به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه با بیان اینکه نخستین راه برای خلاق شدن، خوب دیدن است، گفت: مغز ما الزاماً نمی‌تواند همه حقایق را درست تشخیص دهد؛ برای فهمیدن حقیقت باید پارازیت‌ها و برهم زننده‌ها را حذف کنیم.

داریوش ذوالفقاری راد در کارگاه خلاقیت و ایده پردازی “مادران هشت بهشت” گفت: خلاقیت راهی‌ست که ما را یک گام به جلو می‌برد و باعث پیشرفت ما در زندگی می‌شود.

وی پیشرفت را به معنای تغییر از وضع موجود به وضع مطلوب دانست و افزود: همه ما عینکی به چشم داریم و از پشت آن به دنیا و حقایق آن می‌نگریم اما با خلاقیت باید تلاش کنیم که این عینک را از چشم برداریم.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه با بیان اینکه برای تغییر هیچوقت دیر نیست، تصریح کرد: وقتی بخواهیم کاری را انجام دهیم و به آن باور داشته باشیم، حتماً آن کار را انجام می‌دهیم.

ذوالفقاری ادامه داد: هریک از ما می‌توانیم برای لحظه حالِ خود دو تصمیم بگیریم، نخست اینکه به مثبت‌ها فکر کنیم و دوم به بدبختی‌های زندگی‌مان فکر کنیم.

وی به اهمیت اجرای تکنیک SCAMPER در زندگی اشاره و اظهار کرد: S به معنای جایگزین کردن،C ترکیب کردن، A تطبیق کردن،M حذف کردن، P کاربردها، E کاهش دادن و R معکوس کردن است.

این کارشناس با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات خوب زندگی ما می‌تواند با همین تکنیک رخ دهد، افزود: یادمان نرود که همیشه کسانی که اطلاعات کمتری دارند، ادعای بیشتری می‌کنند.

ذوالفقاری به نظریه پنجره شکسته اشاره و تصریح کرد: زمانی در آمریکا یک تعدادی اراذل و اوباش پنجره‌های اطراف محوطه مترو را می‌شکستند، شهردار این منطقه پس از مدتی دستور می‌داد تا پنجره‌ها تعویض شوند، در مدتی که پنجره‌های شکسته به حال خود باقی مانده بود، با اسپری کنار آنها مطلب می‌نوشتند و فضای آنجا محل تجمع بیشتر اراذل و اوباش می‌شد.

وی ادامه داد: پس از آن، شهردار دستور داد تا پنجره‌ها به محض شکسته شدن تا قبل از غروب آفتاب تعویض و اسپری‌ها پاک شوند. در آن زمان اراذل و اوباش، شهردار را مسخره می‌کردند. اما او خسته نشد و به کار خود ادامه داد؛ تا اینکه پس از مدتی، هیچ اراذل و اوباشی در آن منطقه دیده نشد و هیچ پنجره‌ای شکسته نشد؛ این نظریه نشان می‌دهد که برای رسیدن به وضعیت مطلوب، باید تلاش کرد و هرگز از تلاش خسته نشد.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه با تاکید براینکه هرگز نباید هیچ کاری را دستِ کم گرفت، تصریح کرد: راز موفقیت همه انسان‌های موفق این است که به کم، باید دقت کرد؛ آن‌ها معتقدند کم، زیاد است. اگر کم نباشد، بزرگی در کار نیست.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف برگزاری این کارگاه، بالابردن نقش اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی شهروندان است تا زندگی آنها به وضع مطلوب تبدیل شود، گفت: یکی از کارکردهای خلاقیت این است که در چالش‌ها بدانیم چه ایده‌ای بدهیم تا منطقی‌تر باشیم.

ذوالفقاری یادآور شد: به عنوان مثال در معضل طلاق زوجین آنچه باعث این جدایی می‌شود، نداشتن خلاقیت است.

این کارشناس تصریح کرد: ثبات در کلام و ابعاد دیگر زندگی باعث می‌شود که آن موضوع شنیده نشود یا به چشم نیاید. پس باید برای تغییرِ خوب تلاش کرد تا زندگی خوب داشت.

وی افزود: جایگزینی باید در همه ابعاد زندگی نمود پیدا کند یعنی رفتن به جای نرفتن یا گفتن به جای نگفتن یا برعکس؛ وقتی محیط ما آرام تر باشد، پیشرفت ما بیشتر خواهد شد.

ذوالفقاری با بیان اینکه ما در خلاقیت، موهبت‌های رایگان خداوند چون کلام محبت‌آمیز را رها کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هرگز در گذشته زندگی نکنید؛ گذشته را رها کنید؛ هریک از ما دو راه را می‌توانیم انتخاب کنیم، یکی اینکه غم داشته باشیم و دیگری اینکه غم را رها کنیم.

وی ادامه داد: انسان برای حالِ خوب داشتن، در زندان هم که باشد به جای دیدن دیوارهای زندان، از پنجره‌ی آهنی و کوچک آن، بیرون را می‌نگرد.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه به نظریه اقیانوس آبی اشاره و تصریح کرد: وقتی ماهی‌های یک اقیانوس زیاد می‌شوند، نهنگ‌ها به سمت ماهی‌ها می‌آیند و آنها را می‌خورند؛ کم کم نهنگ‌ها به آن منطقه هجوم می‌آورند و دیگر هیچ ماهی در آنجا باقی نمی‌ماند؛ به مرور نهنگ‌ها با هم مشکل پیدا می‌کنند و از گرسنگی می‌میرند؛ در این شرایط تنها راه بیرون رفتن از این شرایط، این است که یک نهنگ به منطقه‌ای دیگر برود.

ذوالفقاری گفت: گاهی در زندگی برای داشتن یک زندگی خوب باید بین رفتن و نرفتن یک راه را انتخاب کرد؛ حتی روایت هم داریم که اگر در جایی که زندگی می‌کنید شرایط خوبی ندارید، هجرت کنید.

وی افزود: گام دیگر در راه تغییر زندگی، نوشتن است؛ اگر آنچه را که می‌خواهیم ننویسیم یعنی به آن باور نداریم؛ کسی که به پیشرفت و تعالی فکر کند و دغدغه موفقیت داشته باشد، حتی در هنگام خواب هم مغز او در حال کار کردن است.

این کارشناس با بیان اینکه نخستین راه برای خلاق شدن، خوب دیدن است، تاکید کرد: مغز ما الزاماً نمی‌تواند همه حقایق را درست تشخیص دهد؛ برای فهمیدن حقیقت باید پارازیت‌ها و برهم زننده‌ها را حذف کنیم.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: اگر ما پله به پله اوج بگیریم اثر مرکب ایجاد می‌شود و یکدفعه متوجه می‌شویم که بسیار موفق شده‌ایم.

وی گفت: ما باید بتوانیم نوع فکر خود را تغییر دهیم؛ باید جسارتِ تغییر داشته باشیم؛ هرچه خلاقیت انسان بیشتر باشد، احساس وجودِ بیشتری می‌کند.

گفتنی است؛ کارگاه خلاقیت و ایده‌پردازی طرح “مادران هشت بهشت”، با حضور جمعی از مادران و زنان خانه‌دار هر هفته در بانوسرای آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است.