فردا ۲۰ جمادی الثانی سالروز میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س)، امام خمینی(ره)، روزمادر و روز زن است ضمن تبریک، بطور اجمال به ۳ شاخصه از مجموعه شاخصه های مهم انقلابیگری ام ابیها، سیده زنان عالم می پردازیم.آنحضرت در دفاع از ولایت و امامت شاخصه های زیادی را بروز و ظهور دادند.توجه به این نکته لازم است که دو عنصر بعد از رحلت پیامبر(ص) خیلی مهم بود، یکی حکومت و دیگری دین که برای برخی در آن زمان حکومت مهم بود. برخی در آن زمان می‌گفتند اگر حکومت را بگیریم دین هم داریم، اما اکنون متوجه شدند که اگر دین را می‌گرفتند حکومت عادله‌ای برای آن‌ها ایجاد می‌شد اما آن‌ها دین را رها کرده و به سوی حکومت رفتند که این زمینه‌ای برای مبارزات فراوان حضرت زهرا (س) شد. یکی از شاخصه‌های انقلابی گری حضرت «شناخت زمانه» است. ایشان زمانه را خوب شناخته بودند و وقتی در فرمایشات حضرت فاطمه (س) دقت می‌کنیم زمان‌شناسی می‌بینیم که یک زمان‌شناس خیلی جامع است.زیرا به تعبیر امام صادق علیه‌السلام: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» چون فاطمه زهرا سلام الله علیها زمان و شرایط آن را می شناختند با بصیرت انقلابی تمامی شرایط را به نفع اسلام ناب محمدی تغییر دادند و حرکت انقلابی آن بزرگ بانو اسلام را تا به امروز زنده و پویا نگه داشته است. بعد از اینکه پیامبر اکرم (ص) رحلت فرمودند، حضرت فاطمه (س) سه کار مهم انجام دادند، بحث خلافت، بحث فدک و بحث خمس را مطرح فرمودند. حضرت زهرا یک خصوصیتشان این بود که به شدت زمان‌شناس بودند و متوجه بودند که زمان، زمان مهمی برای روشنگری و افشاگری است که اگر حضرت وارد معرکه مبارزات سیاسی به صورت خاص، انقلابی و بنیادی نمی‌شدند، طومار اسلام بسته شده بود، چون برای برخی حکومت مهم بود. حضرت نکات اصلی تاریخ اسلام را در قالب خطبه هایی آتشین و روشنگرانه بیان فرمودند، ازاین‌رو اگر این بانوی بزرگ جهان اسلام نبود خط و راه اسلام به پایان رسیده بود و خداوند نیز با وجود مبارک حضرت این خط و این راه را حفظ کردند، بر همین اساس هم این راه حفظ و ماندگار شد. دومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) «دشمن‌شناسی» بود، شناخت دشمن از ضروریات اولیه هر مبارزه است و از طریق آن می توان بقای خود و جامعه را تضمین کرد. در طول تاریخ جوامع، تمام شکست ها ناشی از بی توجهی به دشمن بوده است.

پیامبراکرم(ص) درباره ضرورت شناخت دشمن می فرماید: «ألا و ان أعقل الناس عبد عرف ربه فأطاعه و عرف عدوه فعصاه»

آگاه باشید، عاقل ترین مردم کسی است که خدایش را بشناسد و از او پیروی کند، و دشمن را نیز بشناسد و آنگاه نافرمانیش نماید.

 بنا بر این  حضرت دومین کاری که در مبارزات خود پیگیری کردند دشمن‌شناسی‌شان بود، یعنی دشمن را خوب شناختند.از لابه‌لای خطبه فدکیه‌ای که خواندند کاملاً این فرازها مشخص است.

