به گزارش پایگاه خبری ربیع،اخیراً اولین گزارشی که به صورت مشخص به قطعات سخت افزاری موجود در کنسول پلی‌استیشن ۵ اشاره دارد در دسترس قرار گرفته است و به وضوح نشان می‌دهد که سونی همچون گذشته قصد دارد با همکاری AMD این محصول خود را به مرحله تولید برساند.

براساس اطلاعات موجود در این گزارش، سونی در نظر دارد در کنسول PlayStation 5 از APU‌های تولید شده توسط کمپانی AMD بهره بگیرد. این گزارش همچنین اعلام کرده است که این APU‌ها از هسته‌های قدرتمند Zen و همچنین هسته‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Navi بهره می‌برند. با استفاده از این قطعات سخت افزاری قدرتمند، سونی قصد دارد کنسول پلی استیشن ۵ را برای بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده آماده کند.

کنسول‌های PS4 و PS4 Pro و همچنین Xbox One در حال حاضر از APU‌های مبتنی بر ریزمعماری Jaguar کمپانی AMD بهره می‌برند. این ریزمعماری به طور عمده برای استفاده در الترابوک‌ها و برای کاربردهای با مصرف انرژی پایین طراحی شده است اما به نظر می‌رسد کنسول پلی استیشن ۵ قرار است با در اختیار داشتن APU‌های نسل جدید و مبتنی بر ریزمعماری جدید Zen، رده جدیدی از قدرت و عملکرد را به نمایش بگذارد.

AMD ریزمعماری Zen را به صورت ویژه برای استفاده در سیستم‌های دسکتاپ و همچنین دستگاه‌های قابل حمل با عملکرد بالا طراحی کرده است؛ به همین دلیل استفاده از آن‌ها در نسل پنجم از کنسول‌های بازی معقولانه به نظر می‌رسد. همراهی هشت هسته پردازشی مبتنی بر این ریزمعماری و همچنین هسته‌های گرافیکی بهره‌مند از ریزمعماری Navi می‌تواند منجر به تولید نسل پیشرفته‌ای از کنسول‌های بازی شود. تاکنون اطلاعات زیادی از این ریزمعماری منتشر نشده است اما AMD اخیراً اعلام کرده است که کارت‌های مبتنی بر آن، از نسل جدیدی از تراشه‌های حافظه بهره خواهند برد. براساس این اطلاعات به نظر می‌رسد باید منتظر استفاده از تراشه‌های حافظه GDDR6 باشیم که به تازگی توسط سامسونگ و SK Hynix به مرحله تولید انبوه رسیده‌اند.

انتظار می‌رود کارت‌های گرافیک مبتنی بر این ریزمعماری در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ روانه بازار شوند تا امکان رقابت با محصولات تازه انویدیا در سری GTX 11 و مبتنی بر ریزمعماری Volta یا Turing را ممکن کنند. با توجه به اطلاعات موجود در این گزارش، به نظر می‌رسد کنسول PS5 در پاییز سال آینده میلادی معرفی و روانه بازار شود. AMD نیز قصد دارد APU‌های مبتنی بر ریزمعماری‌های Zen و Navi را در اواسط یا اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه نماید.