به گزارش پایگاه خبری ربیع، امام علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر می فرمایند:

…اِجْعَلْ لِذَوِی اَلْحَاجَاتِ مِنْکَ قِسْماً تُفَرِّغُ لَهُمْ فِیهِ شَخْصَکَ وَ تَجْلِسُ لَهُمْ مَجْلِساً عَامّاً فَتَتَوَاضَعُ فِیهِ لِلَّهِ اَلَّذِی خَلَقَکَ وَ تُقْعِدُ عَنْهُمْ جُنْدَکَ وَ أَعْوَانَکَ مِنْ أَحْرَاسِکَ وَ شُرَطِکَ حَتَّی یُکَلِّمَکَ مُتَکَلِّمُهُمْ غَیْرَ مُتَتَعْتِعٍ

بخشی از وقت خود را به کسانی اختصاص ده که به تو نیاز دارند، تا شخصا به آمور آنان رسیدگی نمایی، و در مجلس عمومی با آنان بنشین و در برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش. و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو کند.

حضور در میان مردم و گفت و گو با مردم و گوش دادن به خواسته‌ها و مشکلات مردم و نیز بیان صادقانه کارهای انجام شده و در حال انجام و حتی کمبودها و مشکلات دولت الگوی مطلوبی است که از امام علی علیه السلام و توصیه ها و سفارشهای آن امام همام گرفته شده است، رفتاری که اکنون رئیس جمهور دولت سیزدهم بخوبی از رفتار مولایش الگو گرفته و عمل می نماید. حضور در میان مردم هفته ای یک روز فرصتی بسیار طلایی است که می تواند بالاترین مقام دولتی را برای تصمیم درست کمک نماید و مردم را نیز با تصمیم‌ها همراه کند. و نشان از مردمی بودن رئیس دولت است و پیروی از امام و رهبری فرزانه، چنانچه معظم له فرمودند:

یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعارهای ایشان مسئلهٔ مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است.

«دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همهٔ مردم؛ بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقهٔ این کار را هم ایشان دارند- نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است؛ تبادل نظر با نخبگان، و استفادهٔ از نظر نخبگان. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰)

با اینحال و با توجه به تلاشی که می شود هنوز برای ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم زود است اما به هر حال یکسری عملکردهایی در همین مدت کوتاه شاهد بودیم که قابل دفاع است. که بارزترین آن حضور در میان مردم بودن شخص ریس جمهور است که به سفارش امام خود و قول و وعده عمل می نماید. به هر صورت اکنون آنچه در میان مباحث مختلف قابل توجه است، حضور ایشان در جمع مردم و در میان مردم است.

حضور آیت الله رئیسی در مناطق زلزله زده و آسیب پذیر به مسئولان شهری و استانی کمک می کند تا بیشتر بتوانند مسائل و مشکلات مردم را پیگیری و با مسئولان اجرایی کشور در میان بگذارند و آقای رئیس جمهور هم دستورات لازم را سریعتر صادر کنند که تا فصل سرما در اندیکا خیلی از اقدامات انجام شود.

تردیدی نیست که حضور در میان مردم یک روز از هفت روز هفته و در خدمت آنها بودن خیلی ارزشمند است و به تصمیمات درست و اقدام سریعتر کمک می کندو اینکه این تصمیمات براساس واقعیت باشد و این همان امری که حضرت علی (ع) به آن اشاره می کنند و در عهد نامه مالک اشتر آمده چنانچه در این خصوص حضرت سفارش می‌کنند که مبادا از مردم چهره بپوشید، باید با آن‌ها و در میان آنها باشید و همه اقشار مردم عادی و نیازمند را مد نظر داشته باشید.

حتی در گزارشات تاریخی آمده است که حضرت علی (ع) خانه‌ای در نظر گرفته بود تا مردم حاجات و مشکلات خود را نوشته و در آن قرار دهند. این محل بیت القصص (صندوق شکایات) نامیده می شد. (شرح ابن ابی الحدید) که این نیز از مواردی است که باید به آن توجه شود و مردم بتوانند اگر در جمع میسر نشد با نامه حرفشان را با حاکم و رئیس دولت بیان و در میان بگذارند.

در هر حال انجام گرفتن کارهای اینچنینی و پای کار کشاندن همه برای کمک به رفع مشکلات مردم خیلی ارزشمند و قابل تقدیر مردم نپوشانده و در غم و شادی آنها حضور دارد و این همان واقعیتی است که مشاهده می شود اما اینکه خروجی این فعالیت ها چه باشد و درختی که کاشتند کی میوه بدهد و به بار بشیند نیاز به صبر دارد. عده ای ننشینند و این الگوی مطلوب را زیر سوال ببرند بلکه اجازه دهند تا گذشت زمان آثار آن را نشان دهد گر چه حداقل نشاط اجتماعی و اعتماد مردمی را به دنبال داشته و خواهد داشت و می تواند رابطه مردم و حکومت را مستحکم نماید. بی شک ارتباط مطلوب با مردم در صورتی به وجود می آید که زمامدار و بالاترین مقام حکومتی خود را از مردم جدا نبیند و از مردم و در میان مردم باشد اگر در میان مردم نباشد و حقایق و مشکلات مردم را از زبان خودشان نشنود و از نزدیک نبیند و لمس نکند چگونه می تواند راه حل های منطقی برای رفع مشکلات آنان بیابد؟ در سیره امام علی (ع) مردم سرمایه اصلی حرکت جامعه و نظام حاکم به سوی رشد و تعالی شمرده شده‌اند و اقدام حضور آقای رئیسی در جمع مردم بطور هفتگی راه را برای رشد و تعالی و تکامل جامعه باز خواهدکرد و کمبود ارتباط سال های تلخ گذشته را اصلاح و به مرور جبران خواهد کرد.

یادآوری این نکته لازم است که میرانی که در اتاق خود را به روی مردم و زیر دستان می بندند و از خواسته‌ها و یشنهادهای مردم فاصله می گیرند و توجهی به نخبگان ندارند و حتی آنان را مدت ها منتظر می گذارند تا بلاخره روز و ساعتی موفق به دیدار شودند هیچگاه موفق نخواهند بود و همین عدم ارتباط با مردم موجب می شود که مردم در شناخت حقایق دچار اشتباه شوند؟ و اینگونه مدیران در این اشتباه مسوول خواهند بود؟