به گزارش پایگاه خبری ربیع، ارائه گزارش عملکرد معاونت خدمات شهری-واحد تنظیف

?به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کاشان علی رسول زاده،رئیس شورای شهرکاشان در یکصد و پانزدهمین جلسه رسمی این شورا که درتاریخ۲/۶/۹۸ با موضوع ارائه گزارش عملکرد معاونت خدمات شهری شهرداری و واحد تنظیف برگزارشد گفت:فرهنگسازی باید کامل بشود پیش از حذف سطل های بزرگ زباله از سطح شهر باید به مردم اطلاع میدادیم.متاسفانه در سطح شهر شاهد پیشرفت ها و تغیرات چشمگیری در حوزه خدمات شهری نبوده ایم و همچنان تمام کارها با روش های سنتی انجام میشود.چرا از پتانسیل های علمی موجود در دانشگاه ها بهره گیری نمیشود؟

?رسول زاده در ادامه بیان کرد:فعالیت های آموزشی درستی صورت نگرفته است و این موضوع اگر در آموزش و پرورش  سرمایه گذاری بشود بالاترین سوددهی و تاثیر را دارد و هرکدام از دانش آموزان خودشان مبلغ فرهنگ شهری میشوند. نگاه ها باید تغییر کند نباید تنها پاکبان ها و ماموران نظافت را مسئول تمیزی شهر بدانیم بلکه نخست باید خودمان در این زمینه کوشا باشیم.

?رئیس شورای شهر درآخر خاطرنشان کرد:باید وضعیت دستگاه پودر خون شهرداری بررسی شود درحال حاضر خونابه های حاصل از کشتارگاه در زمین فرو میرود و سبب انتقال میکروب و بیماری میشود همچنین دستگاه های ذی ربط باید پاسخگو باشندکه چرا  قرارداد با شرکت تنظیف درحالی که به تعهدات خود به خوبی عمل کرده و ۶۷ درصد آن برای شهرداری است فسخ شده است؟و چرا وضعیت سدمعبرهیچ تغییری نکرده و پسرفت داشته است؟

 ‌

?علیرضا مفرح،نائب رئیس شورای شهر نیز در این نشست اظهار داشت: شرکت  گل آرا چندین سال است که در شهرداری کار می کند و اکنون که درآستانه فسخ قراردادش با شهرداری است ملاحظاتی در خصوص عدم پرداخت حقوق فروردین، اردیبهشت و تیرماه از سمت این شرکت به پارک بان ها و تعیین وضعیت مطالبات این شرکت از شهرداری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

?مهدی ناظم رضوی، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی در این نشست بیان کرد: سلامت مردم با بحث های پیمانکاری جور درنمی آید بخش خصوصی ضد اشتغال است و پول زیاد دریافت می کند تا حداقل به پنجاه درصد سود نرسد کار را انجام نمی دهد.

وی با تاکید بر اهمیت مقوله آموزش در حوزه خدمات شهری گفت: حتی کارگری که وظیفه تمیز کردن حاشیه خیابان ها را دارد نیازمند آموزش است. برخی ها زباله های جارو شده را زیر پل های بتنی جمع آوری و انباشت می کنند که سبب گرفتگی پل ها شده و هر چند وقت باید تمیز شوند.

?ناظم رضوی خاطر نشان کرد: اهالی مسکن مهر با شورا تماس گرفته و شکایت کرده اند که با حذف سطل ها، زباله ها در کنار معابر بصورت بسیار بد منظره ای ریخته شده است. این موضوع را باید پیگیری کرد و همچنین با توجه به اینکه ماه محرم در پیش است شهرداری باید برنامه ای دقیق برای تمیز نگهداشتن معابر در این ایام داشته باشد.

?علی هاشمی طاهری خزانه دار شورای شهر با بیان اینکه شهرداری در رد و قبول مناقصه ها مختار است،  بیان کرد: نظر به فعالیت های موثر شرکت بازیافت مثل ایجاد چاله زباله، اتحاد بین شهرداری های مناطق و پرداخت به موقع حقوق کارگران ، من به عنوان یک شهروند بسیار گله مند هستم که چرا قرا داد با این شرکت کنار زده شده است؟ در حالی که سود آن به نفع شهرداری می رسد.

?وی افزود: نظافت شهری موجب شادابی شهر و جلوگیری از آلودگی می شود لذا باید در انجام این امر اهتمام ورزید ولی متاسفانه در این حوزه به جای علت ها با معلول ها برخورد می کنیم.

?وی با تاکید بر فرهنگسازی در سطح شهر درخصوص پاکیزگی گفت: تغییر باورهای مردم کار سختی است و نیاز به چندین سال زمان دارد ولی نباید صورت مساله پاک شود. پس شهرداری باید سطل زباله های آهنی را به کوچه ها برگرداند و حتی اگر لازم است چندبار درروز زباله هارا جمع آوری کرده تا زمانی که موضووع نظافت و پاکیزگی در شهر فرهنگسازی شود.

