به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: همه انبارهای ما در استان شناسایی نشده و کد پستی آنها در سامانه نیست، همچنین خیلی از بارها بدون بارنامه تردد می‌کنند که از دلایل آن می‌توان به فرار مالیاتی اشاره کرد.

علی زندی‌فر در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اعلام رضایت از برگزاری منظم جلسات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و مصوبات کاربردی آن اظهار داشت: جلسات این کمیسیون اثرگذار بوده و سه مورد از مشکلات اساسی حوزه راهداری و حمل و نقل امسال برطرف شده است.

زندی‌فر بیان کرد: صدور بارنامه ملزم به ثبت کد رهگیری در سامانه جامع انبارها است و در غیر این صورت بارنامه صادر نمی‌شود مگر اینکه به تعداد اعداد کد پستی، عدد وارد کنند یا کد غیرواقعی وارد شود، به سبب اینکه برخی از بارهای ما از انبار حمل نمی‌شود مانند حمل احشام از دشت‌ها، به شرکت‌های حمل بار اجازه داده‌اند که ۱۵ درصد از بارنامه‌های خود را با ورود عدد یک به تعداد اعداد کد پستی نسبت به صدور بارنامه اقدام کنند.

وی با اشاره به مشکلات در حوزه حمل بار ادامه داد: مشکلات اساسی در این حوزه وجود دارد، نخست اینکه همه انبارهای ما در استان شناسایی نشده و کد پستی آنها در سامانه نیست، همچنین خیلی از بارها بدون بارنامه تردد می‌کنند که از دلایل آن می‌توان به فرار مالیاتی اشاره کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی عنوان کرد: جریمهِ نداشتن بارنامه بین ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان است، از این رو افراد برای بارهایی که قیمت بالایی دارند حاضر هستند جریمه را بدهند اما بارنامه نگیرند.

زندی‌فر افزود: استفاده از کدهای پستی غیرواقعی توسط شرکت‌های حمل و نقل هم از دیگر مشکلات است، تاکنون ۶ شرکت را به سبب قانون تعطیل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: نصب سیستم کنترل مکانیزه بارنامه در جاده‌ها اتفاق خوبی است، الان ۴ سامانه در استان مرکزی داریم، که جریمه آنلاین برای رانندگانِ بدون بارنامه توسط این سامانه‌ها ارسال می‌شود.