به گزارش پایگاه خبری ربیع، رضا موسوی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ربیع افزود: برنامه واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در دام‌های عشایری از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است که در شهرستان های فریدن، فریدونشهر، شهرضا، سمیرم و جرقویه که عشایر استان در این مناطق مستقر هستند انجام می شود.

 وی ادامه داد: برنامه واکسیناسیون دام‌های عشایری با توجه به الگوی جابجایی دام و استفاده از مراتع کشور صورت می‌گیرد و در همین راستا، اکیپ‌های مایه‌کوبی با مراجعه به مناطق سخت‌گذر، مناطق محروم و دوردست و یا کوهستانی با شرایط آب و هوایی بسیار متفاوت، مبادرت به انجام واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان، انجام مایه‌کوبی بر علیه بیماری‌هایی همچون طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله، تب برفکی، تب مالت و شاربن را از مواردی عنوان کرد که در دام‌های عشایر اصفهان بر اساس مدت زمان ایمنی‌زایی واکسن به صورت منظم و مستمر انجام می‌شود.

به گفته وی، با توجه به حضور چهار میلیون راس دام سبک در استان که نزدیک به یک سوم آنها از دام های عشایر هستند، گوسفندان، میش ها و بزها از ابتدای امسال تاکنون در قالب ۱۰ گروه جهادی مایه کوبی شده اند.

موسوی با بیان اینکه پارسال دو میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۶۳ متر مربع جایگاه های نگهداری دام استان سم پاشی شد، گفت: همچنین ۲۲۲ هزار و ۱۵۳ راس از دام ها بدن شان سم پاشی و ۱۴ هزار و ۱۷۹ راس دام نیز ویزیت شدند.

وی اظهارداشت: در سال گذشته ۶۸۵ هزار و ۴۳۷ راس دام سبک و هفت هزار و ۲۸۴ راس دام سنگین و ۱۴۱ هزار و ۸۸۳ قطعه طیور استان واکسینه شدند و گروه های جهادی ما در قالب ۳۰ گروه و با ۵۵۶ نیروی عملیاتی به ۲۹۲ روستا و مناطق عشایری تحت عملیات مراجعه و به واکسیناسیون علیه بیماری های مختلف پرداختند.

زهرا زرفشانی