پایگاه خبری ربیع/

ماه رمضان به اتمام رسید. روزهای خوش مهمانی خدا به سر آمدند. لحظه‌های خوش مناجات و دعا و قرآن خواندن‌ها تمام شدند. عده بسیاری از ما تنها همین یک ماه و شاید دهه اول ماه محرم را با خوبان هم‌نوا هستیم و مابقی سال مشغله‌های دنیا چشم‌ها و گوش‌هایمان را به دیدن آنچه باید دید و شنیدن آنچه باید شنید می‌بندیم. به همین خاطر در این روزها بسیار می‌شنویم که مردم می‌گویند: کاش همیشه ماه رمضان بود. چرا که رمضان طعم خوش خوب بودن و خوب زیستن را در کام بسیاری از ما گذاشته است.

کاش نگهبان خوبی برای آن باشیم و در روز عید فطر با خالقمان عهد بندیم پاسدار خوبی برای آنچه به ما ارزانی داشته است خواهیم بود و با نوایی که از عمق جان برمی‌خیزد به او خواهیم گفت: «اللّه اکبر، اللّه اکبر، لا اله الا اللّه و اللّه اکبر، اللّه اکبر و للّه الحمد، اللّه اکبر على ما هدانا»

در آستانه عید سعید فطر که یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مناسبت های دینی ماست بیش از هر زمان دیگر به تکریم این عید و انتشار شادی در فضای عمومی جامعه نیاز داریم. همان قدر که در شب های احیا و روزهای عزای شهادت امیرمؤمنان به سوگواری و ذکر مصیبت ها مشغول بودیم اکنون زمان سرور و شادی فرا رسیده است.

از سویی بزرگداشت عید فطر به عنوان یک مناسبت جهانی و فراگیر فرصتی برای همدلی و همراهی ما با دیگر مسلمانان جهان از مذاهب و گرایش های مختلف را فراهم می سازد و از سوی دیگر بهانه ای برای تعدیل فضای مذهبی داخلی خودمان ایجاد می کند که طی هفته های گذشته به طور طبیعی به خاطر مناسبت های مذهبی (شهادت امیر مؤمنان) از حزن و اندوه آکنده بود.

عید فطر در حقیقت عید بندگی و بزرگداشت یک ماه عبادت و روزه داری است و می تواند بهترین بهانه برای تبیین و تشریح رابطه عبادی و معنوی انسان با خداوند باشد. همه ما به ترسیم و طراحی تصویری زیبا و دلنشین از ماه مبارک رمضان نیاز داریم و مخصوصا کودکان و نوجوانان به دلایل گوناگون باید بیشتر از همه ما تصویری زیبا و شاد و مطبوع و خاطره انگیز از ماه روزه و عبادت و قرآن و دعا داشته باشند.

یکی از عواملی که می تواند تصویری باشکوه و دلپذیر از ماه بندگی و عبادت خداوند در ذهن و دل همه مخصوصا نسل جدید ایجاد کند، برپایی مجالس شاد و مطبوع برای این مناسبت فرخنده و ایجاد فضای خوش و دلنشین از عید بزرگ فطر است.

فهم عمیق از رابطه معنوی انسان با خداوند و تبیین حکمت عبادت هایی مانند روزه و درک دقیق و شایسته از جایگاه عید فطر و .. زمانی ممکن است که این مناسبت فرخنده به شکل گسترده مورد تکریم و تعظیم قرار گیرد و خاطره ای ماندگار در دل و جان همه ما رسم کند.

هر کسی در هر جایگاه و موقعیتی باید از بهانه های گوناگون برای تحقق این هدف استفاده کند؛ از اهتمام نهادهای مردمی برای اجرای مراسم شاد و مطبوع در محله ها و مساجد و مراکز عمومی تا تقدیم یک شاخه گل و هدیه کوچک به همسر و اعضای خانواده یا برپایی جشنی ساده و صمیمی در محیط خانه و خانواده می تواند قدمی برای توجه به این موضوع حساس و مهم باشد. کارهای کوچک و ساده را دست کم نگیریم و از شادی های بزرگ و فراگیر غافل نباشیم.

گاهی با نصب یک پرچم رنگی یا توزیع شیرینی و شربت، شادی های بزرگ و ماندگار شکل می گیرد. و همان طور که در پایان هر روز سفره افطار فرصت شادی مؤمنانه است، در پایان این ماه مبارک هم سفره فطر شادی یک ماه روزه داری و عبادت است.

 مظفر حاجیان