دفاع از حریم ولایت سومین شاخصه انقلابی گری حضرت زهرا (س) است، کاری که آن حضرت در دفاع از حریم ولایت کردند، این بود که خود و فرزندانشان را معرفی کردند، رویکرد حضرت زهرا علیهاالسلام، به‏ عنوان اولین حامى ومدافع ولایت بر حق الهى و آغازگر دفاع از حریم ولایت، تعیین‏ کننده محور ارزش‏هاى اجتماعى وسیاسى در حرکت تاریخى اسلام است. رویکرد ایشان در دفاع از حریم ولایت پس از رحلت پیامبر اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله تا زمان شهادتشان، از فرازهاى مهم تاریخ اسلام به‏ شمار مى‏رود.ایشان در مقابل حکام غاصب ایستاد و انحراف آنها را بخوبی افشا کرد و اجازه نداد امامت از اذهان جامعه اسلامی پاک شود.نوع دیگر از دفاع آن حضرت از شخص امیرالمؤمنین على علیه‏السلام این بود که در موارد مختلف، سابقه طولانى و فضایل بى‏شمار او را گوشزد مى‏کرد. گفتنى استکه بیان فضایل یک فرد آن‏گاه مؤثر مى‏افتد که خودگوینده به آن معتقد باشد. بسیارند کسانى که فضایل على علیه‏ السلام را به زبان مى‏آورند، ولى در عمل و رفتارخود به آن اقرار و پایبندى ندارند. اما حضرت زهرا علیهاالسلام با تمام وجود معتقد به فضایل امیرالمؤمنین علیه‏ السلام بود. در میان فضایل امیرالمؤمنین نیزحضرت زهرا علیهاالسلام از زبان پیامبر اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله نقل نموده که فرمود: «على بهترین کسى است که او را در میان شماجانشین قرار مى‏دهم) (دشتى، ۱۳۷۷، ص ۳۷).

حضرت زهرا علیهاالسلام در بخشى از خطبه معروف خود در مسجد مدینه درباره سابقه درخشان امیرالمؤمنین على علیه‏ السلام فرمود: «پس از بعثت رسولخدا صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله هرگاه مشرکین آتش جنگ برافروختند، خداآن را خاموش کرد و هر گاه شیطان سر برداشت یامشرکى از مشرکین ندا داد یا یورش آورد، رسولخدا صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله برادرش على علیه‏ السلام را در کام سختى‏ها وشعله‏ ها مى‏انداخت و على علیه‏ السلام بر جاى ننشست تا برسر و مغز مخالفان کوبید و با شمشیر مشکلات وتهاجمات را از سر راه (اسلام) برداشت.» (حسینى زنجانى، ۱۳۸۰، ص ۶۶).

آن حضرت در مواردى مخالفت خود را بااعتراض و انتقاد و شِکوه به اثبات رساند «که سخنان آن حضرت، فریاد دردآلودى بود در حمایت ازعلى علیه‏ السلام وصى و جانشین پیامبر اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله که گروهى ازبازیگران، آیات قرآن و توصیه‏ هاى مؤکد رسول خدا صلى‏الله‏ علیه‏ و‏آله را درباره او نایده گرفته بودند و صاعقه مرگبارى بود که بر سر دشمنان اسلام فرود آمد و آنهاراسخت‏ غافلگیرکرد»(مکارم‏شیرازى،۱۳۸۴،ص۱۴۲).

حضرت در بخشى ازخطبه معروف خود در مسجد مدینه به آنها خطاب فرمود: «اى گروه نقبا و مؤمنین! اى بازوان ملت! ای حافظان اسلام! این ضعف و غفلت در مورد حق من واین سهل ‏انگارى از دادخواهى من چرا؟ آیا پدرم رسول خدا نفرموده باید حرمت هر کس در موردفرزندان او حفظ شود؛ با چه سرعتى دچار اعمال ناپسند شدید! و چقدر زود آب از دهان بز لاغرریخت؟ (یعنى دچار غفلت شدید)» (قیومىاصفهانى، ۱۳۸۷، ص ۲۳۴).

پیرامون شاخصه های انقلابگری حضرت فاطمه(س) فراوان است که به همین مقدار بسنده می کنیم.