به گزارش پایگاه خبری ربیع، کلیسای رفیع در حیاط مدرسه ای به همین نام، قرار دارد. این کلیسا در دوره پهلوی اول در این محوطه که از دیرباز مجموعه آموزشی وعبادتی ارمنیان این شهر، بود ساخته شده است.

کلیسا دارای بنایی آجری با طرحی مبتنی بر محورهای چلیپایی است و فضای اصلی آن، به شکل مستطیل و دارای چهار ستون است. محور این فضا، شرقی غربی است و در ضلع شرقی آن، محراب کلیسا قرار دارد که با چند پله از هال نمازخانه جدا می شود. در دو طرف محراب، دو اتاق کوچک قرار دارد. در ضلع غربی کلیسا، دری دیده می شود که به فضای زیر ناقوس راه می یابد. این فضا طرحی هشت گوش دارد. ورودی کلیسا به شکل نیم دایره و در ضلع و به قرینه، در ضلع شمالی فضایی شبیه به آن ساخته اند. این کلیسا در خیابان طالقانی قرار دارد و در دیگری نیز از خیابان خیام به آن باز می شود.

علاوه بر مراسم عمومی مربوط به ارامنه، این کلیسا همه ساله میزبان آیین مخصوص” ارتحال و معراج حضرت مریم” است که همزمان با ” عید تبرک انگور ” در ماه آگوست (مرداد ماه) برگزار می شود و انجمن های فرهنگی ارمنی به زیارت این کلیسا می‌آیند.

صلیب نصب شده زیر گنبد این کلیسا نماد مسیحیان ارتدکس است که یک خط مورب هم بر روی آن قرار دارد. دلیل وجود این خط مورب این است که اردتکس‌ها معتقد هستند که علاوه بر این که دست‌های حضرت عیسی (ع) را بسته بودند، پاهای وی را هم به صورت اریب به صلیب کشیدند تا زجر بیشتری بکشد. عده‌ای دیگر از آن‌ها اعتقاد دارند که این خط، خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.

پس از خروج روس‌ها از ایران این کلیسا خالی شد. در ایران مسیحی‌های ارتدکس ساکن نیستند و به همین دلیل این بنا هم‌اکنون به عنوان یک بنای تاریخی حفظ و نگهداری می‌شود و البته درون این کلیسای زیبا، چند ویترین فروش جواهرات دست ساز قرار دارد.

 

انتهای پیام/