به گزارش پایگاه خبری ربیع، موزه هنرهای معاصر اصفهان، این بار در گنجینه خود، میزبان دو نمایشگاه «یازده نگاه» و «به زمان زاون» است.
جاودانگی یازده نگاه در موزه هنرهای معاصر
مهدی تمیزی، مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار کیمیای وطن بیان داشت: در نمایشگاه یازده نگاه، ۱۱ قطعه عکس برگزیده از ۸۰۰ عکس در «جشنواره ملی حیات و ممات» که در نوروز ۹۷ توسط شرکت توسعه سپاهان و مجموعه تخت فولاد (وابسته به شهرداری اصفهان) برگزار شد، عرضه می شود.
او با اشاره به اینکه تا پیش از این نمایشگاه، در بدنه شهرداری، چنین اتفاقی نیفتاده بود، افزود:
موزه هنرهای معاصر در نقشه راه خود این هدف را دارد تا آثار واجد ارزش هنری که در نهادهای مختلف و ادارات شهرداری وجود دارد را با نظر مساعد و حمایتی مدیریت، در گنجینه موزه هنرهای معاصر به ثبت رسمی برسانیم؛ زیرا از نظر حقوقی، این آثار متعلق به شهرداری اصفهان و از نظر معنوی متعلق به همه شهروندان است.
وی گفت: افزونه‌های ارزشمند به این گنجینه، نوعی ارزش برای شهروندان محسوب می‌شود که در ارتقاء موزه به سطح ملی و جهانی مؤثر است.
وی، این اقدام مدیران مجموعه تخت فولاد و شرکت توسعه سپاهان را وقف هنری نامید و ادامه داد: اکنون در نمایشگاه یازده نگاه، ۱۱ عکس ثبت و شماره‌گذاری شده در گنجینه موزه هنرهای معاصر جاودانه می‌شوند.
تمیزی گفت: نمایشگاه یازده نگاه در گالری شماره ۳ تا ۲۳ مهر دایر خواهد بود.
«به زمان زاون» در موزه هنرهای معاصر
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان، از برپایی نمایشگاه دیگری به مناسبت سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در موزه هنرهای معاصر با عنوان «به زمان زاون» خبر داد و گفت: در این نمایشگاه، مصادیق بصری سینمای اصفهان در حوزه هنر گرافیک نمایش داده
می‌شود.
وی بیان داشت: ۳۱ پوستر متعلق به دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی که در آرشیو شخصی زنده‌یاد زاون قوکاسیان بود، در گالری شماره یک، عرضه می‌شوند. تمیزی گفت: این نمایشگاه تا ۲۳ شهریور ادامه خواهد داشت.
وی در وصف پوسترها اظهار کرد: پوسترها شمه‌ای ارزشمند از ابتدایی‌ترین ساحت هنر گرافیک در اصفهان و حضور و ظهور این هنر به عنوان یک هنر کاربردی هستند.
وی، برخی از پوسترهای دارای امضا را از گرافیست‌های نامدار کشورمان، همچون قباد شیوا، ابراهیم حقیقی و مرحوم عباس کیارستمی عنوان کرد که شناخته شده هستند، برخی از پوسترها دارای امضا؛ ولی هنوز صاحبان این اثرها ناشناخته هستند، البته در طول گشایش نمایشگاه، هویت دو امضا مشخص شده است. از جمله، امضای زندیان که متعلق به داود زندیان، هنرمند برجسته ایرانی و هم اکنون ساکن اروپا است. امضایی به نام سیده، متعلق به سید مرتضی وکیلی، از سینماگران قدیمی که کار گرافیکی نیز انجام می‌داد
و تعدادی از پوسترها بدون امضا هستند.
تمیزی با تأکید بر اینکه این پوسترها برای ما سند است، یدآور شد: با بررسی این اسناد می‌توان به اطلاعات جالبی در این زمینه دست یافت. تمیزی در ادامه، از نمایش برخی از وسایل شخصی زاون قوکاسیان در کنار این نمایشگاه خبر
داد.
وقف هنر، گامی در جهت شناخت آثار
مهدی تمیزی در ادامه با اشاره به جایگاه وقف در فرهنگ دینی کشور، از وقف هنری صحبت کرد و گفت: آثار هنری برجسته‌ای از هنرمندان در خانه‌ها و حتی ارگان‌ها بدون مراقبت‌های ویژه و بدون شناخت دقیقی از هویت آنها داریم که با رویکرد وقف هنری می‌توان علاوه برشناسایی هویت آثار، به حفظ آنها در موزه‌ها مبادرت کرد تا همه شهروندان بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به الگوی برخی کشورها در موزه‌داری، لزوم توجه به این عرصه، به‌ویژه برای شهری مثل اصفهان با گنجینه‌های ارزشمند تاریخی و هنری را حائز اهمیت خواند.