به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، فرشاد مقیمی موضوع نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط ناوگان فرسوده را از پروژه‌های کلیدی حوزه صنعت معرفی کرد و با ارائه آماری اظهار داشت: ما بیش از ۴۱ میلیون ناوگان حمل‌و نقلی در کشور داریم که بالغ بر ۲۲ میلیون از این خودروها در شرایط فرسودگی هستند.

وی تاکید کرد که فرسودگی ناوگان نه‌تنها هزینه اقتصادی و ایمنی ایجاد می‌کند، بلکه آثار زیست‌محیطی قابل‌توجهی هم بر جای گذاشته است.

مقیمی توضیح داد که فرآیند اسقاط و نوسازی نیازمند هماهنگی حداقل ده‌ها دستگاه و ذی‌نفع است و برای تحقق آن مجموعه‌ای از سازوکارهای مالی و اجرایی طراحی شده است.

وی به اجرا و نتایج اولیه اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شدند و از منظر اقتصادی و محیط‌زیستی اقدامات اسقاط و جایگزینی منجر به صرفه‌جویی و کاهش آلایندگی شده است؛ به‌طوری که مجموع صرفه‌جویی ارزی سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد ‌می‌شود.

مقیمی همچنین از آغاز فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از خرداد امسال خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۲ هزار مالک موتورسیکلت ثبت‌نام شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در تهران ۳ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که ۲.۴ میلیون دستگاه آن فرسوده است و آلایندگی آنها بیش از ۴ برابر خودروها است.