به گزارش پایگاه خبری ربیع، شناخت زمان‌های عادی و تبدیل آن به زمان‌های عالی، نوعی از مدیریت زمان برای انسان‌های متعالی است و شناخت زمان‌های عالی (همچون شب قدر) و بهره گیری حداکثری از آن، نوعی دیگر از فرصت شناسی و مدیریت زمان است و اما حداقل تلاش آنست که همچنان که زمان بر ما تأثیر می‌گذارد، ما نیز بر زمان تأثیر گذار باشیم.
حضرت علی علیه السلام فرمودند: «شب و روز در تو، کار و اثر می‌کنند، پس تو نیز درآنها کار کن.»
در فرهنگ قرآن سرنوشت ساز ترین زمان در طول عمر یک انسان، شب قدر است. شبی بسیار با عظمت که به تصریح قرآن: (شبی برتر از هزار ماه است) به معنای اینکه امکان رشدی هزار ماهه و بیشتر را برای آدمی فراهم می‌آورد. انسان بیدار و تکامل جو از این زمان فرا طلایی بی تفاوت نمی‌گذرد، بلکه با برخورداری هوشمندانه و با بکارگیری حداکثر بصیرت، معرفت و انرژی خود، در گِره زدن عالم مُلک و ملکوت دراین شب، موفقیت چشم گیری به دست می‌آورد.
تعریف قدر
واژه قدر در قرآن دارای معانی و استعمالات مختلف می‌باشد:
۱) برخی معتقدند قدر به معنی منزلت و شرافت است و لیلهالقدر به معنای شبی ارزشمند و با شرافت است چرا که دران شب، قرآن کریم بر پیامبر صلی الله علیه وآله نازل شد.
۲) برخی معتقدند قدر به معنی تقدیر و اندازه گیری است و لیلهالقدر به معنی شب تقدیر و سرنوشت و رقم زدن مقدرات انسان و بلکه همه هستی می‌باشد.
۳) بعضی نیز معتقدند قدر به معنی تنگی و ضیق است و به آن دلیل که در شب قدر همه ملائک بر زمین نازل می‌شوند به گونه‌ای که جا برای آنان تنگ می‌شود به این شب، شب قدر گفته می‌شود.
اهمیت شب در اسلام
در جهان بینی اسلام، شب، بیداری شب، استفاده از شب و به ویژه شب قدر، از جایگاه خاصی برخوردار است. و نشان آن هم این است که در قرآن کریم واژه (لیل) ۹۳ مرتبه تکرار شده است و جالب اینکه از میان ۴۹ موردی که شب در کنار روز ذکر شده است ۴۵ مورد آن شب بر روز مقدم شده است، و خداوند متعال از خلقت شب به عنوان نشانه قدرت خود یاد می‌کند (سوره انبیاء_آیه ۳۳) و نیز در قرآن به خاطر عظمت و اهمیت آن سوگند یاد شده است (سوره تکویر _آیه ۱۷)
در روایات اهل بیت علیهم السلام نیز برای شب امتیازات متعددی شمرده شده است مثلاً در خصوص شب در سیر الی الله از امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده که فرمودند: (همانا رسیدن به خداوند عزّوجلّ سفری است که جز پیمودن (و عبادت) شبانه به سر منزل مقصود نرسد.) و یا روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که در خصوص اهمیت عبادت در شب می‌فرمایند: (هر آینه دو رکعت نماز در دل شب از دنیا و آنچه در آن است نزد من محبوب‌تر است.)