به گزارش پایگاه خبری ربیع، دومین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت و خدمت صنعت نفت به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با هدف آمادگی و تبیین دستاوردهای صنعت نفت و گرامیداشت شهید سید مجتبی نواب صفوی به مدت ۲ روز و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان شاغل در صنعت نفت در سالن جلسات شهرک شهید منتظری برگزار شد.

در این آیین معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به اینکه در پتروپالایش اصفهان حدود ۱۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌شود، گفت: این شرکت خوراک شرکت‌های همجوار ازجمله نفت جی، نفت سپاهان، پتروشیمی اصفهان و شازند اراک را تأمین می‌نماید.

اصغر صابری با اشاره به اینکه روایت‌های پیشرفت در این شرکت بسیار زیاد است چراکه از زمان راه‌اندازی پالایشگاه اصفهان تاکنون دستاوردهای مهمی در این شرکت به ثمر نشسته است، افزود: پالایشگاه اصفهان ۲۵ درصد فرآورده‌های نفتی کشور و سوخت مورد نیاز ۱۷ استان را تأمین می‌نماید.

وی گفت: با سرجمع کل بنزین‌هایی که در پالایشگاه شمالی و پالایشگاه جنوبی و واحد سهروردی تولید می‌شود، میزان تولید بنزین پالایشگاه اصفهان به حدود ۱۷ میلیون لیتر افزایش پیدا می‌کند.

اصغر صابری با اشاره به اینکه پالایشگاه اصفهان حدود ۵۰ سال پیش طراحی شده و مشکلات زیادی بر روی شبکه آب و آتش‌نشانی این شرکت وجود داشت لذا با افزایش فشار در شبکه‌های آتش‌نشانی معمولا با مشکل مواجه می‌شدیم، گفت: با سیاست‌گذاری انجام شده هم‌اکنون در حال تعویض کل شبکه آتش‌نشانی پالایشگاه هستیم و لوله‌ها از حالت کربن استیل به GRP تغییر می‌کنند.

 استفاده از‌ نفت کوره برای خوراک پتروشیمی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اصفهان در منطقه کویری قرار دارد، طرح‌هایی برای کاهش مصرف آب انجام شده است که ساخت کولینگ‌های هیبریدی در دستور کار قرار گرفت.

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان، با اشاره به اینکه با راه‌اندازی پروژه‌های Hero و ZLE میزان مصرف آب کمتر خواهد شد، افزود: در حال حاضر بیش از نیمی از میزان آب مصرفی پالایشگاه از پساب شاهین‌شهر تأمین می‌شود که حدودا ۵۰۰ مترمکعب بر ساعت است که با تصفیه‌سازی به شبکه‌های داخلی پالایشگاه اضافه شده است.

صابری در خصوص برنامه استفاده از نفت کوره به عنوان خوراک پتروشیمی افزود: شرکت سهروردی طرحی را تا سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی خواهد کرد تا نفت کوره ابتدا وارد واحد RHU شده و عملیات شیرین‌سازی انجــــــام شود و در ادامــــه واحـــــد RFCC محصولاتی چون گاز مایع، بنزین، نفت سفید و گازوئیل تولید کند. گاز مایع در زنجیره ارزش تولید قرار می‌گیرد و بنزینی که تولید می‌شود بنزین با درجه اُکتان بالا خواهد بود.

وی گفت: پروژه PDH جزو برنامه‌های پالایشگاه است که مطالعات اولیه و امکان‌سنجی‌ FS انجام شده و امیدوارم تا سال ۱۴۰۵ راه‌اندازی کنیم.

معاون تولید هلدینگ پتروپالایش اصفهان تصریح کرد: طرح‌های افزایش ظرفیت فقط با توانمندی داخلی و با حضور، همکاری و همدلی تیم هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حال انجام است.

صابری افزود: در واحد DHT یا همان واحد شیرین‌سازی دیزل عملا از هیچ کاتالیست خارجی استفاده نشد و خوشبختانه از کاتالیست‌های داخلی استفاده شد؛ علیرغم افزایش حدود ۲۰ درصد ظرفیت این واحد، باز هم میزان گوگرد ما زیر PPM ۱۰ قرار دارد که جزو افتخارات برای کشور است چراکه ما هم توانستیم کاتالیست داخلی تولید و به سازندگان داخلی اعتماد کرده و این کاتالیست‌ها را استفاده کنیم.

پرچم‌داری و پیشتازی صنعت نفت در جهاد تبیین

همچنین دبیر قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت صنعت نفت مرکز بسیج وزارت نفت از برگزاری دومین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت و یادبود شهید سید مجتبی نواب صفوی با حضور راویان صنعت نفت در اصفهان خبر داد و گفت: پس از برگزاری نخستین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت در دوم آبان‌ماه، دومین دوره مقدماتی این طرح به مدت دو روز ۷ و ۸ آذرماه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان با حضور ۳۰۰ نفر از متخصصان و کارشناسان صنعت نفت و راویان پیشرفت استان اصفهان برگزار شد.

