به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نوروز محمد قنبر زاده  اظهار کرد: در بحث عشایری، چند مورد هست که قابل‌بررسی ست و اولین مورد ترک زندگی عشایری و وارد شدن به زندگی در حاشیه شهرهاست که درواقع مشکلاتی که عشایر دارند باعث شده این اتفاق بیفتد که یکی از دلایل آن را می‌توان افزایش سطح سواد عشایر دانست و عشایر بعد از وارد شدن به دانشگاه و یا کسب دیپلم، زندگی خود را ازنظر امکانات آموزشی، بهداشتی و سایر موارد مقایسه می‌کنند و این باعث می‌شود زندگی عشایری کاهش پیدا کند.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی ادامه داد: فرد با خود می‌گوید اگر زندگی‌ام را مانند پدرم ادامه دهم فرزندانم از امکانات کمتری بهره‌مند می‌شوند و این باعث می‌شود قشر جوان وارد شهرها شوند لذا یک عامل کاهش جمعیت عشایر جوانان هستند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل دیگر مشکلات موجود است و اگر مشکلات عشایر حل شود در زندگی عشایری باقی می‌مانند و از جهتی نیز عشایر کمتر وارد کارهای دولتی می‌شوند، بیشتر به سمت شغل‌هایی مانند دست‌فروشی، بنایی و ازاین‌دست مشاغل می‌روند و بخشی نیز در حاشیه شهرها اقدام به دام‌پروری می‌کنند لذا اگر مشکلات آموزشی، بهداشتی، مراتع و دیگر امکانات حل شود برای کسی که شغلش دام‌پروری دارد، نمی‌صرفد در حاشیه شهر شد و دامداری در فضای بسته را شروع کند لذا در منطقه خود می‌ماند.

قنبر زاده افزود: هزینه تولید دام در حاشیه شهرها بسیار بالاست و از طرفی برخی مراتع ما نیز به دلیل خشک‌سالی و یا تصرف مراتع تضعیف‌شده است که این بخش عظیمی از مراتع عشایر را از بین برده است. تصرف مراتع هم توسط خودشان که وارد کشاورزی می‌شوند اتفاق می‌افتد و هم از طریق احداث کارخانه‌ها و یا مکان‌های دیگر مانند تصرف منطقه‌ی ارکان که ۴۵ روز عشایر می‌توانستند در آنجا اسکان داشته باشند و این باعث می‌شود عشایر به‌محض خارج شدن از قشلاق وارد ییلاق شوند درحالی‌که باید مدتی در منطقه‌ای تحت عنوان میان‌بند اسکان داشته باشند و این باعث می‌شود مراتع ییلاق آسیب ببیند.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی اظهار داشت: جوان این مشکلات را می‌بیند و باعث می‌شود مهاجرت کنند و در کنار آن نبود آب شرب و بقیه امکانات نیز در این موضوع تأثیرگذار است.

قنبر زاده یادآور شد: بر اساس آیین‌نامه سازمان‌دهی عشایر، ۱۶ ارگان و اداره باید به عشایر خدمت‌رسانی کنند اما حالا نگاه فقط به اداره کل امور عشایری است.

وی ادامه داد: تمام نیازهایی که یک انسان دارد باید به جامعه عشایر نیز برسد اما چرا این‌ها خدمات نمی‌دهند؟ یک دلیلش بایکوت خبری عشایر است؛ اگر در کوچه‌ای در شهر برق قطع شود مردم انعکاس می‌دهند و دستگاه‌های اجرایی تحت‌فشار قرار می‌گیرند و فوراً رسیدگی می‌کنند اما عشایر در یک کنج هستند و مباحث خبری در مجموعه عشایر نیست و خدمت‌دهی ضعیف است.

مسئول بسیج عشایر خراسان شمالی تأکید کرد: دستگاه‌های استانی مانند آموزش‌وپرورش و یا نیروهای نظامی و انتظامی خوب کار می‌کنند اما بحث پزشکی در استان ضعیف است مگر این‌که بسیج پزشکی به‌صورت جهادی تیم پزشکی ارسال کند، آب‌رسانی نیز ضعیف است، پس از سالها، پنل برق تازه دارد وارد می‌شود و برای گازرسانی نیز با مشکل مواجهیم، سوخت‌رسانی هم همین‌طور است و نقاط کور برای آنتن دهی نیز زیاد داریم.

قنبر زاده در ادامه بیان کرد: اکنون نزدیک به ۵۳۵۰ خانوار عشایر داریم که حدود سی درصد آن‌ها ساکن‌اند و عده‌ای نیز دفترچه بیمه عشایری دارند درصورتی‌که درواقع وارد شهرها و حاشیه شهرها شده‌اند و امیدواریم در سرشماری جدید آمار درستی به دست بیاید.

وی در پایان در خصوص مسائل مرزی عشایر گفت: ما خودمان قائل به این نیستیم که بگوییم مشکل مرزی داریم و خودمان را نگهبان مرزی می‌دانیم از طرفی ممکن است مراتع خارج مرز غنی‌تر باشد لذا عشایر گاهی خارج از مرز نیز می‌روند.

انتهای پیام/