح مهم اقدام شود .

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود برخورداری قم از معادن آهن و مس و طلا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در توسعه ی استان بهره برداری از معادن از اهمیت ویژه برخوردار است و بایستی در بهنگام سازی سند آمایش سرزمین به آن توجه شود.