سید محمدتقی قریشی، در جمع رسانه‌ها با تأکید بر پرچم‌داری و پیشتازی صنعت نفت در جهاد تبیین افزود: روایت پیشرفت یک نهضت ملی است که بذر امیدآفرینی را در دل و ذهن جوانان و نوجوانان کشورمان می‌کارد و اجازه نمی‌دهد بیگانگان افکار عمومی را مسموم کنند. صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران در میدان عمل پرچم‌دار و پیشتاز نهضت روایت پیشرفت کشور در مدیریت اجرایی کشور است.

وی افزود: صنعت نفت ایران، صنعتی شکوهمند و عظیم است که کارهای بسیار بزرگی در آن انجام شده، ازاین‌رو رسالت ما این است که با بیان توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نیروی انسانی این صنعت در همه سطوح و تأسیسات صنعتی و فنی که گستره آن در همه این مرز و بوم نمایان است، اعتمادبه‌نفس و عزتمندی بازدیدکنندگان را تقویت کنیم و برای همه ایرانیان روایت کنیم که ایران در صنعت نفــت، گــاز، پالایـــــش و پتروشیمـــی چه دستاوردها و افتخاراتی داشته است.

قریشی گفت: با توجه به ارزیابی‌های دوره نخست، دومین دوره مقدماتی تربیت و تعالی راویان پیشرفت صنعت نفت در شهر اصفهان و با همکاری و همراهی مرکز آموزش راویان معاونت فرهنگی سپاه پاسداران و دانشگاه جامع امام حسین (ع) و به همت و میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این دوره را آمادگی نیروهـــــای صنعـــــت نفــــت برای تبییـــــــن دستــــاوردهای صنعـــت نفــت برای اردوهای راهیــــــان پیشـــرفت دانست تا دانشجویان و دانش‌آمـــــوزان به نحو مطلـــــوب با این دستاوردها آشنا شوند.

دبیر قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت صنعت نفت افزود: قصه روایت‌های پیشرفت برای مردم به‌ویژه نسل جوان بیان می‌شود تا بدانند که این پیشرفت‌ها به همت نیروهای توانمند داخل کشور و در سایه هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم، هجمه‌های داخلی، شهادت نخبگان و حرکات تروریستی منافقان کسب شده است.

وی ادامه داد: در این دوره راویان پیشرفت، دانشجویی، طلاب و راویان پیشکسوت دفاع مقدس نیز حضور دارند.

وی بیان داشت: بعد از برگزاری دوره آموزشی در اصفهان، دوره مقدماتی دیگری در استان مرکزی و به ترتیب استان‌های دیگر برگزار می‌شود و پس از پایان دوره مقدماتی، دوره تکمیلی راویان پیشرفت در قالب آزمون نهایی برگزار خواهد شد و نفرات برگزیده برای دوره روایت‌گری پیشرفت در صنعت نفت انتخاب می‌شوند.

برگزاری دوره راویان پیشرفت در رسانه‌ها

دبیر قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت مرکز بسیج وزارت نفت گفت: این صنعت پیشران و پرچم‌دار قرارگاه راویان و روایت‌گری پیشرفت در خصوص خدمات انجام‌شده پس از انقلاب در کشور است.

قریشی با تأکید بر برگزاری دوره راویان پیشرفت در رسانه‌ها گفت: بایستی از ظرفیت رسانه‌ها برای تبیین دستاوردهای صنعت استفاده شود تا به همه مردم و به‌خصوص جوانان، تلاش‌های صورت گرفته در عرصه شکوفایی صنعت نفت که متخصصان داخلی با همت و تلاش این راه پرفراز و نشیب در زمان تحریم‌ها، محدودیت‌ها و فشارها به سرانجام رسانده‌اند، را به دنیا و مردم ایران معرفی کنیم تا به نحو مطلوب در راه جهاد تبیین و ایجاد امیدآفرینی در جامعه گام برداریم.

وی با اشاره اینکه متأسفانه تاکنون در راستای روایت تلاش‌های صورت گرفته در صنعت نفت در قالب استفاده از ظرفیت رسانه ملی و ساخت فیلم مستند و سینمایی اقدامات شاخصی صورت نگرفته است، افزود: اگرچه باید برای جهاد تبیین اول از حوزه کتاب وارد شویم و بعدا به سراغ ساخت فیلم برویم اما باید در این زمینه کم‌کاری‌ها جبران شود.

دبیر قرارگاه روایت پیشرفت و خدمت صنعت نفت مرکز بسیج وزارت نفت، با تأکید بر ساخت موزه صنعت نفت در استان‌ها و شرکت‌ها برای ارائه دستاوردهای گذشته این صنعت، گفت: نقش کارگران و تکنسین‌ها و بخش‌های مختلف ازجمله انتقال گاز، خطوط لوله و نفت، پتروشیمی، پخش فرآورده‌ها، پالایشگاه‌ها و غیره در پیشرفت و تعالی صنعت نفت تأثیرگذار است.

