به گزارش پایگاه خبری ربیع، در نشست رسانه‌ای رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان و نمایندگان مراکز تشخیصی و درمانی بخش خصوصی بدهی سنگین بیمه‌ها و مشکلات نقدینگی مراکز خصوصی، افزایش‌نیافتن تعداد بیمارستان‌ها و کمبود تخت در ۱۰ سال آینده، تهدیدی جدی برای استان اصفهان با توجه به روند رو به رشد نرخ سالمندی مطرح شد.
دکتر سید امین ابن‌الشهیدی، نماینده بخش خصوصی، با اشاره به مطالبات بیمارستان‌ها گفت: دغدغه ما یک‌طرفه نیست و با توجه به فعالیت فقط ۱۲ بیمارستان خصوصی، ۹ کلینیک جراحی و ۳ بیمارستان در حال احداث، اشتغال ۱۰ هزار نفر، انجام ماهیانه ۱۰ تا ۱۲ هزار عمل جراحی و پذیرش سالیانه ۱۵۰ هزار بیمار، کیفیت ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی در بخش خصوصی بهتر است.
وی با اشاره به افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰درصدی هزینه‌ها با وجود افزایش ۵درصدی تعرفه‌ها، تخفیف سالیانه مراکز خصوصی را ۳ تا ۴ میلیارد اعلام کرد.
وی معوقه دریافتی از بیمه‌ها را ۱۶ ماه اعلام کرد و با اعتراض به نحوه محاسبه مالیات، از مشکلات فراوان در تجهیز و تأمین وسایل مورد نیاز بیمارستان‌ها خبر داد و افزود: هرچند در بخش خصوصی هزینه بیمار زیاد است، ولی پاسخگوی مخارج بیمارستان‌ها نیست.
وی از مشکلات بوروکراسی در اخذ مجوز احداث بیمارستان به‌ویژه در اصفهان گلایه کرد و افزود: اصفهان نسبت به دیگر کلان‌شهرها بسیار عقب‌تر است.
ابن‌الشهیدی با اشاره به چالش‌های تنگ‌نظرانه در استان، لزوم مطالبه‌گری از مدیریت شهری و اصلاح سیستم معیوب را خواستار شد و گفت: حل مشکل درآمدزایی بیمارستان به رفع کمبودها کمک می‌کند.
دکتر عباسعلی جوادی، رئیس سازمان نظام پزشکی اصفهان، عدم احداث بیمارستان خصوصی پس از انقلاب و مشکلات کمبود تخت را عنوان کرد و افزود: با این روند در ۱۰ سال آینده، ۶ هزار تخت بیمارستانی کم خواهیم داشت و با توجه به ۳ میلیارد ریال هزینه هر تخت بیمارستانی، در حال حاضر ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تخت‌های بیمارستانی داریم.
وی با بیان آنکه ۵۵درصد تخت بیمارستانی هر استان باید خصوصی باشد، افزود: اکنون کمتر از ۳۵درصد تخت بیمارستانی داریم؛ ضمن آنکه ماهیانه ۴.۵ میلیارد ریال هزینه پرسنل است.
جوادی بدهی معوق ۱۶ماهه بیمه‌ها به مراکز درمانی را در مقایسه با جریمه تأخیر یک‌روزه بیمه، از دیگر مشکلات مراکز خصوصی اعلام کرد.
وی روند رو به رشد سالمندی جمعیت و لزوم احداث بیمارستان را برای نجات جان انسان‌ها مطرح و تصریح کرد: همان‌گونه که به احداث هتل کمک می‌شود، شهرداری باید در احداث بیمارستان به‌عنوان یک نیاز اساسی شهر کمک کند.
عضو شورای شهر با اشاره به ساخت ۲۲ بیمارستان خصوصی از بدو انقلاب در استان فارس، احداث فقط ۲ بیمارستان در اصفهان را نشانه عدم همکاری سازمان‌های ذی‌ربط و حاکمیت تفکری نادرست دانست.
وی از احداث دو بیمارستان خصوصی اسپادانا و ۱۰۰۰ تختخوابی شهرک سلامت در اصفهان توسط بخش خصوصی خبر داد و افزود: هزینه‌های بخش خصوصی با توان مردم هماهنگی ندارد که راهکار آن، توانمندسازی مردم توسط بیمه‌ها به‌ویژه بیمه‌های تکمیلی است.
دکتر غلامحسین صادقیان، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان، با اشاره به بدهی معوق ۶ ماهه بیمه به داروخانه‌ها، از مشکلات متعدد داروخانه‌ها به‌ویژه برای خرید نقدی داروخانه سخن راند و افزود: سازمان‌های بیمه‌گر در بازپرداخت مشکلاتی دارند؛ ولی موظف به پرداخت ۶۰درصد از صورتحساب طی ۲ هفته تا ۳ ماه هستند و در غیر این صورت جبران به نرخ سود انجام می‌شود.
وی گفت: کمبود دارو مربوط به تأمین‌کننده‌های اصلی داروست و تفاوت قیمت دارو به دلیل برند داروست.
صادقیان افزود: از حداقل استاندارد کیفی دارو برخورداریم و ۹۶درصد داروی مصرفی کشور در داخل تولید می‌شود.