پیشخوان » تولیدی » فرهنگ و هنر » نجمه کریمیان
کد خبر : 1024114
سه شنبه - 29 آذر 1401 - 08:09

یلدا،فرصتی برای باهم بودن

امشب روی ماه یلدا چشمانمان را روشن می کند و دوباره آخرین شب ماه برگریزان منت بر ما می گذارد و با قدومش طولانی ترین شب سال را بر پا می کند.یلدا فرصتی برای باهم بودن است تا این شب را با شادی و مهربانی به پایان برسانیم و سنت الهی که صله ارحام است را به جابیاوریم.

یلدا،فرصتی برای باهم بودن

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امشب روی ماه یلدا چشمانمان را روشن می کند و دوباره آخرین شب ماه برگریزان منت بر ما می گذارد و با قدومش طولانی ترین شب سال را بر پا می کند.یلدا فرصتی برای باهم بودن است تا این شب را با شادی و مهربانی به پایان برسانیم و سنت الهی که صله ارحام است را به جابیاوریم.با این کار پسندیده محبت پروردگار را مهمان روح و جانمان خواهیم کرد ،اما صد افسوس که دیگر خبری از یلدای ساده و باصفای قدیمی نیست و جای خود را به یلدای پر زرق و برق امروزی داده است.

 شبکه های جادویی و وسوسه انگیز مجازی یلدای پر از مهربانی و صمیمیت را از ما گرفته است. اما با وجود سفره رنگین و چشم نواز یلدایی حال دلمان خوب نیست.گویی تجملات شب یلدا نه تنها دیدگان را از ما گرفته بلکه روحمان را اسیر و اذهانمان را مشغول کرده است.چه بر ما پیش آمده که اگر به این شرح یلدا را برگزار نکنیم حسرت به دل می مانیم.چرا خودمان را آنقدر درگیر قید و بندهای تجملات این شب قرار داده ایم که حاضریم از دیگری سبقت بگیریم ولی یلدای ما چشم گیرتر باشد.

چرا لطافت و زلالی یک رسم دیرینه را با خودخواهی نابود کرده ایم.ناگفته نماند شب پر خاطره و خوش خاطره را با این کارهای ناپسند به کام خود و دیگران تلخ کرده ایم و به جای اینکه در کنار بزرگترها و فامیل شبی پر از آرامش داشته باشیم، آن را به شبی پر از تجملات و حرص و ولع مبدل کرده ایم.

کاش می دانستیم فلسفه شب یلدا چیست و نیاکان ما به چه نیتی این سنت را بر پا کرده اند.شاید خیلی از ما اطلاعی از این فلسفه نداریم ولی با کمی تامل درمی یابیم هدف این بود که حتی در تاریک ترین و سردترین شب سال در کنار هم باقی می مانیم و خوشی را با یکدیگر تقسیم می کنیم.اما افسوس دیدگاه ما با این فلسفه فرسنگ ها فاصله دارد .

قسمت غم انگیز دیگر ماجرای شب یلدا، رفتن به فلان باغ ،فلان رستوران،فلان خواننده و یا بازیگر است.هستند افرادی که به جای اینکه در کنار سفره های بااصالت و خانوادگی بنشینند و در محضر بزرگترها محبت و صمیمیت را بچشند پا به این مکان ها گذاشته و دیدگان پدر و مادر و بزرگترها را منتظر می گذارند.قطعا صفای شب یلدا در کنار فامیل و بزرگترها به وجود می آید .

به خاطر داریم در دو سالی که یلدا به رنگ کرونا درآمده بود چگونه با حسرت و اندوه یلدا را تنها و دور از جمع گذراندیم و به خاطر ترس از دست دادن عزیزنمان دورهمی ای شکل نگرفت ولی حیف است حالا که کرونا به خواب عمیقی فرو رفته، یلدای امسال را با چشم و هم چشمی ، سخت بگیریم.دیده ایم که روزگار آنقدر بی رحم است که گاهی خیلی زود دیر می شود پس بیایم امشب باهم بودن و در کنار هم بودن را به شکل دیگری ترسیم کنیم.شب یلدا فرصتی مغتنم برای تکریم بزرگترها و دید و بازدید ها است پس می توانیم لبخند و سادگی را مهمان خانه ها یمان کنیم تا یک شب خاطره انگیز را رقم بزنیم و از این فرصت برای تحکیم روابط و تقویت عاطفه ها استفاده کنیم تا کدورت ها از دل ها پاک شود.

نجمه کریمیان