مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، «مسئله معیشت مردم خیلی مهم است. همه اقدامات مثبت دولت که با این زحمت انجام می‌شود، تحت‌الشعاع مشکلات معیشتی مثل گرانی مسکن و اجاره‌بها قرار می‌گیرد و این حیف است. عمده تحریم‌ها،‌ با هدف گروگان‌گرفتن معیشت مردم است؛ باید در کنار مذاکرات،‌ تحریم‌ها را خنثی کرد. مهم‌ترین شاخص خنثی‌سازی تحریم‌ها، کاهش تورم است. هر تصمیمی می‌خواهید در زمینه اقتصاد بگیرید ببینید تاثیرش بر نکات برجسته‌ای مانند فاصله طبقاتی، ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش تورم، رشد تولید و … چگونه است.»

یکی از برنامه‌های مهمی که سالهاست در هفته دولت انجام می‌شود حضور هیات دولت در محضر مقام معظم رهبری است. در این حضور و دیدار که همه دولتها هر ساله داشته‌اند تذکرات پدرانه، دلسوزانه و مهمی است که به نوعی مطالبه مردم از زبان و نگاه رهبری است به دولت است که باید بعنوان هدیه‌ای بزرگ و ارزشمند مورد توجه قرار گیرد و این تذکرات آویزه گوش و تابلو و نقشه راه دولتی‌ها باشد و در طول سالی که در پیش است در راستای تحقق آن جهادگرانه پیگیر باشند. یکی از تذکرات کلیدی و مهمی که در دیدار اخیر هیات دولت مطرح فرمودند تحت‌الشعاع قرار گرفتن دستاوردهایی است که دولت سیزدهم با مجاهدت و در شرایط خاص کشور داشته اما نتوانسته است برای مردم قابل لمس باشد؟ چرا که اقدامات و تلاش‌های شبانه روزی دولت در سایه عدم تغییرات ملموس در سفره‌های مردم به حاشیه رفته و این تبدیل به نقطه ضعفی برای دولت شده است.

با همه تغییراتی که در راه رشد و توسعه زیر ساختها صورت گرفته سفره مردم همچنان در مخاطره است و تورم راه خود را می‌رود؟

امروز بسیاری از دلسوزان و آنانی که دل در گروی اعتلای کشور دارند، بر اهتمام فراوان و تلاش تام و تمام برای بهبود و ارتقای سطح معیشت و پرشدن سفره‌های مردم تاکید می‌کنند اما دستاوردهای خلق‌شده دولت در عرصه‌های مختلف، اثر خود را در این حوزه نشان نداده.! بلکه سفره مردم همچنان آب رفته است؟ به‌کرات شنیده‌ایم که مسئولین قوه‌مجریه دائماً در حال بیان آمارهای مثبت خلق شده، بهبود شاخص‌های اقتصادی و دستاوردهایی هستند اما مردم احساسی نسبت به آن‌ها ندارند. به واقع هنوز ترجمه دستاوردهای دولت در زندگی مردم صورت نگرفته و سومین سال دولت‌سیزدهم، زمانی است که باید این اتفاق رخ دهد. دولت اگر وارد عمل نشود و اینهمه تلاش در ارتقای معیشت مردم مؤثر نیفتد متضرر خواهد بود گر چه اقدامات ارزشمندی داشته باشد و زیر ساختهای خوبی ایجاد شده باشد. تردیدی نیست که انصاف ایجاب می‌کند اقرار کنیم، دولتی که با بدهی‌های کلان و کسری بودجه گزاف کشور را تحویل گرفت، با فوت روزانه ۷۰۰ نفر مواجه بود، با ناترازی‌های عجیب در حوزه برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کرد، میزان فروش پایین نفتش مشکل‌ساز شده و ذخایر کالاهای اساسی‌اش با چالش روبرو بود، بدون شک کار دشواری برای اداره کشور داشت و در این شرایط بود که سعی کرد با راهبردی متفاوت نسبت به دولت گذشته، سد تحریم‌ها را بشکند که البته در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بود. اما با یک خطای بزرگ و شوک حذف ارز ترجیحی، تمام اقدامات مثبت خود را هم بی‌اثر کرد و بدین ترتیب نتوانست مترجم خوبی برای اقدامات خود باشد. شاید بتوان گفت دولت در حذف ارز ترجیحی برای رفع رانت‌ها و تاثیرات منفی آن خود را فدا کرد از طرفی آن حذف نتوانست شرایط را بر معیشت مردم تغییر دهد علی رغم اینکه دولت قول داده بود حذف ارز ترجیحی تأثیر منفی بر معیشت مردم نخواهد داشت و اجازه تورم زایی نخواهیم داد اما این قول عملی نشد و با حذف ارز ترجیحی شاهد گرانی‌های پی در پی و بسیار بی منطق بودیم. در واقع حذف ارز ترجیحی سفره مردم را نشانه رفت و سفره‌ها کوچکتر شد! امروز آنچه مهم است و مطالبه مردم و رهبری عزیز و فرزانه است عبارت از کاهش تورم است که رشد تولید لازمه آنست. دولت باید راه و روشی را در نزدیک به دو سال باقیمانده عمر کاری‌اش اتخاذ کند که مردم خدمات و اقدامات او را به درستی و عینی لمس کنند و تأثیر اقدامات دولت را بر سفره خود بخوبی لمس کنند. نکته‌ای که رهبر انقلاب هم به آن اشاره فرمودند و این مسئله نشان از اهمیت کارهای نقطه‌زن و مؤثر دارد. اگر در سیاست‌خارجه موفقیت‌های بیشتری به‌دست آید، عضو صدها بریکس و شانگهای شویم، در زیرساخت‌ها تحول صورت گیرد، خطاهای نظام بانکی اصلاح شود و موارد بسیار دیگری صورت پذیرد ولی در قدرت خرید، اندازه سفره، زندگی روزمره و لوازم مربوط به آن تغییر مثبتی حاصل نشود، تمامی این اقدامات بلااثر تلقی می‌شود.

این تاکید رهبر معظم انقلاب، نصیحت و توصیه‌ای دلسوزانه و پدرانه به دولتی بود که نتوانسته مدافع خوبی برای اقدامات خود باشد و با خطاهای مقطعی، آنچه که ساخته بود را تضعیف کرده و در ادامه فرصت تکرار چنین اشتباهاتی را ندارد. دولت باید وارد عمل شود و به فرموده امام خامنه ای برای همه اقداماتش پیوست تبلیغی داشته باشد و همه رسانه را برای اطلاع رسانی درست به مردم بخط کند چیزی که در دو سال پشت سر به شدت از آن غفلت شده است؟!

مظفر حاجیان