پایگاه خبری ربیع/

سال ۱۴۰۰از سوی مقام معظم رهبری به سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها نامیده شدکه در شماره قبل  اندکی به آن پرداختیم، سال ۱۴۰۰ نیز همانند سال های گذشته با تاکید بر مساله مهم و حیاتی در اقتصاد به عنوان تولید اما این بار با تکیه و تاکید موکد بر تامین زیر ساخت های آن یعنی پشتیانی و مانع زدایی آغاز شد، اهمیت معیشت مردم و اقتصاد ملی و ساماندهی اقتصادی کشور و مشکلاتی که مانع رشد و توسعه اقتصادی است نامگذاری سالهای گذشته را با تاکید بر اقتصاد موجب شده است، البته چون مشکل مهم کشور اقتصاد است و دغدغه عمومی ملت معیشت، این نامگذاری و تاکید باید به توجه ویژه مسئولین به اقتصاد و توسعه زیر ساخت ها و رفع موانع و پشتیبانی عملی و نه شعاری از تولید بینجامد.امید آنکه با فراهم سازی بسترهای لازم و برداشتن موانع و به جای آوردن حمایت های لازم شاهد توسعه و رشد تولید در کشور باشیم. تردیدی نیست که زمانی شعار سال ۱۴۰۰ که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد به منصه ظهور می رسد که بخش تولید مورد حمایت های جدی دولت و تمامی دستگاه ها و مسئولین کشور قرار بگیرد. اگر از تولید حمایت های موثری صورت بگیرد قطعا با به کار گرفتن چند راهبرد تاثیر گذار می توان شعارهای رونق و جهش تولید را محقق کرد.

تدوین راهبرد توسعه صنعتی به عنوان یکی از مهمترین پیشرانه های توسعه تولید انتخاب مهمی در عرصه اقتصاد و بخش تولید کشور به شمار می رود. اگر توسعه صنعتی  به عنوان راهبردی مهم مورد توجه قرار بگیرد به توسعه و جهش تولید یک گام نزدیک تر خواهیم شد.

موضوع مهمی که در به جریان انداختن تولید بسیار موثر است، بحث شفافیت، رقابت و تسهیل فضای کسب و کار است. اگر فضای کسب و کار تسهیل شود اداره بنگاه ها راحت تر و سرمایه گذاران و کار آفرینان با رغبت بیشتری وارد عرصه تولید می شوند، بنابراین موضوع مهم در این عرصه، مقررات زدایی، ثبات مقررات و تضمین حقوق مالکیت افراد است تا زمینه های لازم برای سرمایه گذاری داخلی در بنگاه های اقتصادی ایجاد شود.

کاهش هزینه فرصت تولید راهبرد مهم دیگری است که باید دنبال شود در اینجا دولت می تواند از طریق هزینه دار کردن فعالیت های نامولد و رقیب تولید آن را محقق کند. بدیهی است فعالیت سفته بازانه و سوداگرانه مثل سرمایه‌گذاری در ارز، سکه، خودرو، و غیره که لزوماً فعالیت مولدی به شمار نمی رود و موجب کسب مالیات دولت نمی شود اخلال زاست، از سوی دیگر فعالیت های سوداگرانه و سود بالای آن هر نوع فعالیت تولیدی که مستلزم پرداخت مالیات را باشد تحت الشعاع قرار می دهد و موجب بی رغبتی به فعالیت های مولد می شود، لذا کاهش هزینه فرصت تولید باید حتماً در دستور کار دولت قرار داده شود.

حمایت از تولید و تامین امنیت سرمایه‌گذاری راهبردی کارسازاست که باید مورد توجه قرار گیرد، باید سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و در بخش تولید امن باشد،  تضمین حقوق مالکیت بحث مهمی در امنیت سرمایه گذاری به شمار می رود که در قوانین و مقررات فضای کسب و کار حتما باید دیده و اجرا شود.

ارتقاء تامین مالی بنگاه ها یکی از موضوعات مهمی است که باید به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار داده شود. همچنین برای توسعه تولید باید استراتژی صنعتی مشخصی وجود داشته باشد تا از این رهگذر ابعاد مختلف توسعه تولید محقق گردد که یکی از آنها بازسازی، رتبه بدی و ارتقای نظام اعتبار سنجی است در این رهگذر فعالین واقعی عرصه تولید شناسایی و از آنها با اعطای تسهیلات لازم حمایت جدی به عمل آورده شود.

یکی دیگر از ظرفیت های مهم برای رشد و گسترش تولید استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی است، هر چند که  تامین مالی داخلی در وهله اول بسیار مهم است. از سوی دیگر باید حتما فضایی در عرصه تولید کشور مهیا شود تا علاقمندان به تولید در فضای رسمی کشور فعالیت کنند، از این رو انتظار می رود چه دولت کنونی، چه دولت بعدی برای این گروه از تولید کنندگان، تمهیدات و تسهیلاتی قائل شود.در هر حال اگر به معنای واقعی کلمه دولت و دست اندرکاران به شعار سال توجه کنند و ابزارها و زیرساخت ها را فراهم آورند و اقدام جهادی داشته باشند و به جوانان اعتماد کنند و از نیروهای کارآمد استفاده شود وضعیت کشور دگرگون خواهد شد و شعارهای اقتصادی جامه عمل خواهد پوشید و کشور از شرایط مناسبی برخوردار خواهد شد زیرا کشور منابع و نیروی انسانی بسیار ارزشمند دارد که باید شناخته و زمینه حرکت و رشد و بالندگی فراهم گردد. انشاالله پایان سال ۱۴۰۰ با پشتیبانی های قاطع و همه جانبه مسئولان، شاهد رفع موانع تولید و رشد و توسعه اقتصادی و تولیدی کشور باشیم و جهش واقعی محقق گردد.

 مظفر حاجیان