اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1044081
شنبه - 27 مرداد 1403 - 14:13

گفتگوهایی از جنس اربعین در« طریق»

هر ساله همزمان با ایام اربعین سیمای رسانه ملی حال و هوای اربعینی به خود گرفته و هر کدام از شبکه‌های سیما به سهم خود با پخش ویژه برنامه‌هایی مخاطبان را همسفر با زائران اربعین می‌کنند. یکی از این برنامه ها «طریق» نام دارد که فصل دوم آن از شبکه یک سیما در حال پخش است.

گفتگوهایی از جنس اربعین در« طریق»

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، هر ساله همزمان با ایام اربعین سیمای رسانه ملی حال و هوای اربعینی به خود گرفته و هر کدام از شبکه‌های سیما به سهم خود با پخش ویژه برنامه‌هایی مخاطبان را همسفر با زائران اربعین می‌کنند. یکی از این برنامه ها «طریق» نام دارد که فصل دوم آن از شبکه یک سیما در حال پخش است. سال گذشته فصل اول این برنامه در حالی پخش شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. فصل اول با روایت پیاده روی اربعین و موکب‌های پذیرایی روی آنتن رفت و اکنون فصل دوم به روایت اتفاقات زندگی مهمانان درباره امام حسین (ع) و ناگفته‌هایی از عشق و ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله (ع) پرداخته است.

حال و هوای مهمانان در سه پرده به تصویر کشیده می‌شود. پرده اول قبل از یک اتفاق خاصی که برای مهمان رخداده و پرده دوم روایت اتفاقی که موجب تحول روحی او شده است. در پرده سوم نیز حال و هوای مهمانان پس از اتفاقات رخ داده به تصویر کشیده می‌شود. از طرفی «طریق»  یک برنامه چندگانه است که آیتم‌های مختلفی دارد. از جمله آیتم‌های این برنامه نه نه حکایت، کلام بزرگان دینی در خصوص سفر اربعین و مداحی‌های اربعینی است ،که حال و هوای خاصی را ایجاد کرده است..به طوریکه مخاطب در مسیر پیاده روی اربعین قدم گذاشته است.

دکور جذاب این برنامه یکی از نقاط مثبت آن است. این دکور بسیار به طریق مشایه یعنی مسیر پیاده روی اربعین نزدیک است. همچنین موکب‌هایی که در این مسیر وجود دارد در دکور برنامه گنجانده شده و حال و هوای کربلا را منتقل می‌کند. در واقع این دکور از جهات مختلفی توانسته جاماندگان اربعین را با خود همراه کند.

انتخاب مهمانان به درستی انجام شده و در بین آنها بازیگران مشهور، چهره‌های شناخته شده مردمی و مسئولان و …. دیده می‌شود. برای مخاطب شنیدن روایات بازیگران از نقش امام حسین (ع) در زندگی خصوصی‌شان بسیار جذاب است. گفتگوهایی از جنس اربعین در کلام مهمانان باعث شده یک فضای کاملاً معنوی ایجاد شود و برای جاماندگان اربعین تأثیر گذار باشد.در واقع چنین گفتگوهایی چون از باور افراد نشات گرفته تاثیرپذیری بسیاری دارد و مخاطب را با خود همراه می کند.

اجرای این برنامه بر عهده مجید یراقبافان مجری نام آشنای برنامه مذهبی سیما است که در کارنامه اجرای خود آثار ماندگاری ثبت کرده است. سبک اجرای یراقبافان توانسته بینندگان را همراه کند و مؤثر واقع شود.

به طور کل «طریق» یک برنامه جامع اربعینی است که می تواند فرصتی غنی برای جاماندگان پیاده روی اربعین باشد تا از طریق تلویزیون خود را در این مسیر پر از عشق و دلدادگی احساس کنند و همقدم با زائران اربعین ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان دهند.

نجمه کریمیان