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری تور گردشگری روایت برای مدیران گفت: این اقدام برای اولین بار در صنعت نفت رخ داده است، تا مدیران را با اقدامات انجام‌شده در لایه‌های مختلف صنعت و آبادانی کشور آگاه کنیم.

قریشی درباره محتوای این دوره گفت: در این دوره ۳۲ ساعت کلاس‌های مقدماتی فن بیان و شیوه ارتباط‌گیری با حضور مدرسان دانشگاه امام حسین(ع) برگزار می‌شود تا راویان بتوانند در معرفی خدمات و پیشرفت‌های صورت گرفته در این صنعت تسلط کامل داشته باشند.

جهاد تبیین روایت تلاش‌ها و پیشرفت کشور  است

در این آیین، رئیس ستاد ملی روایت پیشرفت گفت: توانمندی و پیشرفت‌های حاصل‌شده در عرصه‌های مختلف تولیدی و بومی‌سازی در صنعت نفت و به‌خصوص در هلدینگ پتروپالایش اصفهان به‌خوبی مشهود بوده و این دستاوردها برای هر ایرانی غرورآفرین است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حامد تقدیری با اشاره به اینکه یکی از نقاط مهم حضور جوانان در برنامه‌های روایت پیشرفت بازدید از دستاوردهای صنعت نفت است، افزود: دیدن کارهای بزرگی که در صنعت نفت با استفاده از دانش روز صورت می‌گیرد، بسیار بااهمیت است و لذا آثار این بازدید را در نگاه و اندیشه نسل جوان کشورمان شاهد هستیم.

وی افزود: وقتی با متخصصان و کارگران پرتلاش صنعت نفت از نزدیک دیدار می‌کنیم و کارهای بزرگی که در دست انجام دارند را می‌بینیم، مایه امیدآفرینی در جامعه است.

رئیس ستاد ملی روایت پیشرفت، بر ضرورت حضور دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب و قشرهای مرجع کشور در مراکز مهم صنعتی کشور تأکید کرد و عنوان داشت: نگاه بازدیدکنندگان ما قبل و بعد از بازدید از این اماکن مهم و مبتنی بر دانش فرزندان این مرز و بوم بسیار متفاوت است و امید در چشمان فرزندان این سرزمین موج می‌زند.

وی افزود: در حال حاضر کارهای بزرگی در صنعت نفت و ازجمله در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در حال انجام است که نگاه به هر یک از آنها نشانگر وجود ایمان و باورمندی در عمق نگاه فرزندان این مرز و بوم است.

حجت‌الاسلام و المسلمین تقدیری با اشاره به اینکه رشد و پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف اقتصادی، نظامی، اجتماعی و غیره در کشور رخ داده ثمره خون شهداست، ادامه داد: جهاد تبیین سازمان نیست، بلکه یک روایت از اتفاقات و تلاش‌های انجام‌شده در راستای پیشرفت کشور برای حرکت و خودباوری است.

صنعت نفت ایران به  بلوغ و خودباوری رسیده است

رئیس مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت نیز با اشاره به اینکه تاکنون توسط دشمنان تحریم‌های زیادی برای صنعت نفت ایران اعمال شده است، افزود: علیرغم تمامی فشارها، نفوذ و تحریم‌ها با اتکا به دانش بومی و توان متخصصان توانستیم میدان پارس جنوبی را با ۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و یک میلیارد مترمکعب تولید گاز مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

حسین شاملی با بیان اینکه از دستاوردهای مهمی که در صنعت پتروشیمی رخ داده تولید ۷۸ میلیون تن در سال محصولات پتروشیمی است، افزود: اکنون صنعت نفت به یک بلوغ و خودباوری رسیده است که به سمت تولید محصولات زنجیره با ارزش بالا رفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزش‌آفرینی محصولات در صنعت نفت به قدری بالا است که برای دادن مجوز احداث واحدهای خوراک به علت تعدد درخواست‌ها دچار مشکل هستیم.

همچنین سرهنگ متقی، رئیس اداره فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، در این مراسم به این مسئله اشاره کرد: در جنگ رسانه‌ای دشمن با تصویرسازی‌های غلطی که در دنیا، منطقه و کشور انجام شده است، قصد دارند تا ناامیدی را در جامعه تزریق کنند لذا در این زمینه قرارگاه پیشرفت وظیفه دارد تا با تبیین هر چه بیشتر دستاوردها و اقدامات انجام‌شده در کشور، روحیه امید را در بین مردم تقویت نماید و امیدآفرینی همه‌جانبه در کشور ایجاد نماید.

گفتنی است که در این مراسم ۲ اثر مکتوب به زبان لاتین درباره زندگینامه شهید سید مجتبی نواب صفوی با حضور فرزند آن شهید رونمایی شد.