به گزارش پایگاه خبری ربیع، یکی از حوزه‌هایی که برای ارزیابی میزان موفقیت هر دولتی باید به آن توجه کرد محور اقتصادی است که این مهم در چند سال اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات جدی که پیش‌روی عموم مردم قرار دارد از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

بررسی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم به دلیل اینکه یکی از شعارهای مهم و اساسی رئیس‌ جمهور حل ۱۰۰ روزه مشکلات اقتصادی بود و نیز نام‌گذاری سال ۹۶ با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برای مردم بسیار حائز اهمیت است.

قطعاً همه دولت‌ها و امروز هم دولت یازدهم نقاط مثبت و منفی را در زمینه اقتصادی در کارنامه خود دارند که می‌توان با بررسی شاخص‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه محورهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عملکرد آن‌ها نمره داد.

بنابراین به منظور ارزیابی عملکرد دولت در ۳ محور کارآفرینی و  به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی، پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی و نیز ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی که از محورهای اولیه در سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی است با برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم تا از نظرات آن‌ها در این خصوص مطلع شویم.

* دولت مصوبه حذف یارانه افراد پردرآمد را عملیاتی نکرد

اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص عملکرد دولت در زمینه اجرای هدف‌مند سازی یارانه‌ها اظهارکرد: دولت به خلاف، مصوبه مجلس در خصوص حذف یارانه افراد پردرآمد را عملیاتی نکرد و این خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه دولت از این اقدام هدف انتخاباتی را دنبال می‌کرد، افزود: تعداد بسیاری از مردم خودشان اقرار دارند که درآمد خوبی دارند و می‌گویند به پول یارانه نیازی ندارند ولی دولت با این هدف که آرای او در انتخابات کاهش پیدا نکند، این کار را نکرد.

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از محل اجرای هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد ولی اعلام می‌کند این مبلغ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از اجرای یارانه‌ها بدون اینکه در خزانه بیاید درجاهای دیگر هزینه می‌شود که خلاف است و اگر دولت از این پول برای اقتصاد مقاومتی بهره می‌برد، می‌توانست کارهای خوبی انجام دهد.

ترکی خاطرنشان کرد: اشکال دیگر این است که بنا بود دولت یارانه حامل‌های انرژی را حذف کند و مابازای آن پول آن را به مردم بدهند یعنی همزمان با افزایش هزینه‌های حامل‌های انرژی و نیز تورم باید یارانه‌ها افزایش پیدا می‌کرد که متأسفانه دولت فعلی علی‌رغم آنکه هزینه حامل‌های انرژی را افزایش داد اما یارانه‌ها افزایش پیدا نکرد و اکنون اقشار ضعیف آسیب‌پذیرتر شده‌اند.

* سرمایه‌گذاری با استفاده از ظرفیت‌های موجود

همچنین علی بختیار از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در زمینه ارزیابی خود از اقدامات دولت در حوزه کارآفرینی در کشور بیان داشت: امسال رهبر معظم انقلاب شعار سال را اقتصاد مقاومتی با رویکرد تولید و اشتغال مطرح کرده‌اند و دغدغه و معضل امروز کشور نیز مشکل بیکاری است و آسیب‌های اجتماعی هم ناشی از همین موضوع است.

وی افزود: در حوزه اشتغال باید با توجه به‌فرمان رهبر معظم انقلاب یک حرکت جدی اتفاق افتد که راه آن رشد سرمایه‌گذاری است و یکی از محورهای آن استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

نماینده خوانسار و گلپایگان در مجلس عنوان داشت: در اقصی نقاط کشور شهرک صنعتی داریم که برخی از این‌ها با ظرفیت نصف استفاده می‌شوند و در برخی شهرک‌ها کارخانجات باوجودآن که باید با نقطه سربه‌سر ۳۰ درصد فعالیت کنند ولی الآن از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

بختیار ادامه داد: برای اینکه ظرفیت کارخانه‌ها افزایش پیدا کند برای بعضی از این‌ها باید سفارش خرید محصولات انجام داد، بعضی باید سهامدار رغبت به سرمایه‌گذاری جدید داشته باشد و در برخی موارد منابع بانکی و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار این‌ها قرار بگیرد.

* لزوم ایجاد بنگاه‌های زودبازده در روستاها

وی با اشاره به اینکه باید به کارآفرینی در روستاها نگاه ویژه‌ای شود، تصریح کرد: در خصوص مشاغل خانگی با شعار هر خانه یک کارخانه می‌توانیم پیش برویم برای مثال در برخی کشورهای آسیای شرقی زیرزمین یک خانه تبدیل به تولید انواع کالاهای صنعتی و تولید انواع کالاهای دامی است که این نمونه در روستاها می‌تواند اتفاق افتد.

نماینده خوانسار و گلپایگان در مجلس تأکید کرد: مشکل امروز روستاها خالی شدن آن‌ها از سکنه است و در حال حاضر در کشور ۲۵ درصد جمعیت روستایی داریم که وضعیت خالی شدن روستاها مشکلاتی را برای کشور به وجود خواهد آورد و راه آن حل رفع معضل بیکاری در کشور است.

بختیار راه حل دیگر در موضوع کارآفرینی در کشور را، توجه به ایجاد بنگاه‌های کوچک و زودبازده عنوان کرد و گفت: باید بنگاه‌های زودبازده را در روستاها ایجاد کنیم و راه این است که صنایع تبدیلی در روستاها افزایش یابد که در همین زمینه مشاغل خانگی در حوزه کارآفرینی بسیار مؤثر است.

