به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیر کل دامپزشکی استان گلستان گفت: بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد.

محمودرضا وفایی، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تمامی طیور و دام گلستان با مجوز حمل بهداشتی منتقل می شود و هیچ دام و طیوری نیست که بدون نظارت، کشتار شود.

وی افزود: در ۶ ماهه اول سال بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ مورد بازدید از واحدهای عرضه خام دامی داشتیم که حدود هزار و ۶۲ مورد غیربهداشتی بود و در همین راستا ۲۱ تن فرآورده های دامی غیربهداشتی شناسایی و معدوم و ۷۷۵ مورد هم به مراجع قضایی ارجاع شد.

وفایی تصریح کرد: در ۶ ماهه اول امسال بر ۹۵ هزار رأس دام سنگین و سبک نظارت بهداشتی صورت گرفته است.

۱۰۰۰ واحد مرغ تخم گذار در گلستان

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان با بیان این که در حوزه بیماری های آبزیان هم طرح های مراقبت از بیماری های وی اچ اس و غیره صورت می گیرد، افزود: بیش از هزار واحد مرغداری گوشتی  و بیش از ۵۰ واحد مرغ مادر و ۱۹ واحد تولیدی مرغ تخم گذار در استان داریم.

وفایی گفت: این امر نشان می دهد که حجم کار ما در واحد طیور بسیار سنگین است و تقریباً دومین و سومین تولیدکننده گوشت مرغ در کشور بوده و جزو استان های معین تهران و کشور هستیم.

وی بیان کرد: کیفیت مرغ ما خوب و بالاست و عاری از هرگونه بیماری های اخطارکردنی هستیم.

وفایی تصریح کرد: بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از صادرات مرغ کشور به گلستان تعلق دارد و بین ۲۵ الی ۳۰ درصد از مجموع صادرات گلستان، تحت نظارت دامپزشکی استان بوده و این امر بسیار مهم است.

اجرای طرح «مرغ سایز»

مدیر کل دامپزشکی استان گلستان تأکید کرد: بازدیدهای دوره ای منظمی از واحدهای پرورشی مرغ مادر و تخم گذار صورت می گیرد و تصمیم داریم طرح «مرغ سایز» را در استان اجرا کنیم.

وفایی گفت: وزن مورد قبول برای مرغ بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم بوده و در این وزن درصد ابتلا به بیماری ها کمتر است.

وی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۳۵ هزار نمونه برداری از مرغداری صنعتی و بومی صورت گرفت و در ۶ ماهه اول امسال ۲۲ هزار و ۵۷۰ مورد نمونه برداری از جمعیت طیور اتفاق افتاده است.

دامپزشک بیکار در گلستان نداریم

وفایی اظهار کرد: یکی از بخش های مهم ما در دامپزشکی استان حوزه بخش خصوصی است و تعداد زیادی از دامپزشکان ما در درمانگاه، داروخانه و مرکز مایه کوبی و آزمایشگاه مشغول به کار هستند و این جزو پیش رو ترین دستگاه هایی هستیم که عملیات تصدی گری را به بخش خصوصی واگذار کردیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر بالغ بر ۱۶۰ واحد بخش خصوصی در این قسمت فعالیت کرده و هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند و در رشته دامپزشکی در استان فرد بیکار نداریم.وفایی گفت: ۱۵ کشتارگاه طیور در استان داریم که جزو مطرح ترین کشتارگاه های کشور هستند.

حدود ۴۰ کشتارگاه در کشور دارای کد آی آر هستند که ۶ کشتارگاه مربوط به استان است و سه کشتارگاه در کشور توانستند کد صادراتی به روسیه بگیرند که یک مورد به گلستان تعلق دارد و همچنین پنج مورد واحد لبنی توانستند مجوز صادرات به روسیه را بگیرند که یک واحد آن به استان ما تعلق دارد.