به گزارش پایگاه خبری ربیع، ژاک ورنر، سفیر هلند درآیین افتتاحیه نمایشگاه “ورلد پرس فوتو” در موزه هنرهای معاصر اصفهان با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه “ورلد پرس فوتو” در اصفهان، آن را مجموعه‌ای از بهترین عکس‌های خبری در سه سال گذشته نامید که علاوه بر چالش‌های اجتماعی، پیام‌هایی در آگاهی رسانی محیط زیستی دارند. وی با اذعان به اینکه “یک عکس هزاران ناگفته دارد”، افزود: در دنیای امروز رسانه‌ها، داستان بدون عکس تأثیر چندانی ندارد. وی از مشکلات ساکنان کره زمین سخن راند و گفت: ما مسئول وجود ضایعات در اقیانوس‌ها و شور بختی موجودات هستیم و تصاویری که باعث حس عمق فاجعه در قلب‌هایمان می‌شود، ارزشمند است و نقش عکاس خبری برای هشدار به متولیان را نشان می‌دهد.

سفیر هلند گفت: عکاسان مطبوعاتی چالش‌های اجتماعی در کشورهای مختلف را نیز به تصویر می‌کشند. وی با اشاره به مشکلات جوامع مختلف، از مباحث نژاد پرستی در هلند و کشورهای اروپایی صحبت کرد و افزود: آثار آن هنوز در زبان، اسامی خیابان‌ها و حتی جشن‌های سنتی کودکان مانند “سینتر کلاز” نمود پیدا می‌کند. وی در بیان اثر عکسی که برنده جایزه اول ورلد پرس فوتو شد، گفت: زنی سیاه پوست، پلیس مسلح در لویزیانا را به مبارزه می‌طلبد واین عکس بارها در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۶ به اشتراک گذاشته شده است.

وی با ابراز خرسندی از تعامل دولت‌های هلند و ایران، گفت: ما با هم به جنگ لکه‌های نفتی در خلیج فارس می‌رویم. فاضلاب را برای استفاده مجدد در کشاورزی تصفیه می‌کنیم و یا مواد زائد را به نحوی پایدار فرآوری می‌کنیم. همچنین، فن آوری های نوین در شرکت‌های هلندی راه حل مناسبی برای مشکلات روز افزون دفع مواد زائد است.

ایون شا، نماینده ورلدپرس فوتو و مدیر برگزاری نمایشگاه در ایران با اشاره به همکاری ایران و هلند، از جوایزی که دهه‌های گذشته به عکاسان ایرانی تعلق گرفته، سخن راند و افزود: از زمان تشکیل این بنیاد در سال ۱۹۵۹ تاکنون، ۱۰۰ نمایشگاه در ۴۵ کشور برگزار شده که بهترین ژورنالیسم بصری را تعیین می‌کند.

در ادامه، مهدی قاسمی به نمایندگی از هیئت مدیره انجمن عکاسان، صداقت در به تصویر کشیدن واقعیت را جزو منشور حرفه‌ای و اخلاقی عکاسان مطبوعاتی اعلام کرد و با نگاهی به تاریخ معاصر ایران، جایگاه عکاسان ایرانی در میان عکاسان جهانی مطبوعات را در خط مقدم جنگها، اتفاقات مهم و سخت عنوان کرد و از بزرگانی که جان خود را در راه ثبت حقیقت تقدیم کرده‌اند، نام برد. وی افزود: عکاسان مطبوعاتی ایران با درخشیدن در جوامع بین المللی و کسب جایزه پلیسر، بیش از ده جایزه ورلدپرس فوتو و صدها جایزه دیگر از پر افتخارترین صنف هنری ایران پس از سینماگران هستند.

قاسمی گفت: نمایشگاه ورلد پرس فوتو منتخبی از برترین عکس‌های سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ است و هر عکسی در این نمایشگاه نوری است که بر تاریکی‌های جهان تابیده شده که یا کسی به آنها توجه ندارد یا افرادی در تلاش برای دیده نشدن آنها هستند.