مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روز ۲۸ مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد و یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ کشور عزیزمان ایران است. این کودتای نظامی به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین حوادث سیاسی تاریخ معاصر کشورمان و سرمنشاء بسیاری از حوادث تلخ تاریخی این سرزمین به حساب می‌آید. چرخش و انتقال قدرت صورت گرفته در کودتا, نمونه‌ای دیگر از تلاش استعمار خارجی به مدد استبداد داخلی برای محروم ساختن ملت و کشور ایران از سه مؤلفه الهام گرفته از آموزه‌های دینی یعنی, استقلال, آزادی و کرامت انسانی است. آمریکا تا اواخر دهه ۱۳۲۰ سابقه استعماری در ایران نداشت و ورود استعماری خود را با انجام این کودتا تحت عنوان عملیات آژاکس آغاز کرد که سبب به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری در ایران گردید. آنچه تاریخ در دل خود دارد حکایت از آن است که پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت.

بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده نمودن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد. عوامل داخلی و خارجی نیز آنچنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست. طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست. انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصاً ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد. در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا شد. کرمیت روزولت رییس اداره خاور نزدیک سازمان سیا به فرماندهی عملیات انتخاب شد و آمریکا و انگلیس، ستاد مشترکی را در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا را طرح‌ریزی کردند.

اگرچه اجرای نقشه کودتا در ۲۵ مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصاً آمریکا گردید. این واقعه تاریخی درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه د اشت و به عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است. طلم دولت آمریکا بر ملت‌ها از جمله ایرانیان است که نفرت جهانی نسبت به سیاستهای ضد بشری آمریکا فراگیر گشته و هر روز به میزان بی اعتمادی ملتها به دولت آمریکا افزوده می‌شود. در این خصوص رهبر کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) فرمودند: «شما اگر رفراندوم کنید بین ملتهای دنیا، که امروز وحشی‌ترین رژیم‌ها کدام است؟ من گمانم این است که بین ملتها اگر اتفاق آراء نباشد، اکثریت آراء قاطع هست که آمریکا» جنایات و ظلمهای ام الفساد قرن در حق ملت ایران بیش از سایر ملتهاست، لیکن ملت دلیر و آگاه ایران اسلامی توانست با هوشیاری کامل و با «شعار مرگ بر آمریکا» در مقابل نظام سلطه جهانی مقاومت کند و هر روز بالنده‌تر از گذشته راه روشن پیش روی خود را بپیماید و با افتخار در مسیر عزت آفرین تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی به پیش رود و این راه را همچنان با اقتدار خواهم پیمود و آمریکا مجبور به عقب نشینی خواهد شد.

جنایات آمریکا در حق ملت ایران آنقدر زیاد است که به این سادگی قابل ذکر نیست اما به موارد زیر می‌توان اشاره نمود: نقش مهم و پررنگ آمریکا در طراحی و اجرای کودتای ۲۸ مرداد، کمک در راه اندازی سازمان مخوف و نفرت انگیز ساواک، حمایت شدید از سرکوب مخالفان رژیم شاه، طراحی کشتار و قتل دانشجویان و دانش آموزان در جلوی سر در دانشگاه تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۷، حمایت از نهضت آزادی ـ جبهه ملی و سایر…، طراحی نقشه تجزیه ایران و حمایت از گروههای تجزیه طلب ۱۳۵۸، اعمال فشار اقتصادی و تحریم در دوره انقلاب اسلامی، حمله نظامی به طبس، طراحی کودتای نوژه، تشویق و تحریک عراق به آغاز جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹، حمایت از تحرکات تجزیه طلبانه در آذربایجان، خوزستان، کردستان و…، ارائه کمکهای وسیع به عراق در جنگ تحمیلی، مجهز ساختن عراق به سلاح‌های شیمیایی و میکروبی علیه ایران، حمله به سکوهای نفتی، ناوگان دریایی وهواپیمای مسافر بری ایران و دهها جنایت دیگر در سالهای پس از انقلاب اسلامی که هر کدام خسارتهای سنگینی را بر ملت ایران تحمیل نمود. این جنایات هرگز از ذهن و خاطر ملت ایران پاک نخواهدشد و هرگز حاضر به ارتباط با این حکومت مستکبر نیست مگر اینکه از ملت ایران عذر خواهی کند و دست از ظلم به مستضعفان بردارد.

مظفر حاجیان