* مباحث علمی در سال‌های اخیر رکود داشته است

حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با ارزیابی اقدامات دولت در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان متذکر شد: در سال‌های اخیر مباحث علمی مقداری رکود داشته است البته این به معنای این نیست که پسرفت داشته‌ایم ولی شتابی که در سال‌های گذشته بود کمرنگ شده که رهبر معظم انقلاب نیز تذکر دادند.

وی افزود: این موضوع مقداری به اقتصاد کشور ربط دارد و مقداری هم به نوع نگرش مسؤولان ربط دارد که در همین زمینه پرداختن به توافقنامه برجام قابل ارزیابی است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: پرداختن به برجام روی مسائل هسته‌ای اثر داشت ولی از نظر واردات آن نشانه‌گذاری رهبر معظم انقلاب به خوبی انجام نشده است چراکه توقع معظم‌له این است که اگر واردتی انجام می‌شود حتماً فناوری آن هم وارد شود؛ مثلاً اگر هواپیما وارد می‌کنیم باید نوع فناوری ساخت آن را هم وارد کنیم.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر در این زمینه کم توفیق بودیم و توقعات رهبر معظم انقلاب را انجام ندادیم.

* ضرورت تجاری‌سازی تولیدات علمی کشور

طباطبایی‌نژاد در خصوص ارزیابی خود از تجاری‌سازی دانش در کشور و ارتباط صنعت و دانشگاه برای تبدیل دنش به محصول ادامه داد: ما یک حلقه گمشده بین دانشگاه‌ها و بازار تجاری داریم که حتماً باید این حلقه اتصال وصل شود و اگر در دانشگاه‌ها به مسئله فناوری می‌رسیم باید حتماً به عرصه تجاری هم برسد.

وی یادآور شد: اگر به دانشی می‌رسیم باید حتماً این تجاری شود و اگر این مسأله اتفاق نیفتد، طبیعتاً اقتصاد دانش‌بنیان هم تحقق پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: دیگران هم می‌دانند اگر بخواهند چیزی را به کشور ما صادر کنند و فناوری محصول را هم به ما بدهند، طبیعتاً تولید در کشور رونق گرفته و آن‌ها مقاومت می‌کنند؛ بنابراین اول ما باید تولیدات علمی خود را تبدیل به تجاری‌سازی کنیم و دوم اگر چیزی را وارد می‌کنیم حتماً آن را به گونه‌ای وارد کنیم که فناوری محصول هم برای مهندسی معکوس در کشور وارد شود.

* رفع موانع تولید و اشتغال وظیفه هر سه قوه

وی بیان کرد: دو مشکل سر راه اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد؛ اول آنکه حلقه گمشده‌ای در تبدیل دانش‌های خودمان به محصول تجاری داریم و همچنین کوتاهی در واردات اتفاق می‌افتد که واردات دانش‌بنیان نیست و تولید دانش نمی‌کند.

طباطبایی‌نژاد ابرازداشت: البته این به معنای این نیست که اصلاً نداریم بلکه به معنای این است که هدف‌گذاری‌ها درست انجام‌ نشده و انتظارات جامعه و رهبر معظم انقلاب محقق نشده است.

هدف در این گزارش ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در ۳ حوزه کارآفرینی، هدفمندی سازی یارانه‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان محورهای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بود و همانطور که دیدیم در حوزه اشتغال کشور مشکلات جدی سر راه تولیدکنندگان و به ویژه جوانان وجود دارد و شرایط کنونی ایجاب می‌کند برای حل مشکلات همه مسؤولان در قوای مختلف اعم از مجلس، دولت و قوه قضائیه در حیطه مسؤولیت‌های خود نسبت به رفع موانع تولید و اشتغال کشور گام بردارند.

* گلایه به حق مردم از وضع عمومی اقتصادی جامعه

نکته دیگر این است که مشکلات اقتصادی کشور یک شبه و یک‌ ساله به وجود نیامده است بلکه مجموعه سیاست‌های غلط در اداره اقتصاد کشور توسط مسؤولان وضع فعلی که مردم اصلاً از آن رضایت ندارند را ایجاد کرده است و می‌طلبد مسؤولان با همت جهادی (تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات به دور از نگاه مسموم سیاسی) در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور با اولویت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار نوروزی ابتدای سال فرمودند برای نجات کشور تلاش کنند و اقتصاد بیمار کشور اساسی جراحی شود.

قطعاً این ۳ محور و آن هم به صورت کلی برای ارزیابی کافی نیست بلکه باید محورهای دیگر تاثیرگذار بر اقتصاد کشور را با آمارهای دقیق اقتصادی در بخش‌های مختلف ملاحظه و ارزیابی کرد تا نتیجه‌گیری دقیق انجام شود اما آنچه وجود دارد و مردم به حق این روزهای از آن گلایه می‌کنند وضع عمومی اقتصادی جامعه است.

در شرایطی که کشور در رکود بی‌سابقه به سر می‌برد و وضع بیکاری و سایر مشکلات مبتلابه عموم مردم در طبقات مختلف، همه مردم را می‌آزارد طبیعتاً نگرانی‌ها و گلایه‌های عمومی نیز شدت پیدا می‌کند؛ بنابراین مسأله مهم این است که مردم باید رشد و جهش اقتصادی و رفع موانع تولید و اشتغال را به صورت ملموس و عینی مشاهده کنند که مسؤولان در این زمینه وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

فارس