به گزارش پایگاه خبری ربیع،  در نشست خبری اولین کنفرانس ملی شهر دوستدار کودک با حضور عضو شورای شهر و رئیس اولین کنفرانس شهر دوستدار کودک، تهیه دورنمایی از وضعت آینده کودکان، توجه به انجام اقداماتی برای جلب مشارکت نهادهای مختلف به دفاع از حقوق کودکان در مناطق مختلف و نگاهی به روند شهر دوستدار کودک بعنوان بخشی از اهداف کنفرانس مطرح شد.

سیداحمدحسینی نیا، رئیس اولین کنفرانس شهر دوستدار کودک، کودکان را مظلومترین جمعیت شهر اصفهان به واسطه تاثیرپذیری فوق العاده از عوامل شهری دانست و لزوم توجه به کودکان در برنامه ریزی شهری را بیان کرد.

وی گفت: برنامه هزاره سوم که در یونیسف تعریف شده، ۱۷ شاخص را عنوان می کند که شاخصه های سوم و دهم، تاکید برنگاه دقیق به همه سنین را دارد که شامل همه شهروندان می شود و شاخص دهم بر تضمین سلامت در شهر تاکید دارد.

حسینی نیا با اشاره به عضویت ۳۱ شهر در شبکه شهرهای دوستدار کودک، اصفهان را سومین شهر دوستدار کودک در خاورمیانه اعلام کرد و افزود: از سال ۱۹۹۰، موضوع کودک بطور جدی در سازمان ملل مطرح شد و شبکه فرامرزی دوستدار کودک که از سال ۱۹۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد، این ایدئولوژی را دنبال می کند تا جامعه ایرانی را نسبت به مسائل کودکان حساس سازد.

وی توجه به منافع کودکان، جلب مشارکت نهادهای مختلف، توجه به حقوق کودکان در مناطق مختلف و اقداماتی در راستای عملیاتی شدن دفاع از کودکان را حاصل این تلاش عنوان کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری این کنفرانس با شعار “قلب شهر برای کودکان می تپد”، در هتل آسمان اصفهان در روزهای ۲۶ و ۲۷ دی ماه، گفت: یک عضو شورای شهر و دو عضو مدیریتی از ۳۱ استان، به این کنفرانس دعوت شده اند و آنچه در این کنفرانس حائز اهمیت است، اینکه بدنبال تعیین حقوق کودک هستیم.

وی از آموزش در سه محور تعیین شده خبر داد و افزود: مفاهیم اساسی شهر دوستدار کودک، نگاهی به روند ایجاد شهر دوستدار کودک و کارگاهی که برنامه های شهر دوستدار کودک را دنبال می کند، مورد توجه قرار می گیرند.

حسینی نیا، اقداماتی که در معاونت شهرسازی و معماری در این راستا انجام شده را، استقرار و تجهیز گروه شهر دوستدار کودک بیان کرد و یادآور شد: شهر اصفهان در توجه به حقوق کودک، پیشگام بوده و در جشنواره فیلم کودک در بخش جلوه های امید، ارتباط با سمن ها و حوزه های مرتبط در گرامیداشت هفته کودک و مقدمات تشکیل شورای شهر کودک تلاش کرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان از تایید لایحه برای ارتقای فضای بازی کودکان خبر داد که بودجه ریزی آن در سال ۹۸ تحقق می یابد. وی با بیان آنکه پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک در دستور کار شهرداری بوده، بستر خواهر خواندگی اصفهان را فرصت مناسبی برای ارتباط با یکی از شهرهای دوستدار کودک عنوان کرد.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان در بسیاری از استانداردها ازجمله وسایل بازی کودکان در پارک ها فاصله زیادی با استانداردها دارد، تصریح کرد: اصفهان زمانی می تواند به این شبکه ملحق شود که بتواند این استانداردها را رعایت کند.

رئیس اولین کنفرانس شهر دوستدار کودک، اعتبار درنظرگرفته شده برای این کنفرانس را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرد که یک سوم توسط شهرداری و مابقی توسط سازمان های دیگر تامین می گردد.

وی گفت: گارگاه ها دوزبانه و با موضوع “نگاهی به روند شهر دوستدار کودک” توسط یک مدرس آلمانی که توسط یونیسف معرفی شده و کارگاه “شهر دوستدار کودک در آلمان” توسط یکی از شهرداران آلمان برگزار می شود.

حسینی نیا گفت: انتخاب اساتید با یونیسف است و ما باید با یونیسف همراه باشیم تا بتوانیم مولفه های خود را در سطح جهانی با کنوانسیون حقوق کودک منطبق سازیم.