به گزارش پایگاه خبری ربیع، در دویست و چهارمین جلسه رسمی شورا و با حضور حجت الاسلام رضا نفری رئیس اداره اوقاف شهرستان،به جایگاه واقعی وقف تاکید شد.

رئیس شورا وقف را یکی از سنت‌های حسنه اسلامی دانست و گفت: یکی از راه های نیکوکاری و کمک به هم‌نوعان «وقف» است که واقف با وقف اموال و املاک خود برای امور خیریه و عام المنفعه، درآمد آن موقوفات را به امور خیریه اختصاص می‌دهد.

وی افزود: تعمیرات حمام ناسارو همکاری اداره اوقاف در طرح ضلع جنوبی امامزاده یحیی(ع) ، پهنه شرقی مسجد امام(ره)، گذر فرهنگی اطراف امامزاده علی ابن جعفر(ع) از مواردی است که انتظار می رود توسط اداره اوقاف صورت پذیرد.

نایب رئیس شورا نیز در این جلسه گفت: متاسفانه در شهر سمنان فرهنگ وقف که از پیشینیان ما وجود داشته به سمت دیگری سوق پیدا می کند و دلیل آن هم خود اوقاف است ، خیلی از امامزاده ها مانند گذشته عمل نمی کنند.

عباس آل بویه ادامه داد: هدف ما اطلاع رسانی هزینه و درآمد این اداره به شهروندان است چراکه ۱۵ تا ۱۷ درصد دارایی های کل کشور اختصاص به وقف دارد. وقف را در جهت پیشرفت و آبادانی شهر بکار ببریم چنانچه مسجد یا حمام از قبل وجود داشته نه تنها آن را بعنوان یه گذر فرهنگی در جهت جذب مسافر و توریست بکار نبرده ایم بلکه در حال تخریب آنها نیز می باشیم.

آل بویه مسجد تدین را یکی از قدیمی ترین مساجد سمنان عنوان کرد و گفت : متاسفانه این مسجد بدلیل تخریب سقف درب آن بسته شده است آیا این همه مسئول و متولی توان بازسازی آن را ندارند؟

نایب رئیس شورا آموزش شهروندان و خادمین را جهت جذب گردشگر از موارد بسیار ضروری دانست و افزود: مردم ما هنوز هم همان روش سنتی خود جهت نذر گوسفند و کشتار آن را مد نظر خود قرار داده اند در صورتیکه بخشی از این هزینه های اضافی می تواند به صرف بیماران سرطانی تعلق گیرد.

عباسعلی طالب بیدختی دیگر عضو شورا در این جلسه برخی از باغات و املاک موجود در شهر را مانعی در جهت تعریض عنوان کرد و گفت : اداره اوقاف باید از اجاره تجاری های مساجد ممانعت بعمل آورد و درجهت زیباسازی شهر با شهرداری تعامل و همکاری داشته باشد.

مجید نظری نیز گلایه مدیریت شهری را به سمت اوقاف دانست و گفت: در مدیریت شهری هنوز گلایه ها به سمت اداره اوقاف می باشد و این امر شاید به دلیل عدم همکاری دوجانبه است.

افزایش قیمت قبور در امامزادگان و اماکن مقدس باعث شده است که شهروندان هنوز از خدمات رسانی این اداره آگاهی لازم و کافی را ندارند و انتظار دارند با توجه با افزایس بیش از حد قبور خدمات مناسبی را داشته باشند.

نظری در خصوص تملک ملک واقع در کنار مساجد توسط شهرداری گفت: انتظار شهرداری و شورای شهر این است چنانچه ملکی تملک شده و در اختیار مسجد قرار می گیرد، اداره اوقاف همکاری لازم را با شهرداری جهت ملک وقفی موجود در کنارپلاک ثبتی تملک شده داشته باشد.

دیگر عضو شورا نیز نگاه تک ساحتی هیئت امنا برخی از مساجد را عنوان کرد و گفت : امام حسین یعنی جاذبه بینهایت ، مساجد باید نگاه خود را به وسعت مقام امام حسین داشته باشند و از تک محوری بودن پرهیز کنند.

محمد همتی افزود: بازبودن درب مساجد ارتباط معناداری را بین میراث فرهنگی و اوقاف برقرار خواهد کرد، این امر نیازمند نگرش بیشتر و آموزش به خادمین مساجد است.

برای طرح ساخت یک مسجد نیز باید طرح جامع و کلی وجود داشته باشد، طرحی که براساس شرایط محیطی، اقلیمی، سنتی و زندگی مردم باشد.

محمد زحمتکش نیز آموزش و اهمیت گردشگری و جذب توریست را تاکید کرد و گفت: تحول باید در کارشناسان و مدیران صورت گیرد چرا که حتی در حوزه این اداره ناهماهنگی ها و موانع موجود بخاطر عدم اطلاع از موضوع گردشگری است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه ضمن پاسحگویی به سوالات اعضای شورا یکی از مشکلات موجود در وقف را عدم اطلاع رسانی، شفاف سازی و تبلیغات عنوان کرد و گفت: متاسفانه در سمنان برخی تنگ نظری ها مانع اجرای کار می شود.

حجت الاسلام رضا نفری افزود: بحث امامزادگان فقط دیدگاه مذهبی نیست بلکه گردشگری آن نیز حائز اهمیت است، همان دیدگاه گردشگری است که مردم را جذب مساجد خواهد کرد.