زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، علیرغم مشکلات زیاد، با وجدان کاری و عشق و علاقه کارم را انجام می دهم. معتقدم اگر قبول مسئولیت کردیم باید با صد درصد توان تلاش کنیم.

محمد سعدی نیا، رییس پشتیبانی فنی و نگهداری سیستم های مخابرات و تلمتری شرکت انتقال گاز ایران قبل از ورودش به شرکت ملی گاز ایران چند سالی را دربخش خصوصی از جمله در زمینه های سوپروایزری، مانیتورینگ سیستم های مخابراتی اداره کل ارتباطات و علائم الکتریکی رجا مشغول کار بوده و سپس در سال ۱۳۸۰ از طریق آزمون استخدامی با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق الکترونیک وارد شرکت ملی گاز ایران و در امور مخابرات و تلمتری معاونت اجرایی مدیریت عملیات در پروژه دیسپاچینگ شرکت ملی گازایران  شروع بکار نموده است .برای اطلاع از خدمات انجام شده در این واحد با ایشان گفتگویی شده است که در ادامه می خوانید.

رییس پشتیبانی فنی و نگهداری سیستم های مخابرات و تلمتری شرکت انتقال گاز ایران، درباره سامانه دیسپاچینگ شرکت ملی گاز یا اسکادا و تلمتری، گفت: این سامانه شامل سه بخش عمده تولید اطلاعات پایانه های راه دور ( RTU) انتقال اطلاعات (کانال های مخابراتی) و مدیریت اطلاعات (مراکز دیسپچینگ) می باشد. که در این سامانه پیشرفته اطلاعات عملیاتی کل تاسیسات گاز شامل تاسیسات پالایشگاه ها، تقویت فشارها، ایستگاه های اندازه گیری مرزی، ذخیره سازی ایستگاه های تقلیل فشار و شیر بین راهی کشور بصورت لحظه ای دریافت و سپس همکاران بهره بردار در مراکز کنترل با مشاهده اطلاعات بصورت سمعی و بصری تصمیم گیری و کنترل های لازم را انجام می دهند.

 وی، افزود: این واحد با همکاری واحد تلمتری مناطق و امور پشتیبانی فنی مدیریت دیسپچینگ ملی گاز مسئولیت توسعه شبکه اسکادا و پشتیبانی فنی سیستم ها بمنظور ارسال صحیح اطلاعات عملیاتی از تاسیسات گاز به مراکز اسکادای مربوطه را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: در مراکز دیسپاچینگ در تهران (NCC) و مناطق عملیاتی (IOC) تمامی میزان دریافت، انتقال و مصرف گاز لحظه به لحظه در سراسر کشور رصد می شود، که در خاورمیانه بی‌نظیر می باشد،۴۰۰ ایستگاه در گذشته مورد پایش قرار می گرفت، و خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفت، درحال حاضر۱۰۰۰ ایستگاه پایش می شود؛ ضمن اینکه مرکز دیگری (BCC) هم به عنوان پشتیبان در استان اصفهان با امکانات مرکز کنترل ملی تهران طراحی و ساخته و در حال فعالیت است.

  در مسیر خطوط انتقال گاز بیش از ۲۲۰۰ شیر بین راهی وجود دارد

سعدی نیا  گفت:این مراکز در هر لحظه اطلاعات آنلاین ۵۰ هزار داده عملیاتی را از سراسر پالایشگاه‌های کشور، خطوط انتقال، ایستگاه‌ها و نقاط صادراتی و وارداتی دریافت می‌کند این حجم از اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای پیشرفته مدیریت می‌شود و برای دریافت اطلاعات، یک شبکه منحصر به‌ فرد فیبر نوری، مایکروویو و سایر خطوط مخابراتی قرار گرفته تا اطلاعات را مستمر و مداوم دریافت کنند. در این مرکز هر لحظه همه عملیات پالایشگاه‌ها و شبکه خطوط برای تأمین گاز پایدار و مطمئن، کنترل و پایش می‌شود.

رییس پشتیبانی فنی و نگهداری سیستم های مخابرات و تلمتری شرکت انتقال گاز ایران،  با اشاره به اینکه در مسیر خطوط انتقال بیش از ۲۲۰۰ شیر بین راهی وجود دارد، گفت: از این تعداد ایستگاه ها ، حدود ۶۰۰ دستگاه RTU در سامانه فعلی نصب و راه اندازی گردیده که یکی از چالش های اساسی با توجه به موقعیت و مسیر ایستگاه های شیر بین راهی، سرقت تجهیزات RTU در این نوع تاسیسات می باشد.

دو دستاورد مهم درواحد تلمتری شرکت انتقال گاز ایران

وی، اضافه کرد: با توجه به هزینه تامین بسیار بالای تجهیزات، عدم امکان تامین و استقرار نیروی حراستی بمنظور کاهش ریسک سرقت تجهیزات، این واحد با همکاری واحد تلمتری مناطق عملیاتی، پس از تلاش های فراوان و با سعی و خطا به دو دستاورد بسیار مهم و کاربردی دست یافته است.

سعدی نیا  تصریح کرد:یکی از این دستاورد ها طراحی و نمونه سازی RTU فوق کم مصرف بدون نیاز به برق و سولار با ابعاد بسیار کوچک که قابلیت استتار در لوله های مازاد در ایستگاه های شیر بین راهی خطوط لوله انتقال است. همچنین اجرای موفقیت آمیز محفظه مخابراتی دفنی برای ایستگاه های شیر بین راهی و در نهایت تدوین استاندارد IGS   از دیگر فعالیت ها است.

این مقام مسئول افزود: این دو کار ارزشمند سبب صرفه جویی در هزینه، زمان ، نیرو انسانی و حذف ساختمان و تجهیزات مخابراتی همچنین پیشگیری از سرقت هایی که قبلاً در ساختمان های مخابراتی و ایستگاه های RTU  صورت می گرفتشده است.

رییس پشتیبانی فنی و نگهداری سیستم های مخابرات و تلمتری شرکت انتقال گاز ایران، در ادامه، با تاکید بر میزان علاقه و اشتیاق خود در خصوص پشتیبانی سیستم های اسکادا و تلمتری شرکت انتقال گاز، گفت: علیرغم مشکلات زیاد، با وجدان کاری و عشق و علاقه کارم را انجام می دهم. معتقدم اگر قبول مسئولیت کردیم باید با صد درصد توان تلاش کنیم، چراکه ارزش کارما بسیار بالاست. باید برای خودمان در کار انگیزه ایجاد می کنیم .

زهرا نصیری