به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، طاهری نژاد درباره این مستند گفت: «کلید زنی» در روستای معزآباد ساخته‌ شده و به آداب‌ورسوم مردم کرمان در ماه مبارک رمضان می‌پردازد.

وی افزود: ماه مهمانی خدا با آداب‌ورسوم خاصی در کرمان همراه است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به «چادر مراد» و «سفره افطاری» اشاره کرد.

این کارگردان ادامه داد: از سنت‌های دیگر مردم کرمان که ثبت ملی شده و همچنان هم انجام می‌شود سنت «کلید زنی» است، سنتی که دستمایه اصلی مستند ما قرارگرفته است.

وی گفت: در «کلید زنی» که در شب‌های احیا انجام می‌شود، زنان شبانه با پوشاندن خود با چادر و سینی‌ای را که در آن آینه، سرمه‌دان و قرآن کریم قرارگرفته است بر در خانه‌ها می‌رود، این زنان با کوبیدن در خانه‌ها صاحب‌خانه را به کمک‌های مالی و غیرمالی دعوت می‌کنند و در نهایت همه هدیه‌ها صرف امور خیریه می‌شود.

طاهرنژاد گفت: دوست داشتم این مستند را در بافت تاریخی کرمان بازسازی کنم، اما متأسفانه با تغییر سبک زندگی مردم در شهرهای بزرگ  آداب‌ورسوم قدیمی رو به فراموشی رفته و مردم چندان با ما همکاری نداشتند، درنهایت روستای معزآباد را برای ساخت این مستند انتخاب کردیم روستایی که این آداب‌ورسوم به قوت در آن اجرا می‌شود و مردمانش با شور و اشتیاق نهایت همکاری را با گروه تولید داشتند.

این مستند امشب ساعت ۲۲از شبکه مستند پخش و فردا ساعت ۱۰ بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/