یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه چشم انداز خوبی برای بخش خصوصی در سال آینده مشاهده نمیکنم، گفت: با حضور شرکتهای خارجی شاهد هجوم این شرکتها در بازار ایران خواهیم بود و شرکتهایی ایرانی که تولیداتشان به بازارهای بین الملل راه یافته، آسانتر به فعالیت خود ادامه میدهند. به گزارش خبرگزاری ربیع پرویز درگی در سمینار آموزههای نو در بازاریابی که با حضور بیش از ۵۰۰ فعال اقتصادی در سالن همایشهای بین المللی اتاق اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: تنها ۲۰ درصد شرکتهای تجاری فعلی میتوانند در دوران پساتحریم در عرصه داخلی و خارجی فعال باشند و ۴۰ درصد دچار بحران میشوند و ۴۰ درصد به مرز تعطیلی میرسند.
نرخ ریسک ترکیبی در اقتصاد بین الملل
وی نرخ ریسک ترکیبی در اقتصاد بین الملل را شامل ترکیب نرخ ریسک سیاسی، اقتصادی و منطقهای برشمرد و بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی براساس این ریسک مبادرت به سرمایه گذاری در کشورهای مختلف میکنند. این کارشناس اقتصادی، متوسط نرخ ریسک در جهان را ۷.۲ از ۱۰ دانست و تاکید کرد: این در حالیست که کشور کانادا نرخ ۹.۳ دارد و نرخ ریسک ایران ۵.۲ است و نشان میدهد سرمایه گذاران اطمینان کمتری برای حضور بلندمدت در ایران دارنند. وی نرخ ریسک سیاسی را شامل حضور احزاب متعدد در مجلس و انتخابات و تعاملات جهانی اعلام کرد و گفت: رتبه هر کشور در فضای کسب و کار جهانی از مؤلفههای اصلی نرخ ریسک اقتصادی است. درگی تاکید کرد: شرکتهای تجاری باید یک مدیر توسعه بازار جدای از بخش فروش داشته باشند تا برای آینده بازارشان برنامه ریزی کند.
بهره گیری از تجارت الکترونیک
وی بهره گیری از تجارت الکترونیک در تعاملات تجاری داخلی و خارجی را مؤلفه مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: براساس مطالعات یک شرکت آلمانی ۳۸ درصد فروش در ایران توسط تجارت الکترونیک انجام میشود. این کارشناس اقتصادی موفقیت دیجی کالا به عنوان یک فروشگاه اینترنتی را نشان از توجه خریداران داخلی به تجارت الکترونیک عنوان کرد و افزود: اگر شرکتهای تولیدی به تجارت الکترونیک توجه نکنند در کوتاه مدت مشتریان خود را از دست خواهند داد. وی هدف یک شرکت تجاری را بقا، رشد و سود دانست و گفت: قدرت یک شرکت به تعداد مشتریان اش است و مدیران شرکتها برای بازاریابی تک به تک مشتریان باید برنامه ریزی کنند.
بازاریابی
درگی، بازاریابی امروز را سرمایه گذاری برای فردای یک بنگاه اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: ۷۰ درصد معاملات و فروش امروز را مدیون بازاریابی سال گذشته هستیم به این دلیل نباید به بازاریابی نگاه کوتاهمدت داشت. مدرس دورههای بازاریابی، استفاده از شبکههای اجتماعی برای معرفی محصولات را موثرتر از رسانههایی از جمله تلویزیون و مطبوعات دانست و گفت: نرخ تماشای تلویزیون در ایران ۱۲ درصد است ولی نرخ استفاد از شبکههای اجتماعی بسیار گستردهتر است.