و ذکرهم بایام الله

یادآوری روزهای خدا

«و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور» . (سوره ابراهیم – آیه ۵)

اگر قوم یا ملتی به خاطر این که یک نعمت بزرگ الهی شامل حال آنان گردیده، یا مجازات دردناک الهی دامنگیر ملتی سر کش و طغیانگر شده است، در هر دو صورت شایسته تذکر و یاد آوری است. ترجمه آیه ای که در مطلع آمد را بیان می فرماید: و همانا موسی را با آیات و معجزات خود فرستادیم که قومت را از تاریکی به روشنایی و نور هدایت کن و ایام الله را به یاد قوم خود بیاور . و در این ها نشانه هایی است برای هر انسان بسیار شکیبا و شکرگزار .

در این آیه، هدف از فرستادن حضرت موسی بیان می شود

 که همان هدف بعثت هر پیامبر دیگری است . و همانا ما موسی را با آیات و نشانه ها و معجزه هایی فرستادیم تا او مردم را به سوی ایمان و پرستش خداوند فراخواند و از ظلمات و تاریکی های کفر شرک و الحاد به نور ایمان حق و پرستش الله درآورد . و هم چنین از موسی خواستیم که ایام الهی و روزهای ویژه خداوند را به یاد قومش بیاورد . و بی گمان در این ها نشانه هایی ست برای هر انسان شکیبا و پراستقامت .

تردیدی نیست که تمام روزها از آن خداست و هرچه در جهان وجود دارد، همه و همه نشانه عظمت و قدرت الهی است ولی در این آیه چنان چه ملاحظه می کنید خداوند حضرت موسی را فرمان می دهد که ایام ویژه خداوند را به یاد مردم بیاورد . پس معلوم می شود این ایام الله که در آیه آمده است، غیر از ایام معمولی است بلکه ویژگی و خصوصیتی دارد . گویا در این روزها حوادث و رخدادهایی به وقوع پیوسته که در روزهای دیگر چنین نبوده و آن چه مسلم است این که در این روزها عظمت خداوند و عزتش بیش تر نمایان گشته و آیه ای از آیات در آن ها رخ داده است .

حال ممکن است در این ایام، قهر و غلبه الهی بر کفار و مشرکان به ظهور رسیده و یا این که نعمتی بزرگ نمایان گشته است; مانند عذاب هایی که بر برخی از اقوام پیامبران گذشته نازل می شد و همه دشمنان پیامبران را به هلاکت می رساند . قطعا غرق شدن قوم نوح و به هلاکت رسیدن فرعون و یارانش و نابودی قوم عاد و ثمود، از این ایام الله است که در مقابل، پیروزی حضرت نوح و در کشتی سوار شدنش و به ساحل نجات رسیدن خود و مؤمنان همراهش، از این ایام الله است . پیروزی حضرت ابراهیم بر نمرودیان و بت پرستان و رفتن در آتش بی آن که آسیبی به او رسد از ایام الله است . چیره شدن و غلبه حضرت موسی بر فرعونیان از ایام الله است .

ملت ایران در چهار دهه گذشته شاهد ایام الله زیادی بوده اند که هم قهر و غلبه الهی نمایان گشته و هم نعمت بزرگ پیروزی بر دشمنان، که هر دو مقتضای عزت الهی است; چه نقمتش و چه نعمتش، چه ورود امام(ره) به کشور با آن عزت و عظمت و اقتدار و استقبال بی نظیر تاریخ و درهم شکستن تاج و تخت شاهنشاهی در ۲۲بهمن ۵۷ و چه بدرقه او در ۱۴خرداد۶۸ که بزرگترین غم را تجربه کردند. تسخیر لانه جاسوسی و گروگان گیری جاسوسان آمریکایی و رسوایی سیاسی آمریکا یو م الله بزرگی است که امام(ره) آن را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول نامیدند. ماجرای طبس و سقوط هواپیماهای مهاجم آمریکایی یوم اللهی دیگر! و… در دوره ۴۲ساله انقلاب اسلامی ایام الله زیادی را مردم ایران شاهد بوده و تجربه کرده اند که هرگز فراموششان نمی کند.

امام امت – قدس سره – این روزها را از ایام الله دانسته و از ملت ایران خواسته است که هر سال این روزهای ویژه را محترم بشمارند و جشن بگیرند و آن حرکت الهی و نهضت مقدس را به یاد آورند و انگیزه پیروزی را که وحدت همگانی در سایه توحید بود از یاد نبرند و همیشه همان حال و هوای انقلاب را داشته باشند تا پیوسته پیروز و بهروز باشند . چنانچه مقام معظم رهبری فرموده اند اینگونه حوادث استثنایی است و باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در این روزها و حوادث دست خدا دیده می شود. این روزها نقطه عطف تاریخند روزیکه پایگاه عین الاسد با خاک یکسان شد یوم الله است در این روز ملت ایران توانست قدرت و اقتدار خود را به عالمیان نشان دهد و یک سیلی محکمی بر چهره کریه دشمن  قدرتمند و متکبرعالم  بزند این روزها باید در تاریخ مردم ایران ماندگار و جاودانه گردد که البته خواهد شد هر چند دشمن با غول رسانه ای خود تلاش کند این روزها به فراموشی سپرده شود اما نخواهد توانست.زیرا ملت ایران هم صبار است هم شکور، قدر نعمت های الهی را می داند و با حضور خود در صحنه مراتب سپاس خود ر ا به درگاه الهی بجا می آورد.  این ملت دو ویژگی مؤمنان متعهد را دارا است و حوادث تلخ روزگار آنان را از پای در نمی آورد همچنین  نعمت پیروزی و چیره شدن بر دشمنان، آن ها را از شکرگزاری و سپاس دور می سازد.

 مظفر حاجیان