یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: سهم بخش خصوصی از حمل‌ونقل ریلی با توجه به ظرفیت‌های موجود آن بسیار اندک است.

خانم تقی زاده در  کارگاه آموزشی مقررات لجستیک و حمل‌ونقل در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان حمل‌ونقل ریلی را از  ظرفیت‌های مهم حمل‌ونقل بار در کشور عنوان کرد و گفت: هنوز این حمل‌ونقل در بخش خصوصی به‌خوبی نهادینه نشده است زیرا عمده  واگن‌ها دولتی است و بارهای دولتی در اولویت حمل نسبت به بار بخش خصوصی  قرار دارند.

تقی زاده با اشاره به ایستگاه‌های مرزی  ریلی میر جاوه ،جلفا ،سرخس،رازی و بندرها امام خمینی ،خرمشهر،امیرآباد و بندرعباس گفت:توسعه خطوط ریلی می‌تواند در صادرات کالا  نقش مهمی ایفا کند.

وی به کریدور حمل‌ونقل ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: شبکه ریلی ایران می‌تواند کالا در مقیاس‌های گسترده  را از بندرعباس تا بندر امیرآباد  و ازآنجا به  آستارخان روسیه انتقال دهد.

وی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل از طریق هوا درصد کمتری از حمل‌ونقل بین‌المللی را تشکیل می‌دهد ،افزود:حمل‌ونقل هوایی بهترین حمل برای محموله‌های سبک ،کم‌حجم ،فاسدشدنی و  گران‌قیمت است .

وی با انتقاد از برخی توافق‌نامه‌های حمل‌ونقلی بین ایران و کشورهای همسایه گفت:متأسفانه این توافق‌نامه‌ها به تهدید نامه تبدیل‌شده است زیرا  عوارض ترانزیت یا ورود کامیون‌های ایرانی در برخی از کشورهای همسایه تا ۱۳۰۰ دلار هم می‌رسد .

در این کارگاه نحوه  حمل‌ونقل و لجستیک بار برای شرکت‌کنندگان تشریح شد.