به گزارش پایگاه خبری ربیع، مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:بدون ارتباط و تعامل موثر صنعت و دانشگاه نمی توان به موفقیت های پایدار  در مولفه های اقتصادی دست یافت.
وی تصریح کرد:برای یک بنگاه اقتصادی ، ارزش اقتصادی پروژه اهمیت زیادی دارد و رابطه صنعت با دانشگاه بایستی برای این بنگاه ها ارزش افزوده ایجاد کند .
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تدریس طولانی مدت تئوری های قدیمی مدیریت در دانشگاه ها گفت:آیا با تئوری های مدیریتی جنگ جهانی دوم می توان بنگاه های امروز را در اختیار جوانان دانش آموخته دانشگاه ها قرار داد؟
وی دانش آفرینی دانشگاه ها و انتقال مفاهیم دقیق ، به روز و نوین به بنگاه های اقتصادی را  عامل تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برشمرد و گفت:به عنوان مثال دانشگاه ها بایستی در شرایط  کنونی تحریم های اقتصادی ، راهکاری عملی برای حفظ صادرات بنگاه های اقتصادی تدوین نمایند.
گلشیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:بازنشستگان موفق سازمان های دولتی بهترین سرمایه برای بخش خصوصی هستند زیرا بخش خصوصی نمی تواند هزینه آموزش نیروی انسانی را طی چند سال پرداخت کند و بازنشستگان به عنوان نیروی آموزش دیده مجرب می توانند در کنار نیروهای جوان وتحصیل کرده به پویای بنگاه ها کمک نمایند.
دکتر محمد واعظ عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان  در این جلسه خواستار نقد سازنده دانشگاه از موانع پیش روی کسب و کار واحدهای صنعتی شد و گفت:به عنوان مثال نقد قانون مالیات و  امثال آن می تواند به تقویت رابطه صنعت و دانشگاه کمک کند.
وی خواستار رسیدن به خط مشی مشخص بین صنعت و دانشگاه شد و گفت: تعیین چارچوب برای روابط دانشگاه و صنعت و الزام هر دو بخش می تواند به نتایج اثرگذاری منجر شود.
دکتر آرش شاهین دیگر عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت:برای ایجاد تعامل صنعت و دانشگاه بایستی شاخص عملکرد تعریف کرد زیرا هر آنچه که می توان اندازه گرفت می توان توسعه داد.
وی گونه شناسی نوع ارتباط صنعت و دانشگاه و تفکیک بین واحدهای بزرگ و بنگاه ای کوچک و متوسط  (SME)  را مهم ارزیابی کرد و گفت:سطح شناسی هر کدام از گونه ها و تشکیل اتاق فکر مشترک می تواند به نزدیک شدن صنعت و دانشگاه به صورت تخصصی کمک کند.
وی الگوبرداری  آگاهانه (BENCH Mark) از روابط دانشگاه های پیشرو و واحدهای صنعتی کشورهای توسعه یافته را پیشنهاد کرد و گفت:آسیب شناسی از روابط موجود صنعت و دانشگاه های ایران می تواند به نتایج اثر بخشی در این همایش منجر شود.
شاهین در بخش دیگری از سخنان خود گفت:کشوری می تواند موفق عمل کند که درهای خود برای جذب  دانش و سرمایه های خارجی  باز کند، اما متاسفانه درهای دانشگاه های ایران به روی دانش روز بسته است.به عنوان مثال کتابخانه های دانشگاه ها  به عنوان منبع  اطلاعات و دانش نه به روز است و نه برای همه دانش پژوهان قابل دسترسی می باشد .
دکتر آذر نوش انصاری عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: در خصوص راهکارهای عملیاتی همکاری و دانشگاه با توجه به مساله عدم اعتماد حاکم در صنعت به دانشگاه و اینکه لزوما دانش کاربردی ارائه نمی شود و مسائل صنعت را به خوبی نمی تواند حل کند پیشنهاد می شود ابتدا نقاط قوت دانشگاه که برای صنعتگران و صاحبان کسب و کار جذاب و قابل قبول است شناسایی شود.
وی افزود: در خصوص مهارت آموزی دانشجویان در زمینه های بازرگانی که می تواند زمینه ساز علمی شدن فرایندهای صادراتی شود سازکارهای مناسب برای جذب کارآموز در بخش های تجارت خارجی یا بازرگانی شرکت ها مشخص شود و در خصوص مباحثی مانند حقوق بازرگانی خارجی و دستیابی به اطلاعات بازارهای کشور خارجی (مانند شناسایی پایگاه ها و سایت های اطلاعات تحقیقات بازاریابی)و روش های جدید صادراتی مثل فرانچایز که نیاز به دانش روز دارد نقش مشاوره ای و نوع همکاری با صنعت مشخصا تعریف و برنامه ریزی شود.
صادقی همدانی فعال اقتصادی و دانش آموخته اقتصاد دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: تشکیل شورای مشاورین اقتصادی متشکل از تعدادی اساتید دانشگاه و فعالان کسب و کار،طراحی مکانیزم انتقال پولی در دوره تحریم ها می تواند از محورهای برگزاری این همایش باشد.
وی تصریح کرد: بررسی رژیم های ارزی اقتصاد ایران و ارائه پیشنهادات تخصصی متناسب با شرایط صنعتی و ساختار اقتصادی ایران،بررسی راهکارهای سخت افزاری-نرم افزاری توسعه گمرکی استان اصفهان،بررسی راهکاری برون رفت از بحران بانکی کشور،بررسی روش های نوین تأمین مالی جهت رفع معضلات سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی و بررسی راهکاری توسعه بازارهای مالی و تأمین نقدینگی بخش خصوصی و نقد علمی مستمر و لحظه ای عملکرد اقتصادی دولت ها از دیگر محورهای این همایش می تواند باشد.
گفتنی است ششمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه ٣٠ آبان ماه به مدت دو روز در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می شود.