?هاشمی طاهری خاطرنشان کرد: تاکنون چه تجهیزاتی برای مکانیزه شدن سیستم بازیافت خریداری شده است؟ چرا حقوق رفتگران به موقع پرداخت نمی شود؟ تظر به امکان فسخ قرار داد با شرکت گل آرا چه کسی مسئول دریافت و وصول حقوق کارگران از این شرکت است؟

?علیرضا پورعسگری، عضو شورای شهر،با اشاره به اینکه خدمات شهری به منزله ویترین شهر است، گفت: ضمن تشکر از تلاش هایی که برای بهبود خدمات شهری شده است اما این حوزه هنوز نیازمند حلقه های تکمیلی و به روزتر است.

?وی با استناد به اقدامات کشورهای توسعه یافته در زمینه نظافت شهری تصریح کرد: خاطیان باید جریمه و با آنها برخورد قانونی شود و علاوه بر آن  باید در سطح جامعه فرهنگ سازی گسترده و صحیحی در حوزه بازیافت پسماندها صورت بگیرد.

?وی در ادامه افزود: به یقین هنگامی که افکار عمومی جهت بگیرد و شهروندان متقاعد شوند آنگاه مباحث زباله، انظباط و نظافت شهری از کانون خود مردم اداره می شود.

پورعسگری خاطر نشان کرد: هزینه کردن در مباحث فرهنگی در واقع ادامه طرح های زیر ساختیست و متاسفانه به این موضوع مهم کمتر توجه شده و در حوزه فرهنگسازی کم کاری شده است که جا دارد همکاری هایی بین چند مجموعه در قالب طرح های مشترک برای نهادینه شدن این گونه موضوعات شکل بگیرد.

?حسینعلی وکیل،عضو شورای شهر در این نشست  ضمن تشکر از گزارش معاونت خدمات شهری گفت:خبرهای خوشحال کننده ای شنیدیم که از جمله آن حرکت به سمت هوشمند شدن واحد تنظیف و ماشین آلات حمل نخاله به واسطه تهیه نرم افزار مدیریت هوشمند تنظیف با هزینه اندک و برای نخستین با در کشور بود.

وی افزود: فرهنگسازی و حتی آموزش چهره به چهره برای تفکیک زباله و گذاشتن زباله ها راس ساعت معین درب منازل باید جدی تر پیگیری شود.

?وی تصریح کرد: یکی از ابزارهای آموزش، اعمال قانون است هرچند این امر مورد خوشامد مردم نیست اما تا زمانی که تنبیه صورت نگیرد هیچ فرهنگی نهادینه نمی شود، بنابراین پیشنهاد می کنم در این خصوص طرحی در کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست تنظیم شود تا در قالب لایحه ای به تصویب شورای شهر برسد و جهت اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

?وکیل خاطر نشان کرد: هوشمند شدن پرسنل نظافت و ماشین های حمل نخاله برنامه ای است که باید با جدیت دنبال شود تا به اجرا در بیاید تا مشکلات عمده ما در این دو بخش کاهش بیابد و شاهد وضعیت بهتر نظافت در سطح شهر باشیم.

?مصطفی کردمیل،عضو شورای شهر نیز در این نشست گفت: مهم ترین عامل در بهبود خدمات شهری فرهنگسازی است و بر این اساس در هر زمینه ای که مردم همکاری بیشتری داشته باشند کارها بهتر پیش می رود..

?کردمیل خاطرنشان کرد: تفکیک زباله و نخاله از مبدا عامل بسیار مهمی است که شایسته است برای آموزش و فرهنگسازی آن هزینه شود و بانوان خانه دار باید اصلی ترین مخاطبان اینگونه آموزش ها باشند.

?مجید شمس ،عضو شورا ی شهر ضمن تشکر از گزارش جامع معاون خدمات شهری و واحد تنظیف خاطر نشان کرد : تعامل معاونت بهداشت و محیط زیست شهری باید علمی تر و جدی تر شود.

?وی تصریح کرد : حواشی شهر به دلایل متعددی از جمله  پراکندگی اسکان همیشه مرکز زباله و نخاله بوده است و واحد تنظیف کنترل صحیحی در این مناطق نداشته است که با توجه به اهمیت این مناطق و  وجود آنها در محدوده خدماتی مدیریت شهری باید نسبت به ساماندهی آن بصورت علمی همانند مرکز شهر توجه ویژه ای شود.

?عفت پدرام فر، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این نشست بیان کرد: باید راهکار های جدیدی برای حل مشکلات موجود مدیریت شهری پیدا کرد و در حوزه بازیافت آموزش و فرهنگسازی نیاز همیشه جامعه ، بویژه در امور خدمات شهری و تفکیک زباله است.

?پدرام فر با اعلام آمادگی کمیسیون فرهنگی شورا برای همفکری و کمک در زمینه آموزش شهروندی افزود: معاونت خدمات شهری باید بگوید از محل کاهش هزینه های جمع آوری زباله چه مقدار اعتبار را صرف بازتولید فرهنگ کرده است؟ همچنین سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری مشخص کند چه مقدار بودجه صرف فرهنگسازی کرده است؟