به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،محمد دلاوریان، مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز  گفت: حدود ۴۰ درصد مدارس البرز نیازمند ترمیم، تخریب و بازسازی هستند و مقاوم سازی این بناها باید در دستور کار قرار گیرد زیرا در صورت وقوع زمین لرزه در استان البرز، مدارس قدیمی آسیب پذیر بوده و تخریب خواهند شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز بیان کرد: در حال حاضر جمعیت دانش آموزان مدارس استان البرز ۴۷۰ هزار نفر است که با توجه به مهاجرپذیر بودن البرز این تعداد هر ساله با ورود ۱۲ هزار دانش آموز مهاجر در حال افزایش است که برای این تعداد محصل تازه وارد ۴۰۰ کلاس درس نیاز است.

دلاوریان تصریح کرد: علاوه بر نیاز به ۴۰۰ کلاس درس برای این دانش آموزان نباید از مدارس آسیب پذیر و خطرساز غافل شویم که این موضوع نیز نیازمند تأمین اعتبارات بالایی است.

کمبود ۷۰۰ مدرسه در البرز

وی ادامه داد: اگر به طور متوسط برای هر مدرسه ۱۰ کلاس درس در نظر بگیریم حدود ۷۰۰ مدرسه در استان باید ساخته شود که این پروژه نیازمند وجود زمین است و همکاری ادارات استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی را می طلبد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز با بیان اینکه البرز از نظر سرانه آموزشی در جایگاه سی و یکم قرار دارد، مطرح کرد: کمبود فضای آموزشی موجب شده تا حدود ۴۸ درصد مدارس استان به صورت دو شیفته فعالیت کنند که این موضوع معضلات خاص خود را به دنبال دارد.

دلاوریان اذعان کرد: عدم رسیدگی به دانش آموزان و پاسخگویی به سؤالات آن ها از سوی معلم و عدم تمرکز دانش آموزان موجب می شود محصل از ۱۰۰ درصد مطالب تدریس شده ۷۰ درصد را فرا گیرد که این امر مشکلاتی را در آینده وی، جامعه و در نهایت توسعه کشور به دنبال خواهد داشت.

افزایش ۱۰ برابری اعتبارات تخصیص یافته به فضاهای آموزشی البرز

وی توضیح داد: با توجه به کمبود فضای آموزشی در استان البرز و با هدف رفع این محرومیت، سال جاری اعتبارات تخصیص یافته به این موضوع با افزایش ۱۰ برابری همراه بوده است که همکاری دستگاه های مربوطه را می طلبد تا بتوانیم این اعتبارات را به نحو احسن دریافت کنیم و مجبور به ارجاع آن نشویم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز اظهار کرد: با در نظر گرفتن اعتبارات استانی و کمک های خیرین اعتبارات سنگینی به بخش فضای آموزشی تعلق گرفته اما کمبود نیرو و زمان محدود جهت انجام پروژه های بازسازی در اداره کل نوسازی مدارس استان ملموس است که با این وجود جذب بودجه مشخص شده امری دشوار به شمار می رود.

دلاوریان مطرح کرد: سال گذشته با جذب اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی توانستیم پروژه های نیمه تمام مربوط به سال ها پیش را تا حدودی به سرانجام برسانیم و ۱۶۰ کلاس درس را به اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل دهیم و مبلغ باقیمانده نیز صرف پروژه های در دست اجرا می شود که این رقم معادل ساخت یک هزار کلاس درس است.

وی افزود: مدارس ۲۰ کلاسه که حدود ۵۰ سال از احداث آن ها گذشته است، استانداردهای امروز مانند فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه را دارا نیستند و این امر موجب می شود تا از فضاهای دیگر مدرسه مانند انباری و حیاط جهت انجام فعالیت های عملی دانش آموزان استفاده شود که از نظر فضا و نور مناسب نیستند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز با اشاره به اینکه برخی از شهرستان ها مانند ساوجبلاغ و طالقان سرانه آموزشی بهتری دارند عنوان کرد: وجود مشکلات در نواحی سه و چهار کرج، فردیس، محمدشهر و کمالشهر موجب می شود تا امر نوسازی، مقاوم سازی و بازسازی این مناطق در اولویت قرار گیرد.

کمبود زمین برای احداث فضای آموزشی

دلاوریان به کمبود زمین به عنوان یک معضل جدی اشاره کرد و گفت: در آموزش به دلیل کنترل های لازم و محدودیت های آموزشی طبقات مدارس در دوره ابتدایی از سه و دوره متوسطه از چهار نمی تواند بیشتر باشد لذا دو یا سه طبقه کردن مدارس نیز نمی تواند مشکلی را حل کند.

وی با اشاره به اینکه سالانه زمین هایی با متراژ بالا به ساختمان های تجاری تعلق می گیرد، تصریح کرد: باید به اندازه تجارت به فرهنگ و آموزش هم بها داده شود و در تعلق زمین به برخی پروژه های عمرانی درآمد مالی مد نظر قرار گرفته نشود زیرا با تربیت دانش آموزان نخبه در مدارس با شرایط عالی این امر به خودی خود حاصل می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز در پایان مطرح کرد: خیرینی که قصد همکاری با اداره کل نوسازی مدارس استان و ساخت کلاس درس و مدرسه را دارند در صورتی که ۳۰ درصد پروژه توسط آن ها انجام شود ۷۰ درصد باقیمانده به وسیله بودجه های تخصیص یافته انجام می شود.

انتهای پیام/م/۱۱۰۴/س/