اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1023819
یکشنبه - 20 آذر 1401 - 13:24

گرانی‌ها به گوشت قرمز رسید

اگر برای خرید گوشت قرمز به فروشگاه و یا قصابی مراجعه کرده باشید نگاهتان به قیمت‌های جدید می افتد. چند ماهی بازار گوشت از اقلام خوراکی دیگری که گران شده بود عقب افتاده بود اما حالا از نظر قیمت نسبت به برخی کالاها سبقت گرفته و جهش پیدا کرده است.

گرانی‌ها به گوشت قرمز رسید

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر برای خرید گوشت قرمز به فروشگاه و یا قصابی مراجعه کرده باشید نگاهتان به قیمت‌های جدید می افتد. چند ماهی بازار گوشت از اقلام خوراکی دیگری که گران شده بود عقب افتاده بود اما حالا از نظر قیمت نسبت به برخی کالاها سبقت گرفته و جهش پیدا کرده است. آنطور که روند افرایش قیمت‌ها نشان می‌دهد کم کم گوشت قرمز از سبد غذایی تعداد بیشماری از مردم آب می‌رود. در این بین کسی جوابگوی گرانی در این بازار نیست و مردم باید مثل گذشته بار سنگینی این افزایش قیمت‌ها را به دوش بکشند. کارشناسان پیش از این در مورد گرانی‌های اخیر گوشت گوسفند و گوساله در بازار پیش بینی کرده بودند اقلامی که به هر دلیلی نسبت به سطح تورمی موجود در بازار گران نشده‌اند بعد از مدتی برای جبران عقب ماندگی خود از تورم با افزایش قیمت همراه می‌شوند که در حال حاضر بازار گوشت از جمله این اقلام است. حال این سؤال مطرح است پشت پرده گرانی‌ها در بازار گوشت چیست؟

افرایش نرخ ارز در بازار سبب می‌شود تولید کننده نهاده خود را با قیمت بالاتری از خارج تهیه کند و همین امر باعث رشد قیمت گوشت قرمز می‌شود به طور کل نوسانات بازار ارز در تمام کالاها و اقلام تأثیر دارد.

یکی از عوامل دخیل در گرانی گوشت، دلالان هستند که همزمان با افزایش نرخ ارز در بازار یکه تازی کرده و در قیمت گذاری مؤثر هستند. در این بین نظارت ضعیف در بازار سبب می‌شود عرصه برای این افراد گسترده تر شود.

باوجود اینکه سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود همه ساله در فصل پاییز تقاضا برای گوشت قرمز افزایش می‌یابد و این عدم ناهمخوانی عرضه و تقاضا در رشد قیمت گوشت مؤثر است.

افزایش قیمت دام زنده نیز بر گرانی‌ها مؤثر است. هر چه دام زنده گران شود به تبع گوشت قرمز نیز افزایش می‌یابد. اما دلیل پر رنگ دیگری که همواره در گرانی بازار گوشت نقش مهمی دارد قاچاق دام است که هم اکنون به کشور عراق و منطقه کردستان صورت می‌گیرد. نکته مهم اینکه با وجود قاچاق دام همچنان با متخلفان برخورد قانونی صورت نمی‌گیرد و قاچاقچیان به کار خود ادامه می‌دهند.

صادرات دام نیز یکی از عوامل مؤثر در افزایش قیمت گوشت قرمز است. با این حال تا کنون وزارت جهاد کشاورزی صادرات را متوقف نکرده و هر روز بخشی از دام مورد نیاز کشور از چرخه خارج می‌شوند. از طرفی پس از حذف ارز ترجیحی حال و روز دامداران چندان خوشایند نیست و با عدم تحقق وعده‌های حمایتی مسئولان روز به روز توان مالی آن‌ها ضعیف می‌شود. حال با توجه به بازار نابسامان گوشت قرمز بایستی اقدام فوری برای سر و سامان دادن به این بازار صورت بگیرد و در اسرع وقت صادرات دام متوقف شود. همچنین طبق گفته های وزیر کشاورزی پرورش صنعتی گوشت قرمز محقق شود تا شاهد ارزان سازی در این بازار باشیم.

نجمه کریمیان