به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز پنجشنبه در نشست امضای تفاهم نامه همکاری معاونت توسعه روستایی رییس جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم افزود: دولت دوازدهم و بنیاد علوی هر کدام ۵ درصد از کارمزد آن را پرداخت می کنند تا نرخ کارمزد این تسهیلات برای متقاضیان به هشت درصد کاهش پیدا کند.
وی ادامه داد: در دو سال گذشته نیز با طرحی مشابه، ۱۶ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط بانک سینا به روستاییان اختصاص یافت و این در حالی است که تا پیش از این، هیچ دولتی از نظر فنی و اعتباری به وام های روستایی کمک نکرده است.
رضوی بیان کرد: دولت همچنین با اجازه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، به طرح ایجاد اشتغال روستایی و عشایری اختصاص داد.
او افزود: مقرر شد بانک ها نیز همین میزان اعتبار به این طرح اختصاص دهند که در قالب وام های با سود متوسط ۶ درصد تخصیص می یابد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری ادامه داد: این تسهیلات برای روستاهای مرزی با سود ۴ درصد محاسبه می شود و عشایر غیر مرزی نیز می توانند از وام های با سود ۶ درصد این طرح استفاده کنند.
رضوی بیان کرد: طبق طرح یادشده، افراد در شهرهای زیر ۱۰ هزار جمعیت نیز می تواند وام های با ۱۰ درصد سود دریافت کنند.
وی یاد آور شد: این وام ها تا ۳ سال دوره مشارکت و تنفس دارد و از سال چهارم پرداخت ۶ ساله آن آغاز می شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری اظهار داشت: ۳.۵ درصد از این اعتبار معادل ۴ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال سهم استان هرمزگان است که بر اساس جمعیت و نرخ بیکاری روستایی بین شهرستان ها تقسیم می شود.
رضوی تاکید کرد: از آنجا که شرایط شهرستان قشم ویژه است، علاوه بر ۲ اعتبار یادشده، برای اشتغال روستایی این شهرستان اعتبار در نظر گرفته می شود.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بانک ها را موظف کرده، از متقاضیان وام تا ۲ میلیارد ریال و از زنان بی سرپرست تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سفته را به عنوان تضمین وام بپذیرند.
شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یک هزار و ۶۲۸ کیلومتر مربع گستره و ۱۵۰هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.